Välja värmekamera

Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Välja värmekamera

Inlägg av Klas-Kenny »

Ska köpa in en värmekamera för jobbets räkning, men har aldrig använt en förut så vill höra om någon här har någon relevant input..

Användningsområdet är att kolla på elektronikprodukter (storlekar upp till typ 20x20x20 cm), exempelvis temperatur och hur värmen sprids i ett chassi och liknande. Även kolla på kretskort, vilka komponenter som blir varma och liknande. Dels för utveckling (översyn av konstruktioner) och dels för reparation.

Har ingen fix budget i nuläget, utan scannar av marknaden först. Men vi pratar låg-mellanprissegment.

Kollar på Flir C5. Den har bra pris (under 7000:- exkl. moms) och förhållandevis hög upplösning 160x120 och verkar vad jag kan se, mycket prisvärd?
Jämför man ett steg upp i prisklass, exempelvis Flir E5-XT så kostar den omkring det dubbla. Vad får man egentligen för dessa pengar?

Verkar vara samma upplösning, samma temperaturområde, samma uppdateringsfrekvens. E5-XT verkar dessutom ha lite högre Termisk känslighet (100 mK istället för 70 mK), och vad jag förstått är lägre bättre.
Överlag verkar de ha ungefär samma features. Båda har MSX, båda har WiFi osv.

Men det måste väl finnas någon anledning till att någon betalar dubbla pengen för E5-XT jämfört med C5. Så vad är det jag missar?

Fokusområdet på C5 går ner till 100mm, E5-XT bara till 500mm. Men å andra sidan har E5-XT mindre synfält (45x34° jämfört med 54x42°). Hur förhåller sig dessa till varandra om man vill kolla nära på ett kretskort, exempelvis?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Välja värmekamera

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir ju en enorm skillnad i upplösning på ditt kretskort om du kan hålla kameran 100mm ifrån istället för 500mm ifrån.

Rita en triangel med 50° vinkel och mät hur bred den blir på respektive avstånd. Sedan kan du få fram hur många pixlar per dm du kommer få i bilden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Välja värmekamera

Inlägg av Klas-Kenny »

Just det, så enkelt blir det ju såklart. Ritade lite snabbt i CAD.
Namnlös.png
Ska man komma så nära ett kretskort som möjligt, kan man alltså se ungefär 4ggr "större" i C5 än i E5-XT.

Men det är ju bara ytterligare en anledning till att C5 är *bättre*, till halva priset. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Välja värmekamera

Inlägg av Zkronk »

Jag brukar använda en makro-lins till min Flir E4 när jag ska kolla kretskort på komponentnivå, då kommer man riktigt nära.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Välja värmekamera

Inlägg av GeekJoan »

Ska testa om med min laser lins.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Välja värmekamera

Inlägg av Noxin »

Flir har väl någon säljare som du kan fråga?
Kanske prova några olika modeller innan ni bestämmer er?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Välja värmekamera

Inlägg av Klas-Kenny »

Flir E4 var ju lite rolig som går att "hacka" till högre upplösning ja. Vore det privat hade nog valet varit givet där.

Men för jobbet är det ju inte lika roligt.
Att "modda" dit någon lins för macro är ju inte heller så kul, om man kan slippa det. Nä, det får nog bli en C5. Verkar som att allt talar för den.


Noxin: Mycket möjligt. Men hittar inget om att de har något svenskt säljkontor i alla fall. Sen överlag oglillar jag att prata teknik med säljare (oavsett i jobbet eller privat). De vill sälja det de tjänar mest pengar på, inte det som är mest prisvärt för mig. :)
Är nog tveksamt om de har kameror att låna ut sådär, när det kommer till dessa billiga. Hade vi pratat 100kkr-modellerna hade det väl varit en lite annan sak.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Välja värmekamera

Inlägg av Castor »

fd Agema, finns i Täby tror jag, sök på Flir systems.

EDIT : tfn 08-753 25 00
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Välja värmekamera

Inlägg av Klas-Kenny »

Blev en C5. Bara hunnit leka lite med den ännu, men den verkar fungera bra. :)

Det jag stör mig på rent vad gäller funktionaliteten i den sådär på en gång, är den "vanliga" kameran.
Den är aviserad 5 MP. Men enda gången den faktiskt tar 5 MP bilder, är om man ställer in den som just "digitalkamera". Och det lär man ju inte göra typ någonsin, varför skulle jag vilja använda den förhållandevis dåliga kameran när man ändå alltid har mobiltelefonen i fickan, som har en överlägset bättre kamera. Där emot vore det användbart att få ett "okej" foto på köpet, när man ändå tar en IR-bild. Kan vara bra att ha som referens.

För MSX används bara 640x480. Och när man kollar på de tagna bilderna kan man välja om man vill kolla på IR-bilden, eller enbart "kamerabild", men då är ju kamerabilden i den idiotlåga upplösningen.
Men kan även välja att vid varje bild man tar, även spara en "vanlig" bild. DÅ borde väl ändå den vanliga bilden vara full upplösning? Å nä. 640x480. Det enda som händer är att det blir två filer för varje tagen bild, en som är enbart kamerabild, och en som är både IR och kamera. :doh: Det läget är alltså helt meningslöst.

Kameran kör ju Android. Jag var lite rädd att den skulle vara superseg, men den är helt OK. Visst, inte lika responsiv som mobiltelefonen, men inte så att man vill slänga kameran i väggen. :D
Uppstartstiden var jag också lite orolig över. Och första gången efter att ha tagit kameran ur lådan tog det säkert en minut.. Men därefter har den startat på under tio sekunder.

Fungerar utmärkt till att kolla på kretskort med i alla fall, jag ser ingen anledning till att komma närmare än vad man gör.
Här är ett exempel:
FLIR0024.jpg
Intressant att ett Ethernet-PHY blir så varmt (kretsen uppe till höger). Utan ens någon länk uppe. Det hade jag inte gissat. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar