Biltema Multi x18V

Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Biltema Multi x18V

Inlägg av Tekko »

Nån som vet om biltemas multi x18v serie av batteridrivna verktyg är något att ha eller bara är ren skit ?

Har testat en biltema 230V vinkelslip tidigare och det var ingen rolig upplevelse, från ny ur förpackning så kapades knappt ett dussin fyrkantiga staketstolprör mha ett snitt per rör för att avlägsna en betongklump, sen va maskinen skrot. Kilen på motoraxeln hade bokstavligen exploderat och även bitit en bit ur motoraxeln så drevet kunde glida fram å tillbaka fritt med minimal friktion, sen dess har jag nära noll tilltro till biltemas elverktyg över lag, såvida vi inte fick tag på ett måndagsexemplar.

Nej vi fastnade inte med skivan eller nåt, utan all kraft bara försvann utan missljud eller nåt, skivan bara stannade mitt i ett snitt medans motorn surrade på oberörd.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Bjaellerud »

Jo billiga maskiner kan vara skräp. Det kan ju hända att man vill använda dem, och då blir man varse om kort livslängd.
För många år sen köpte jag en tigersåg 220 v på Biltema, jag skulle skrota oljetanken.
En halvtimme höll den. Fick en ny som jag knappt använde.
Jag gick över till vinkelslip istället.
Råkade hitta ett skrothög i dikeskanten, där nån tömt bilen efter att ha städat sitt garage.
Två vinkelslipar 125 mm, fanns av fabrikat från Rusta, bruna... BRUKSBO var nog namnet.
De gick att laga, tunna trådar från motorns statorlindningar hade gått av. Lindningarna var inte fixerade, billigt och kort livslängd.
De räckte ett tag sen fick min gröna Borsch 115 mm ta sista delen av jobbet, den avled den oxo.
dvs det gick åt tre vinkelslipar för att skrot oljetanken.
Sen köpte jag en AEG 125 mm dyr men som håller än....

Tillbaka till din fråga:
Frågan är om man har nytta av batteridrivna saker? Det är ju inte så ofta som det inte finns vägguttag.
Med tanke på batteridriften och priserna lär de du nämner knappast vara avsedda för kontinuerligt arbete.
Men att kapa nån skruv på bilen då och då, borra ett hål, eller dra in ett dussin skruvar, och sen köpa nytt batteri när det har gått 5 - 10 laddningscykler om tre år, så ja varför inte.
Är man sällan användare kommer kanske batterierna att åldras till döds om de ligger oanvända ett år....

Roysan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Icecap »

Jag köpte en Biltema tigersåg för att skrota min oljetank. Köpte även sagblad på Biltema men just den del var bortkastat.

Köpte riktiga sågblad i professionell butik (mener att det var Hitachi-blad) och sågen tuggade sig genom som en mästare.

Sågen är fortfarande välfungerande.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Tekko »

Ok som jag trodde då, märkesmaskin tex makita eller nöt med en handbågfil/handstålborste.

Ska slipa av ramen till en GMC pickup inför rostbehandling och skydd, så tanken var väl att slippa måsta trassla med en sladd, men en stålborsttrissa drar kanske så mycket mer kraft än en kap/slip trissa att det kanske är en 230V maskin man ska ha oavsett.

Visst det vore troligen bättre att lämna in ramen på sandblästring, nackdelen där e ju att man måste riva ner bilen totalt samt ordna med transporter hit å dit, medans om jag gör jobbet själv så slipper jag strippa ner allt, utan räcker med att flytta ledningar å kabelhärvor år sidan och bara tilta upp hytten så man kommer åt.

Jag misstänker även att då är det ingen mening att spara pengar på en av biltemas mig/flusstråd svetsar heller, utan bättre att köpa ett nytt slangpaket och renovera en gammal LUNA MINIMIG svets som står på jobbet istället.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av PF013 »

Jag har en av Biltemas vinkelslipar för MultiX, den äldre kolborstade varianten (), och den var inte mycket att hänga i granen. Jag såg att de har en ny borstlös för samma batterier (). Den skulle kanske kunna vara värd att prova. Jag har i alla fall varit nöjd med den slipmaskin () som var anledningen att jag skaffade ett par MultiX-batterier.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Glenn »

Har man tillgång till 230V finns det väl ingen anledning att krångla med batteri ?

Jag såg faktiskt nåt youtubeklipp där nån hyllade nån biltema vinkelslip som oförstörbar, men i vanlig ordning
byter ju biltema leverantör och modell mest hela tiden.

Jag är mycket nöjd med min 230V makita jag köpte "billigt"[1] på bauhaus, dom hade en hel pall full för bra pris, har sett det flera gånger efter jag köpte min med.
Den har fått slita ganska hårt och är skitig och repig men fungerar klockrent fortfarande.

[1] Billigt för att vara maktita men dyrare än meec/cotech osv.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av WhyNotOnMars »

Har man tillgång till batteri finns det väl ingen anledning att krångla med sladd, skulle jag säga :) Vad skönt det är att inte behöva dra fram sladdar varje gång man ska borra, såga eller skruva lite... Men är det ett strömhungrigt verktyg och man ska köra mycket blir det såklart jobbigt med batterier, t ex om man ska kapa av många tjocka grejer med en vinkelslip.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Bjaellerud »

Skall du ge dig på nåt så stort som ramen till en bil.
Då gäller nog inte batteridrift.
Du får ju hålla på i timmar.
Och gör du ändå jobbet, så är det bättre om det blir gediget, utan att du måste ha "räckviddsångest".

Roysan
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av danei »

Batteridriven vinkelslip är bra om man frekvent plockar låsta cyklar, eller andra småjobb på platser utan elutag. Annars är det definitivt bättre med sladd på en vinkelslip.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Tekko »

Vi har förvisso en gammal BOSCH sladdad vinkelslip på jobbet med skadad kabel som jag nog får använda då det är lite gråzon om den ska kastas eller ej, dvs den är inte del av verktygsarsenalen vi använder till vardags. Dock är det en större modell så ganska tung, fast å andra sidan kanske man vill ha en lite storare tungare maskin om man ska slipa rost med stålborsttrissa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Glenn »

Jag har en stor (meec) och en liten (makitan), den stora är alldeles för tung för småarbeten, och den lilla är för klen frö stora jobb.

Men kör jag med ståltrådborste kör jag alltid den lilla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av TomasL »

Kör med en liten 120mm maskin och Scotch-brite trissa, alternativt en smärgel-skiva i stället för stålborste, så slipper du att se ut som en nåldyna efteråt.
Dessutom tycker jag att de funkar bättre.
Liten lätt maskin, ger större manöver och hanterbarhet.
Och för att slipa rost behövs inte så mycket kraft.

Det är en annan sak om du skall klyva en 250mm I-Balk, då är nog den lilla maskinen lite klen.

Beträffande oljetankar så använder man enbart tigersåg, inget annat.
Vinkelslip är livsfarligt att använda.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Tekko »

Fast nackdelen men scotchbrite trissor är ju att de slits ut mycket fortare jämte en stålborsttrissa samt att de är typ dubbelt så dyra, iaf på biltema.. Vanliga smärgeltrissor gillar jag inte för rostslipning då de även gräver bort basmeterial, om du menar dom man vanligen använder till att slipa ner svetsfogar å sånnt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Glenn »

Dock är ju det Tomas är inne på ett reellt problem, kör man med stålbortstrissor har man trådarna överallt, stod på knä och bortstade rent ett MC-avgassystem för nåt år sen och trodde knappt mina ögon när jag tittade på mitt knäskydd (som jag hade hållt ner systemet mot makren med) som plöstligt såg ut som en igelkott :)

Dock gillar jag ändå stålborstarna då dom avverkar lagom och kommer åt på krångliga ytor.

Är det plant så är lamellskivorna trevliga dock.

en sånhär alltså : https://www.industrigiganten.se/produkt ... alpha-pro/

(första bästa länk, säkert inte billigast)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Biltema Multi x18V

Inlägg av Tekko »

Antar att du använder sån stålborste med tunna raka trådar, eller det kanske inte spelar nån roll även om man kör de med ihoptvinnade "tussar"

Såg någe lammelskivor på jula med tjocka lameller som jag kollade kundrecentioner på och ingen gnällde om slitage på dom, medans på dessa med vanliga sandpapperslameller samt scotchbrite som gnällde alla på högt slitage och låg livslängd.
Skriv svar