Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

Ok. Lät enkelt. Då tar man fram DUT:ens data över onoggrannhet och sen kollar man med normalen om DUT:en uppfyller detta.

Linjäritet i valda områden är inte fel att mäta. Det blir instrumentspecifika protokoll då. Instruktionen kan skrivas lite allmän och protokollet (ett per instrument) får styra vilka värden som testas.

Ja. Normalen skickas in för kalibrering en gång per år. Är det nåt iso-krav detta eller duger det med vartannat år?

Har jag uppfattat det rätt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När vi kalibrerade på RIFA en gång i tiden hade vi fasta intervall på all mätutrustning i fabriken och på labbet. Vi hade ett par normaler (en kapacitansnormal och en spänningsnormal), vilka skeppades till olika institut för kalibrering. Hur ofta man kalibrerar beror på situationen. Jag skulle kunna tänka mig ett system där man utgår från halvårsintervall, men förlänger med 3-6 månader om objektet verkar stabilt, och har kortare intervall om det motsatta visar sig.
Och givetvis, för du måste ha spårbarhet, ska du ha separata protokoll för varje mätutrustning. Här ska sägas att tar du fram en jigg (motstånd/konding ...) som du använder för att ställa in en mätapparatur måste den också in i systemet och regelbundet kalibreras. Man kan ju se kalibreringen som en bilbesiktning, där data för varje enskild enhet (DVM, Peugeot, skjutmått ....) är det jag vill ha reda på.

Jag tror många uppfattar det som "att kalibrera" är att ställa en ett mätdon att visa 100% rätt för vissa värden (nolla ett Ohm-råde ... :wink: ), men det handlar ju om att veta VAD man egentligen mäter. På bilden nedan har jag skissat ett önskat värde för "någonting" (en plåtbit, en kondensator, en förstärkare ...) med tillåten tolerans. Om jag nu ska mäta denna enhet med ett verktyg/instrument med känd tolerans/avvikelse, måste jag ta hänsyn till verktygets/instrumentets avvikelse för att garantera att min "grunka" ligger inom tillåtna toleranser - det skuggade området. Det är här kalibreringen visar sina muskler, eller hur man ska säga.
kalib.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av mankan »

Kanske redan är känt men hur man kalibrerar en multimeter kan man t.ex. läsa här, se kapitel 4.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

HUGGBÄVERN skrev: 23 april 2021, 12:42:19 När vi kalibrerade på RIFA en gång i tiden hade vi fasta intervall på all mätutrustning i fabriken och på labbet. Vi hade ett par normaler (en kapacitansnormal och en spänningsnormal), vilka skeppades till olika institut för kalibrering. Hur ofta man kalibrerar beror på situationen. Jag skulle kunna tänka mig ett system där man utgår från halvårsintervall, men förlänger med 3-6 månader om objektet verkar stabilt, och har kortare intervall om det motsatta visar sig.
Och givetvis, för du måste ha spårbarhet, ska du ha separata protokoll för varje mätutrustning. Här ska sägas att tar du fram en jigg (motstånd/konding ...) som du använder för att ställa in en mätapparatur måste den också in i systemet och regelbundet kalibreras. Man kan ju se kalibreringen som en bilbesiktning, där data för varje enskild enhet (DVM, Peugeot, skjutmått ....) är det jag vill ha reda på.

Jag tror många uppfattar det som "att kalibrera" är att ställa en ett mätdon att visa 100% rätt för vissa värden (nolla ett Ohm-råde ... :wink: ), men det handlar ju om att veta VAD man egentligen mäter. På bilden nedan har jag skissat ett önskat värde för "någonting" (en plåtbit, en kondensator, en förstärkare ...) med tillåten tolerans. Om jag nu ska mäta denna enhet med ett verktyg/instrument med känd tolerans/avvikelse, måste jag ta hänsyn till verktygets/instrumentets avvikelse för att garantera att min "grunka" ligger inom tillåtna toleranser - det skuggade området. Det är här kalibreringen visar sina muskler, eller hur man ska säga.

kalib.jpeg
Du har ritat in på teckningen nåt man måste ta hänsyn till och utöka osäkerheten med - referensens osäkerhet. Nu är ju den så överlägsen (i alla fall inom spänningsmätning) så det är nästintill försumbart. Men för man protokoll i Excel kan man automatiskt ta hänsyn till detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tog det bara som ett exempel bara och ETT skäl att kalibrera. Vet man hur mycket ens mätinstrument slår fel, får man ta hänsyn till det i sina processer.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Nerre »

Dalmas skrev: 24 april 2021, 07:27:37 Nu är ju den så överlägsen (i alla fall inom spänningsmätning) så det är nästintill försumbart.
Under förutsättning att den är kalibrerad ja. Men det är just därför man behöver ha dokumenterat hela kalibreringskedjan.

Om man bara jämför två okalibrerade instrument så vet man ju ingenting, det behövs spårbarhet tillbaka till en referens, en "normal".

Det är rätt intressant att försöka fundera lite över hur man skulle ta fram ett eget enhetssystem om man började från noll.

Visst kan man kapa av en träpinne och säga "den här är en meter". Men det är inte helt trivialt att utifrån en sån meternormal ta fram en tumstock graderad i millimeter.

Jag hade nog försökt skapa en centimeternormal. 100 lika stora såna blir då en meter. Och det kanske funkar att dela upp centimeternormalen i millimeter utan för stor noggrannhetsförlust.

Sen får vi ju inte glömma att den där träpinnens längd påverkas av luftfuktighet och temperatur, och dessutom slits ner av att man hela tiden använder den för jämförelser. Gör vi en centimeternormal av sten funkar den nog bättre. Men det beror ju lite på vad man ska mäta. Troligen kommer man inledningsvis att ha olika mätsystem för olika stora värden. Precis som man hade tum för små mått, fot för lite större etc. Översättningarna mellan fot och tum var ju inte så hårt fastställda initialt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man ska ju också ha klart för sig att om man producerar något som kräver att man har ett verksamt kalibreringssystem, att man uppfyller vissa normer, kan man påräkna sig besök av myndigheter eller institutioner som med jämna mellanrum gör en audit, där man inte enbart tittar på ens normaler, utan protokollföring och en hel massa om hur man administrerar sin kalibreringsverksamhet.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

Jotack. Norska Veritas besökte mig o mitt lab ett antal gånger och ville ha redogörelse över dokumentationen och vad som kunde förbättras.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan komma och konsulta :waving:. Näää, du fixar nog det här själv.
Man får ibland vara beredd på att det eftersöks dokumentation och rutiner för saker man aldrig förväntat sig. Gamla jobbet har tagit fram en lång rad instruktioner för avfallshantering, miljöinsatser, arbetsplatsolyckor OCH jämställdhetsfrågor!!!! Det är ju bara gubbar som jobbar där ...
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

Jag gör så här; Jag skriver en generell instruktion som inte innehåller nivåer på mätpunkterna utan istället procent, typ "välj spänningar på 10 resp 90% av multimeterns område. Anteckna i protokollet". Instruktionen hänvisar till ett Instrumentregister med ID-nr och namn på normaler och instrument. Givetvis innehåller instruktionen och en text om HUR kalibreringen ska gå till och vilka extra tillbehör som krävs.
Sen gör jag ett protokoll i Excel. Ett per Instrument. Där kan instrumentets onoggrannhet skrivas in samt dess mätdata vid kalibreringen. Filen datummärks.
I protokollet skrivs alltså normalens mätvärde samt DUT:ens och om den faller innanför de toleranser som räknats fram.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låter bra.

En grej är ju att ta upp instrument som inte kalibreras i listorna men med en anmärkning att de "inte kalibreras". Det kan ju vara sådana som inte används i kritiska processer.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Nerre »

Ja, när jag jobbade på provningslabbet hade vi tre kategorier av utrustning:

1. Kalibrerad utrustning (märkt med när den senast kalibrerades och när den skull kalibreras nästa gång, hade den passerat datumet för nästa kalibrering fick den inte användas)
2. "Kontrolleras före användning". Här var tanken att man stämmer av mot nåt som är kalibrerat. Vi hade t.ex. en massa momentnycklar, och sen fanns det en kalibrerad momentmätare. Skulle man använda en momentnyckel ställde man in den på rätt moment och kontrollerade mot mätaren innan man använde momentnyckeln.
3. Kalibreras ej. T.ex. var alla våra tumstockar och skrivbordslinjaler märkta med det. För kalibrerade mätningar hade vi kalibrerade stålskalor eller ett kalibrerat stålmåttband.

Tumstocken kunde man alltså bara använda typ om man ville mäta rum och möbler när man möblerade om, eller justera höjden på hyllor och bord ur ergonomisk synvinkel. Allt som hade med provning att göra måste mätas med de kalibrerade grejerna.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Dalmas »

Då hade du o jag likartat jobb. Jag hade också många mätpunkter vad gäller tryck o flöden å sånt. Det var mer finlir för då fick jag lov att använda datorns drivrutiner och kalibreringsverktyg för att få pejl på givarna (de användes i ett stort mätprogram som var egenbyggt).
Det där med momentnycklar var en affär för sig. Lämnade iväg vissa av dem. Andra byggde jag en egen hävert med vikter som ingenjörerna själva kollade grejerna med. Allt var nedtecknat hur det skulle gå till.
Försökte på till att avdelnings skjutmått kunde kalibreras mot två egna klossar jag hade på labbet så de skulle slippa lämna in skjutmåtten men lyckades aldrig övertyga dem om det upplägget..förstår inte varför.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av Nerre »

Då hade klotsarna antagligen behövt vara kalibrerade, för spårbarhet.

Klotsar är inte optimalt för den typen av "snabbkalibrering", det ska helst vara nåt runt eller nåt med spetsar. Annars ger minsta vinglande mätfel.

Klotsarna påverkas ju antagligen av temperaturen också, så då behöver man föreskriva rumstemperaturen. (Ok, för ett skjutmått kanske det är marginell förändring om temperaturen diffar 10 grader.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Räkna ut mätosäkerheten hos en DAC. Hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Försökte på till att avdelnings skjutmått kunde kalibreras mot två egna klossar jag hade på labbet så de skulle slippa lämna in skjutmåtten men lyckades aldrig övertyga dem om det upplägget..förstår inte varför.
Det var inte så att det var produktionspersonal/chef som hade åsikter?! "Nääää, det här instrumentet/mätdonet används till mätningar i produktionen. Inte alls ... :vissla: "
Skriv svar