Reparera samsung tv

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Reparera samsung tv

Inlägg av frownlayer »

Jag fick en tv som har dött, så jag tänkte att jag skulle fixa till den. Skruvade isär den och såg att en säkring var dålig, och på baksidan såg jag 3st resistorer som var helt förkolnade. (RM851-853).
Jag har tittat om jag kan hitta någon bov i dramat som har överbelastat dessa 3st resistorer, men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Det finns begagnade kort på eBay för ca 400kr. Men frågan är om det kan vara något ännu längre in i tv:n som kan ha gjort så att detta har gått sönder.

Eller kanske sitter någon här och har ett kort på hyllan? ;)

Eller är det kanske bara att hiva tv:n?

Ursäkta oskärpan på bilderna, men min mobilkamera är knasig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av breflabb »

Om bara nätdel i sig har gott sönder utan inblandning av åska så kan det vara värt att
satsa 400 kronor för en nätdel. Laga den kan kosta mycket mer. Det går nämligen sönder en hel del.
Men om åskan har varit i farten eller överspänning i huset då kan det ha gått in i moderkortet också.
Så fråga snubben som du fick den ifrån hur det har gått sönder.
Jag kollar om har något
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av limpan4all »

Samsungs kretskort är förvånansvärt billiga från deras servicepartners ute i Europa. Så googla på artikelnumret. Sedan måste du antagligen ställa en direkt fråga till dom med ALL information TVns modellbeteckning, serienummer, ditt kretskorts all nummer osv. Sedan får du en prisuppgift tillbaka.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av frownlayer »

breflabb skrev: 28 augusti 2020, 01:27:52 Om bara nätdel i sig har gott sönder utan inblandning av åska så kan det vara värt att
satsa 400 kronor för en nätdel. Laga den kan kosta mycket mer. Det går nämligen sönder en hel del.
Men om åskan har varit i farten eller överspänning i huset då kan det ha gått in i moderkortet också.
Så fråga snubben som du fick den ifrån hur det har gått sönder.
Jag kollar om har något
Han visste inte om det kan vara så att det har varit åsna eller inte, men en dag startade den inte bara.

Och det känns som att säkringen som har gått sitter mitt i tv:n, precis före 2st stora 400v kondensatorer. Jag hittade ett elschema till den, men det var rev 1.3, och mitt kort är 1.2.

limpan4all skrev: 28 augusti 2020, 11:58:17 Samsungs kretskort är förvånansvärt billiga från deras servicepartners ute i Europa. Så googla på artikelnumret. Sedan måste du antagligen ställa en direkt fråga till dom med ALL information TVns modellbeteckning, serienummer, ditt kretskorts all nummer osv. Sedan får du en prisuppgift tillbaka.
Iochmed att tv:n är 12 år gammal, så känns det som att nya reservdelar är begränsade, men det går väl att kolla om det går att få tag på.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av breflabb »

Jag hade nätdel BN44-00197B. men din är "A" på slutet o det är identiska, men på den
jag har saknas det en kontakt på 4-5 stift som skall sitta i ena hörnet
enligt dina bilder. Så det faller tyvärr. Annars hade du fått den mot frakten bara
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av frownlayer »

Det var ju tråkigt. Jag ska fundera vidare och se om man vill lägga 350kr på att chansa.
Jag såg att det var en liten skada på skärmen, väldigt liten, men så stor så man kan befara att något kan ha hänt med lcd:n, eller lysrören.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av ToPNoTCH »

frownlayer skrev: 28 augusti 2020, 12:12:01 Han visste inte om det kan vara så att det har varit åsna eller inte, men en dag startade den inte bara.
Åsna ? :shock:
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av frownlayer »

Jaja. Mobilen tyckte det skulle stå åsna och inte åska.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av säter »

Läser du inte inläggen innan du postar?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera samsung tv

Inlägg av breflabb »

Om panelen har fått en skada då kan du hoppa över. Även om skadan ser liten ut
Skriv svar