Mätförstärkare till Lambdasond?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av 4kTRB »

Hur skulle en sån kunna se ut?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av Janson1 »

Tja, en del lambdasonder lämnar ut en spänning från 0 till någon volt. En OP-amp som ger tex 5 volt vid 1,5 volt in skulle väl kunna passa om man har 5 volts elektronik.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av 4kTRB »

Har en som är lite sotig men tror den fungerar. Kan jag mäta syrehalten med.den?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av YD1150 »

Den måste vara varm för att den ska fungera, vissa har inbyggt värmeelement
som går på 12V för att avgasreningen ska komma igång så fort som möjligt.
Ska du använda den löst till annat eller till något avgassystem?

Har provat lambdasond till gräsklipparmotor och då ser man att en förgasare
inte håller bränsle/luft-blandningen så exakt precis. :)
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av Xoffis »

Det finns flera typer av lambda sonder,

den klassiska smalbandaren (som sitter i det mesta upp till -00)

Denna ger ut en spänning mellan 0 till 1v beroende på avgasblandning (under 0.5V = mager, över 0.5V = fet)

Men, en smalbands-sond är bara tillförlitlig i ett väldigt smalt intervall runt där blandningen är stökiometrisk (Lambda 1 / AFR 14.7:1 med bensin)

Detta område är så smalt så bilens styrbox hinner inte med att använda det (eller vad man skall säga) så en normal styrbox med en smalbands-sond tittar bara efter ifall blandningen är för mager eller för fet (och inte stökiometrisk blandning)

Det är därför man ser i en bil med smalbandare att kurvan påminner om en sinus våg

Så att på något exakt sätt mäta syrehalt med en smalbandare är inte lämpligt.

Men sedan finns också bredbands sonder, med dessa går det betydligt mer exakt mäta blandningen, men dessa kräver en speciell styrenhet för att fungera

Men dessa med styrenhet mäter linjärt lambda mellan 0.5 till 8.0 (AFR 7.35:1 till 117:1 med bensin)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av 4kTRB »

Den jag har varierar runt 0.5V och det är väl då meningen att styrdatorn ska se till att det håller sig mitt emellan för fet och för mager blandning.
Jag mätte först med en analog mm på 2.5V området men då den håller 20kohm/V sjönk värdet till runt 0.15V - 0.2V mest hela tiden. Med ddm höll det sig runt 0.55V ungefär och ändrade sig uppåt vid gaspådrag.
Tydligen var Volvo 240 först med lambda sond pga USA-marknadens krav.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av YD1150 »

Lambdasonden vill ha rätt högohmig belastning, så ett analogt instrument utan
förstärkare (högohmig ingång) är nog inte riktigt rätt. Belastas signalen ner så blir
det lite "korrupt" information till databoxen om syrehalten. Men en OP som spänningsföljare gör
redan nytta den. TL071 eller liknande bör fungera.
En äkta analog rörvoltmeter fungerar fint, det har jag provat, den har 25MΩ ingångsimpedans.

Men ett oscilloskop avslöjar mer än en voltmeter, signalen kommer att pendla upp och ner
på tomgång, vid korta "gaspådrag" så är det inte säkert att regleringen är igång utan det
blir nog mer åt det feta hållet (högre spänning ut då).

Är det problem med dåliga avgasvärden?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av 4kTRB »

Nej bara att den gamla, som är sotig, fick lamdalampan att lysa hela tiden, även efter reset. Men jag tror den fungerar om jag låter den ligga i t-röd ett tag och blåser bort sotet. Bilen har funkat bra ändå med normal bränsleförbrukning.

Om jag ersätter sonden med en variabel spänning så skulle jag kunna få till önskvärd blandning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av mrfrenzy »

Att lampan lyser betyder inte att lambdasonden är trasig.
Det betyder att motorstyrningen har detekterat ett fel och genererat en av ca 600 olika felkoder.
Har man tur så är det en specifik kod som säger "kortslutning i givare X" och då är det enkelt att felsöka.

Ofta är det dock något mera luddigt "för mager blandning lambdasond 2". Börjar man då att byta lambdasond 2 har man troligen slösat pengar, oftast beror det på en avgasläcka (i detta exempel).
Man måste använda logiskt tänkade på de koder som genererats och klura ut vad det kan bero på och mäta sig fram metodiskt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mätförstärkare till Lambdasond?

Inlägg av 4kTRB »

Felkoder sa att det var lambda sonden. Med ny sond i tänder sig inte lampan.
Skriv svar