Prova labbaggregat

glidan7
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 september 2019, 14:48:30

Prova labbaggregat

Inlägg av glidan7 »

Jag har ett par labbaggregat som jag vill prova jag har några ideer men frågar ändå.Kvaliten ser hyfsad ut kan man prova vid full effekt viss tid ?Sedan har vi spännings o strömreglering.Grejerna som skall provas har mellan 1W o 120W uteffekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Prova labbaggregat

Inlägg av Klickmans »

Utan att veta vad det är du ska testa med är det svårt att gissa sig fram till hur det slutar.
Någon form av enhetsbeteckning underlättar, en bild hade gett svaret bra mycket lättare.
Själv har jag Gophert 1601 med strömbegränsning, digital visning, och bra skydd över lag.

Får ju varken ta fyr eller orsaka skador.

Belastningen kan ju sabba både labbaggregat och det du kopplar in, så berätta gärna mer.
Hade börjat med max strömbegränsning och gått uppåt, men det kanske inte funkar där.
Som sagt, berättar du mer om applikationen och aggregatet får du säkrare svar än detta.

Många här har svaret, men du måste först berätta mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
fpvkiwi
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 december 2010, 13:50:50

Re: Prova labbaggregat

Inlägg av fpvkiwi »

Gammal tråd, men rätt svar är en elektronisk last. Dessa kan programmeras att ge bestämd resistans eller dra bestämd ström. För att få mer detaljer kan man också koppla in oscilloskop och varför inte mäta temperatur också.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Prova labbaggregat

Inlägg av alexanderson »

Naturligtvis måste man testa hur transientegenskaperna är. Exempelvis belasta med fyrkantvåg 1 kHz.
Lastreglering och nätreglering behöver också mätas upp.
Skriv svar