Fördelare - Programmerade?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Fördelare - Programmerade?

Inlägg av 4kTRB »

Hur fungerar fördelarna de säljer http://www.123ignition.se/produkter.php
En del har usb så då kan man väl koppla till datorn och justera tändningen medans man kör?
Sedan går det få bättre bränsleekonomi? De kostar ju en del.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fördelare - Programmerade?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju helt vanlig elektronisk tändning.
Om din bil har elektronisk tändning från fabrik är den redan justerad för optimal bränsleekonomi.

Nyttan med deras fjärrprogrammerade system kommer om man håller på med trimning eller ofta byter bränsle mellan bensin och E85.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fördelare - Programmerade?

Inlägg av E Kafeman »

På den gamla goda tiden satte man en choke-vajer på Bosch-fördelaren med mekaniska brytare för att leta bästa förtänd-läge under landsvägslast. Det gick bra att mäta på chokereglaget i bilen hur mycket spaken var utdragen. Accelerationen mättes för full gas på 3:e el 4:e växeln och bränsleblandningen/huvudmunstycckena justerades ett hack uppåt eller nedåt för optimalt resultat för olika förtändning.
Sedan svetsade man och filade på centrifugal-regulatorn i fördelaren tills man kom hyffsat nära kolvar och ventilers smält-punkt över hela motorvarvet enligt den kurvan som chock-spaken indikerat.
Chockevajern var inget man körde med annat än under justering för att hitta ideala tändkurvor.
Örat fick agera knacksensor.
Det var en sorts bränsle-ekonomi att justera för att få ut max av bensinen man matade in i motorn, men som en säkerhetsmarginal satte man huvudmunstyckena ett steg åt det feta hållet.

Moderna motorer har knacksensor som gör samma sak och det lär inte vara bästa vägen att hitta bränsle-ekonomi att manuellt justera tändningen för att komma nära max-punkten.
Max är där mest kompressions-energi och största hettan inträffar utan att man smälter kolvkanter eller kröker ventilskaft vid motorknack. Att göra sådan justering själv kan bli mycket dyrt om motor-örat är dåligt, då gränsen mellan max resultat och katastrof är minimal, särskilt för högkomprimerade motorer eller vid turbo-matning.
För bättre bränsle-ekonomi kan det vara effektivare med en träkloss som man lägger bakom gaspedalen. Lägger man den framför blir det motsatt effekt.

Vill man få en uppfattning om hur motorn mår är ett OBD-verktyg värdefullt om man via det kan läsa Lamda-värden och avgas-temp.
Sådant kan ge hint om hur väl motorn fungerar och bränner bränslet. Saknar bilen avgas-sensorer är det relativt enkelt att montera själv. Ett OBD-verktyg är i vilket fall alltid ett användbart verktyg för moderna bilar.
Billiga OBD, för en hundring, som kopplar upp sej till en app i mobiltelefonen så man kan kolla motorvärden under färd.
Skriv svar