DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Emden
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 april 2020, 12:16:02

DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av Emden »

Hej!

Jag håller på med en liten renovering utav en äldre Aga förstärkare, en Aga 3197-T för att vara exakt.

Tanken var då bl.a att man skulle kunna spela upp musik ifrån telefonen via AUX, genom att byta ut originalets DIN-kontakt (5-pol), och montera dit 2st RCA honor ist. Läste runt lite kring ingreppet och uteslutande svar blir oftast ”Beror på kretsen”.

Så min fråga är då om det finns någon vänlig själ här på forumet som är villig att vägleda mig lite genom att ta en titt på schemat:
B402FB70-0B8D-4026-91A1-57C2F5D7B927.jpeg
//Emden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan slänga dit RCA-kontakter oavsett vad.
Det jag grubblar på är "Nålmikrofon". Det är anslutning för skivspelare och eftersom jag inte ser mycket till frekvenskorrigering förutom några nät vid omkopplare A/B/C grubblar jag på var du skulle kunna stoppa in en linjesignal. Jag skulle säga TESTA men "Nålmikrofon eller radio" eller "Bandspelare" verkar rimligast.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av Bjaellerud »

Jag skulle nog göra en adaptersladdstump.
Synd att borra hål och modifiera en gammal fin rör-stärkare.
Med en DIN plugg och någon dm skärmade sladdar till RCA honom, gör du en adapter.

Annars som HUGGBÄVERN nämner, kontakttypen påverkar inte hur och om det fungerar.

DIN kontakter var högsta mode på 60 talet och kanske 70 talet.
Dessa kontakter fungerade bra, var enkla att löda egna sladdar av och fanns att köpa överallt.
Det viktigaste var att de hade ett eget stift för jord, pin 2, (signaljord) varvid man slapp chassiströmmar som kunde ge brum och RF inslag.
Dvs monteringen av kontakten gav inte automatiskt jord till chassit.
Vet inte varför DIN kontakterna glömdes bort.
Men roligen var RCA jackar billigare och på något sätt ansågs som mer HiFI än DIN.

Så sätter du dit RCA-jackar så bör dessa monteras isolerat i chassit och sen drar du kablarnas skärm dit de skall, dvs till ingången på förstärkarkorten.
Använder du chassit som återledare för skärmen blir det ofelbart brum.

Man ser oxo på moderna förstärkare med de förhistoriska RCA kontakterna att dessa sitter på en isolerad skiva.


Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

var enkla att löda egna sladdar av
WHAT!!!!!!!!!!!????????????????? :shock:

När man lött sönder kontakten och sladden och hade något som troligen fungerade, hade man glömt plasthöljet ...

Som du säger, göra en adapter, eller köpa en sladd DIN-till-RCA är kanske en bättre idé om det nu inte går att fixa RCA-kontakter på ett snyggt sätt i chassit.
Emden
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 april 2020, 12:16:02

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av Emden »

Det va snabba puckar! Då testar jag och ser hur det verkar/låter!

..Står kanske inte så jätte mycket där men..: Bild

Tack ska du ha!
//Emden
Emden
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 april 2020, 12:16:02

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av Emden »

Tack för input! Låter bli att göra ändringar i chassit så originalutförandet förblir orört och gör en DIN/RCA kabel istället :)

//Emden
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns färdigt: Kjell&Company: 39589
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av Bjaellerud »

Hi hi, ja jag ifrågasatte varför DIN kontakter förlorade sin popularitet.
Vi har nu fått delar av svaret.
Huggbävern: tycker att de är svåra att löda. Kanske var det så för folk i allmänhet, jag har dock lött mängder av sådana kontakter, och aldrig misslyckats, trots att jag var en glad femtonåring med lödkolv, när de var som mest populära. Kontakerna var ju rätt stora med stora avstånd mellan lödstiften , god lödbarhet då de var av förtennad mässing, individuellt skrämad fyraledare fanns hos Clas Olson.

Andra skälet: det finns färdiga sladdar numera. Man behöver inte löda DIN.

DIN står så vitt jag vet för Deutsche Industri Normen. Dvs tysk industristandard.
Men inte bara kontakterna i sig var standard, även signalerna och nivåerna på resp stift.

Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du hade ju DIN-kontakter för högtalaranslutningar och om du betänker att det ska skickas ut en hel del ampere (ström) i sladdarna inser man att den sortens kontakter är klart undermåliga.

Bild

Tror också att Phonokontakterna (RCA) kom att dominera då det dök upp massa amerikansk och japansk HiFi.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av Glenn »

Bjaellerud skrev: Huggbävern: tycker att de är svåra att löda. Kanske var det så för folk i allmänhet, jag har dock lött mängder av sådana kontakter, och aldrig misslyckats, trots att jag var en glad femtonåring med lödkolv, när de var som mest populära. Kontakerna var ju rätt stora med stora avstånd mellan lödstiften , god lödbarhet då de var av förtennad mässing, individuellt skrämad fyraledare fanns hos Clas Olson.
Jag hade nog sagt nåt liknande tills jag råkade köpa en påse DIN-kontakter från kina.. dom höll på att driva mej till vansinne, jag tror nästan att stiften var förkromade eller nåt för tennet vägrade att fästa, och man värmde och värmde tills stiften lossade.. usch..
DIN står så vitt jag vet för Deutsche Industri Normen. Dvs tysk industristandard.
Men inte bara kontakterna i sig var standard, även signalerna och nivåerna på resp stift.
Signalnivån enligt DIN var annorlunda än normalt på RCA cokså, men det brukade funka..
BJ
Inlägg: 8287
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av BJ »

HUGGBÄVERN skrev:Du hade ju DIN-kontakter för högtalaranslutningar
och om du betänker att det ska skickas ut en hel del
ampere (ström) i sladdarna inser man att den sortens
kontakter är klart undermåliga.
Det har i alla fall passat bra till min anläggning
sedan jag började använda sådana. Vem spelar
så högt hemma så att det blir problem med
kontakterna? Eller du kanske tänkte mer
hörsalar eller bio eller så?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänker på små kontaktytor, lite oxid och coronisar och så det är liksom inte så mycket som nyper om stiften .... Visst, allt är ju polariserat och man behöver inte grubbla på om den ena grå sladden ska skruvas i den röda och den andra grå sladden i den svarta polskon.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av breflabb »

HUGGBÄVERN: WHAT!!!!!!!!!!!????????????????? :shock:

När man lött sönder kontakten och sladden och hade något som troligen fungerade, hade man glömt plasthöljet .


Det var mer regel än undantag :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som svar på ämnet skulle jag egentligen vilja svara mer omfattande (säger man så?).

Om man springer på något som verkligen passar en, något som ska göra tjänst hos en i många långa år, tycker jag man ska titta över var som kan justeras för att undvika allehanda bekymmer i en nära eller fjärran framtid.
En förstärkare fån 50-, 60-, 70-, 80- eller 90-talen kunde kanske få nya fräscha elektrolytkondensator. Även en del andra komponenter som ser väderbitna ut kan ju bytas. Men sådana operationer är ju mest för att garantera en problemfri drift.
Om nu apparaten ska tjäna en i långa tider, kanske man också blir nödgad att se över sådant som kontakter också. DIN-kontakter är inte direkt vanliga idag, och att byta mot RCA-kontakter kan ju vara gynnande. Men jag tycker att operationer som kräver kraftverktyg måste göras med klokhet och elegans.
Jag köpte för en billig slant en Heathkit AA32 som hade börjat modifieras för hörlursuttag och omkopplare för det ena och andra. Man kan lätt säga att fronten var ganska sönderborrad.

Jag har ett renoveringsobjekt, en Dynaco PAS-3, som får behålla det yttre men får nytt inre = nya kretskort helt identiska med originalen. Om några veckor landar en förstärkare från England och den ska få nya kondingar, då den är typ 30 år.

OM du mer tänker dig att snygga upp en apparat utan att kunna bestämma dig för om du ska behålla eller skicka vidare, gör bara de uppgradering som behövs för att hålla maskinen igång (kondingar), ta inte fram borrmaskinen!
BJ
Inlägg: 8287
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: DIN-kontakt till RCA (Gammal rörförstärkare)

Inlägg av BJ »

Tänker på små kontaktytor,...

Ja, det är ju sant.
Skriv svar