IR Bandpass filter på 40 kHz

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

IR Bandpass filter på 40 kHz

Inlägg av Rick81 »

Har gjort ett IR bandpassfilter på 40 kHz och ville bara kolla att jag tänkt rätt:

Bild

Något som ser tokigt ut?

VPP är på 3.3 V.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: IR Bandpass filter på 40 kHz

Inlägg av kodar-holger »

Vad sitter på ena respektive andra sidan filtret?

Normala IR-mottagare har filtret OCH demodulering inbyggd så det man ser ut är inte 40kHz. Att göra en mottagare själv är inte så enkelt då det behövs automatisk tröskelnivåjustering och en massa skit för att klara diverse ljusförhållanden. Inte för att jag försökt så intensivt men har heller aldrig lyckats...
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: IR Bandpass filter på 40 kHz

Inlägg av Rick81 »

IR_RX är in och IR_RX_F (filtered) är ut på filtret.

Moduleringen och demoduleringen tror jag att jag har koll på.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: IR Bandpass filter på 40 kHz

Inlägg av xxargs »

Rick81 skrev:Har gjort ett IR bandpassfilter på 40 kHz och ville bara kolla att jag tänkt rätt:

Bild

Något som ser tokigt ut?

VPP är på 3.3 V.

Vad har du för in och ut impedanser - många tänker inte på sådana saker men är helt avgörande i hur filtret sedan arbetar.

Dessutom med bara konding och resistans som låg och högpass-element med 6 dB/oktav-slope så kommer filtret bli väldigt flackt

Att göra snävt bandpass-filter är bra mycket mer komplicerat och fortfarande är beroende av generator och last-impedanserna - kräver både konding och induktans alternativt aktiv med OP-ampar (för rollen som induktanser) och då också kan få till impedansisolation.


säger som andra - köp färdiga IR-mottagar-moduler med inbyggd färgfilter, AGC och bandpass-filter på signalsidan - finns både för sådana för repeaterfunktion (dvs utgångenpulsar i 40 kHz-takt som insignalen) och det finns varianter med demodulator som ger '1' vid tonburst och '0' när det inte är tonburst.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: IR Bandpass filter på 40 kHz

Inlägg av Rick81 »

Att använda färdiga IR sändare/mottagare med modulering är inte aktuellt pga plats och kostnad.

IR_RX kopplas till en fotodiod som går till GND och IR_RX_F går till analog ingång på stm32L4. Dessvärre kan jag inte hitta impedans på någon av dessa...tips?

Menar du ett LRC bandpassfilter typ:
http://sim.okawa-denshi.jp/en/RLCbpkeisan.htm

OP har jag inte heller plats för....

Annars får du gärna förtydliga var denna induktans ska vara och hur jag räknar ut den.

Jag vill alltså filtrera bort IR från solen.
Skriv svar