Tips på bra laboratorieaggregat

Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av Agwan »

Jag skulle behöva uppgradera mina nätagg. Lackade ur nu när jag brände en kompis kretskort bara av att slå på nätagget.

Jag behöver något av ganska hög kvalite. Jag kör mycket +-5V så antingen två-tre isolerade utgångar eller så kan jag köpa flera. Gärna om de finns i en serie så jag kan köpa varianten med 200-400V utgång också. Gärna programmerbart så att jag kan automatisera tester.

Har ni något nätagg som ni är väldigt nöjda med?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av H.O »

Budget? Effekt?
Jag har ett Rigol DP832 som jag personligen är nöjd med och som har funkat klockrent under de år jag haft det men det finns de som har haft problem med modellen och två av de tre utgångarna har gemensam "jord".

Skulle jag köpa ett för "general purpose" idag skulle jag titta noga på GW Insteks GPP serie, de finns med 1-4 utgångar, USB & RS232 interface är standard och Ethernet-interace är ett (billigt) tillval - jag har dock ingen personlig erfarenhet av ett sådant agg.

Annars kan man ju alltid dregla över R&S HMP eller NGP men det är en "lite" annan prisklass.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av Agwan »

Jag användet ett GW nätagg nyligen och blev eld och lågor. Allt programmerbart, bra pris mm mm. Tyvärr är det inte speciellt stabila agg. Det fanns inte en chans i min applikation just då att köra nätagget utan att lägga till massa filter. Det är fultoner här och där. Blä... Hade helst velat ha något riktigt. GW:arna är mer som leksaks/hobby-agg. Tyvärr.

Det är nog så att man måste bita i det sjukt sura äpplet R&S. Jag har deras oscilloskop och det funkar bra att prata med dem med C#. Jag skulle tro att nätaggen går att få till bra med. Men begränsat utbud. GW har liksom samma typ av agg, alla möjliga strömmar och spänningar. Jag behöver ha högspänningsagg och kraft i lägre spänningar.

Det finns inget vettigt alternativ mellan de två?
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av Repaterion »

Lånar tråden i samma syfte.
Har ett Kjell & co aggregat just nu som fått ett par smällar och fräser, tjuter och låter illa över 3A.

Så jag har börjat snegla åt detta, någon som har erfarenheter utav denna modell?
Siglent SPD3303C, inget monster i sig 220W tre utgångar varav en med fasta steg och två variabla 0-30 alt 60V och 3 alt 6A. Det går att serie eller parallelkoppa de två variabla utgångarna.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av xrayspex »

Jag har ett Siglent SPD3303XE som jag är mycket nöjd med.
När det kom hade EEV-blog några synpunkter på ett par detaljer, men alla dessa tycks ha fixats till i senare modeller :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte ett Gopher 30V/5A aggregat från AliExpress för fem år sedan och är himla nöjd. Idag hade jag dock köpt ett dubbelspänningsaggregat eller två Gopher-aggregat.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av Repaterion »

xrayspex skrev: 4 oktober 2020, 09:54:27 Jag har ett Siglent SPD3303XE som jag är mycket nöjd med.
När det kom hade EEV-blog några synpunkter på ett par detaljer, men alla dessa tycks ha fixats till i senare modeller :)
Det är det större syskonet över det jag tittat på, frågan är om det är värt skillnaden?
Det jag länkade till är det med vanliga LED displayer, det du länkade till har väll fler funktioner som att stegra spänningen över tid tex?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av arvidb »

Jag är nöjd med mitt TTi EX355R. Dyrt, men inte i klass med R&S. Jag testade hur det beter sig vid på- och avslag här.

Just EX-R-serien är mixed-mode (linjära med switchad förreglering) men har du väldigt höga krav på lågt brus så har de även en serie helt linjära agg, har jag för mig.

EX-R finns på TME, till exempel EX354RD, 2x 0-35 V/4 A, 4948:- + moms.

Det med högst utspänning verkar vara PLH250, 1x 0-250 V/375 mA, 4325:- + moms. (Max spänning mot jord 300 V på terminalerna, så funkar inte att seriekoppla till högre spänningar.)

Edit: De har programmerbara modeller också, t.ex. PLH250-P (LAN/USB/RS-232).
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av Agwan »

Jag gillar verkligen mitt gamla TTi-aggregat. Jag använder mycket hellre det än det superfina Agilent för massa tusingar. De har digital styrning nu alltså... Kanske de man skall satsa på ändå. Synd bara att drägglet skall vara över R&S-aggen. Så fina så man blir lite hård. Har ett på låns, men borde väl skicka tillbaka det någon gång.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av B1n4ry »

Lite sen på bollen kanske men har inte loggat in så mycket den sista tiden.

Jag hade exakt samma problem som TS, mina gamla nätagg var lite opålitliga och fick ibland för sig att släppa ut för hög spänning vid uppstart och så var dom lite fladdriga i pot:arna...

Jag letade länge men så köpte jag ett R&S HMP2030
Nu efteråt så ångrar jag att jag inte köpte ett sådant för länge sedan! Det är mycket trevligt.

Sedan har jag ett lite oväntat komplement, nämligen en gammal "likriktarkub" från Norstedts.
Helt oförstörbart och mycket nostalgi!
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av SM4UKE »

Kolla att strömbegränsningen inte är felkonstruerad.
Jag köpte för länge sedan ett 0-30V 10A från Kjelle. Var det Welleman?
Ett riktigt labaggregat reglerar ner spänningen när inställd (eller max) strömgräns nåtts. Bra också när man vill driva en konstant ström till något. Men det här skräpaggregatet slår ifrån utspänningen när strömgräns nås.
Det var också väldigt känsligt för HF. Löste sig med att byta ut nätintaget mot ett kombinerat närfilter/intag och avkopplingskondensatorer vid polskruvarna.

Ett litet "slaskaggregat" som används mycket är ett gammalt från Mascot. Hette det 719? Det har jag aldrig lyckats ha sönder. Det har dessutom riktigt beteende när det gäller strömbegränsningen. Men det aggregatet var rent hopplöst när det gäller HF-tålighet. Utspänningen for okontrollerat upp till max (30 V). Även där blev det ett nätfilter/intag och avkopplingskondensatorer vid polskruvarna. Tyvärr verkar det vara ett vanligt beteende att spänningen drar iväg uppåt när det påverkas vilket förstås är dumt. Mascoten fick spänningspoten utbytt till en 10-varvig, efter det var det en ren fröjd att ställa in önskad spänning.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Tips på bra laboratorieaggregat

Inlägg av Klickmans »

@SM4UKE

Har Mascot här, så jag kan gott tänka mig att byta till en sån 10-varvig.
Om du har en länk där man kan beställa en sån smoothpot vore det bra.

Mucho tacksamt.
Skriv svar