Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av volfman »

IMG_20200410_112804.jpg
Skulle provköra en Cylinda 800 tvättmaskin som jag förvarat i ett kallt och fuktigt förråd i 15 år. Den är från 1977. Den hade ju varit inne i värmen i några dagar innan jag kopplade in den.
Fungerade utmärkt i 15 min då startkondensatorn exploderade. Motorn är tillverkad av Sachs.
Finns de en centrifugalbrytare i motorn som ska koppla ur startlindning och kondensator?
Om den "kärvar" kan då kondensatorn explodera?
Eller hur funkar de?
Vad är den konstiga grunkan som sitter i gaveln på motorn??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av Henry »

Tro inte denna har en centrifugalkoppling som kopplar in startkondensatorn såvida det inte är inbyggt, har sett dessa motorer förr men kommer inte helt ihåg då det är länge sedan. Det du ser är en som har centrifugerings hastigheten inbyggd i fronten så när varvtalet går över en viss gräns kopplas denna in och ger en än högre hastighet.

Detta är typiskt fall när en startkondensator blir inkopplad hela tiden, gissningsvis kan det vara ett relä som klibbat ihop eller så är det något annat.

Det på sista bilden liknar något överhettningsskydd men konstruktionen är udda för det är lite konstigt att den har 3 ledningar så kanske är för en startkondensator trots allt. Ta och titta in i motorn där den satt om du ser någonting som kan trycka på mitten av den där saken eller om de tär helt tomt så att säga.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av volfman »

Okey okey. Så centifughastigheten sitter närmast remskivan då? Nej jag har inte lyckats hitta nån info om dessa motorer då de var före internets tid.

Ja det låter ju mycket troligt. Men finns inga reläer i maskinen. Endast strömställare och ett mekaniskt programverk.
Jag har lite svårt att tyda alla symboler i schemat för de borde ju framgå om de finns nåt slags relä inne i programverket. Men de tvivlar jag på.

Jo jag funderade också på om de kan vara ett överhettningsskydd. Men lite märkligt då de är trepoligt med blå svart och bruna kablar.
Det finns inget inne i motorn som kan trycka i mitten på grunkan och brickan är inte heller fjädrande så att den får att trycka inåt.
Däremot finns de ju spår i bakeliten så de ser ut som att brickan kan röra sig utåt. Alltså in mot motorn när den är monterad.
Funderar på om den kan dras inåt av magnetfältet när motorn går? Kanske då koppla ur kondensatorn?
Motorn på bilderna är från min andra likadana maskin och den har gått fint. (men maskinen har andra krämpor) Men jag ska plocka lös motorn den från maskinen där kondensatorn exploderade för att se om de syns nåt skumt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av Henry »

Ja centrifugeringsdelen om man säger sitter inne i den delen på axeln som är på fronten som remmen går runt på men detta aktiveras bara vid en viss rotationshastighet som är helt mekanisk medelst slirkopplingen som man ser. Vrider du du tex på ytterhöljet där remmen går skall den inre delen rotera snabbare då det är en liten utväxling här. Men över en viss hastighet så kopplas centrifugalkopplingen in vilket gör att utväxlingen kopplas bort och ytterhöljet där remmen går kopplas direkt till motorns axel vilket gör att trumman får en bra högre hastighet och centrifugerar.

Ser några fåtal reläer som verkar vara elektriskt styrda men även mekaniska kontaktorer och i princip allt styrs medelst vridreglaget.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av volfman »

Ja då fick man lära sig nåt nytt! Den här motorn är betydligt mer avancerad än vad jag först trodde.

Reläerna till vänster om kondensatorn på schemat är nog två inloppsventiler för kallvatten (förtvätt och tvättmedelsfack) och ventilen för sköljmedel.
Reläet i mitten på bilden sitter monterat på programverket. De är kopplat till termostaten och ska nog göra så att programverket väntar till vattnet är varmt innan de går vidare.
Sen finns de ju fyra mekaniska brytare/omkopplare som är on/off, centrifuging, vattennivå och den sista är nog skontvätt...

Så osäkert vad som ska koppla in ut kondensatorn. Om den inte bara ska kopplas in nån sekund av programverket? Men tycker de låter mindre troligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av Henry »

Startkondensatorer kopplas normalt bara in en kort stund säg tex max en sekund för denna typ av motor tills bara motorn börjat rör sig åt ett håll och kommit upp lite i varv vilket går väldigt snabbt för dessa motortyper då de har bra med moment. Startkondensatorer är inte heller gjorda för längre stunder, som du sett, tycker dock det borde funnits en driftkondensator fast det är gamla grejer så bara start kondensator har väl då används vilket fungerar det med i olika situationer och så uppenbarligen även här.

I dagens maskiner oavsett motortyp så styrs motorn helt elektroniskt.

Kondensatorn nere till höger i botten (som jag gissar är kopplad till motorn märkt T med tanke på 3 ledningar) är kopplad till brytare vilka är för höger och vänster gång av trumman samt med stor sannolikhet även start av motorn medelst startkondensatorn som jag ser det och någon av dessa eller båda kontakter kan vara kontinuerligt ihop av någon anledning.

Dessa kontakter finns i räkneverket och då även symbolen längst till höger där skulle kunna vara motorn som drar runt räkneverket och kontakterna nedtill på schemat är säkert även de inne i räkneverket.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av volfman »

IMG_20200407_202757b.jpg
Ja en startkondensator ska väl kopplas ut efter typ en sekund. Om den har en centrifugalbrytare ska det höras ett klickande ljud men jag kan då inte komma på att jag hört nåt sånt från den maskinen jag haft hemma. Men de kan ju förstås vara svårt att höra när trumman snurrar.
Nej de finns nog endast startkondensator på denna maskin.

Jo lite mer avancerat numera.

Ja motorn märk T är nog tvättmotorn som kan gå åt bägge hållen och motorn märkt C är nog centrifugmotorn. Man har ritat dom som två separata motorer på schemat fast de rent fysisk är samma motor med dubbla lindningar. De stämmer med att de är fem kablar som går till motorn. Tre svarta, en blå och en jord.
Jo kontakterna till höger och vänstergång sitter inne i programverket. Kan ju förstås var nåt fel där inne men jag har aldrig skruvat isär ett sånt. Skulle ju gå att flytta över från den andra maskinen men antalet kablar avskräcker.

De borde väl vara motorn TM som drar runt programverket?
Ja samtliga kontakter utan dom fyra "knapparna" längs till vänster och en nivåbrytare sitter inne i programverket.

Men vad är dessa symboler? Är den undre motorn och den övre motorn i programverket?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
volfman
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 april 2020, 18:44:03

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av volfman »

Naturligtvis borde jag först ha tagit lös kondensatorn och läst på den innan jag antog att de var en startkondensator.
Visade sig vara en driftskondensator av typen metal/papper och som ska vara kontinuerligt inkopplad.
Bytte den trasiga från 1977 mot en annan från 1980 och nu går maskinen perfekt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av Henry »

:) :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av Icecap »

Har för mig att det har varit en del snack om att gamla våta kondensatorer som har stått utan ström lång tid ska formeras upp igen relativt långsamt. Detta då deras spänningstålighet med oanvänd tid minskar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Exploderad kondensator i tvättmaskin.

Inlägg av säter »

Perfekt reparation. :tumupp:
Skriv svar