Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pixellegolas
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 april 2020, 00:22:46

Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av pixellegolas »

Hej alla! Kul att hitta till detta forum.

Lite kort om vad jag pysslar med. Köpte en LG OLED tv som har myrornas krig. Har luskat att det är processorn som strular för bild och ljud funkar annars när tv är igång, det är bara när man ska spela upp klipp som inte funkar. Alltså processande av bild.

Efter lite youtube testade jag att plocka ut ett "mainboard" på tv där processor sitter och baka den i ugnen på 205 grader. Detta funkade! Tv funkar. Antagligen är det blyfri lödning och när tv blir varm och kall så skiftar lödning och processorns löd hamnar lite snett.

Tv funkar dock bara 1 dag sedan blir det brus igen. Om jag hettar upp kortet så funkar det 1 dag igen.

Nu undrar jag om jag köper flussmedel och penslar på och låter det rinna in under processor, hettar upp igen, kan detta "rädda" lödet på något sätt? Såg att det finns något som heter reballing men är det värt att göra? Några andra tips på vad jag kan testa?

Tackar!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av breflabb »

205 grader :humm: . Hur går det ihop med elektrolytkondningar som tål max 105 grader.
Jag tror att dom är väl överbakade :shock:
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av Olle61 »

Elektrolytkondensatorer har varierande kapacitans med temperatur. Det kanske är därför det fungerar när kortet är varmt och inte när det svalnat. Jag tror på dåliga elektrolytkondensatorer på kortet.

Kondensatorns ESR ändrar sig också med temperaturen.
pixellegolas
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 april 2020, 00:22:46

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av pixellegolas »

Får se om detta funkar med bilder. Kunde inte se några kapacitatorer eller liknande och den var ju defekt så hade inget att förlora. Det funkade ju tydligen så vill gärna testa med flussmedel ochskå :) Innan köp av reservdel för 2000kr.

Här är bilder på hur kortet ser ut och vad är det för kudde? Är inte van att man använder kuddar på processor som kylare

Bild

Bild

PS. Allt funkar med tv förutom själva bilden. Ljud, menyer och allt annat, det är bara själva bildprocessandet som inte funkar efter en stund. Alltså bild syns såsom youtube. Har klipp på det här:




PS2. Det är inte så att jag värmer den till 205 grader och sedan in med den i tv. Den är sval först. Har även testat att köra myrornas krig länge för att se om problemet försvinner när tv börjar bli varm. Funkade ej
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av sodjan »

Om det är en viss del av kortet som fungerar då det har blivit uppvärm
så kan du testa med en hårtork och värma upp olika delar. Speciellt de
större kretsarna. En hårtork ger inte så hög värme vid normalt luftflöde,
så du får hålla nära så att luftflödet bromsas lite.
pixellegolas
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 april 2020, 00:22:46

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av pixellegolas »

ok, det kan jag testa, men vad ska det ge? Är det för att se vilken del som faktiskt skapar störning? För börjar bli rätt säker på att det grafikprocessor men kanske något annat som stör den? I datorvärlden är det många som kör flussmedel och lägger aluminiumfolie runt processor och bara värmer den med varmluftspistol. Detta funkar ibland verkar det som.

Tycker det här med blyfri löd verkar vara en dålig idé som skapat många problem i maskiner
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av E Kafeman »

Att kolla med värmeblås och kylspray är standard felsöknings-procedur och det händer att temperatur-beroende fel ligger i andra komponenter eller som mikrosprickor i PCB-mönster.

Baka aldrig hela kortet. Rama in processorn med grov aluminium ugnsfolie eller klipp till ett värmeskydd av ölburksplåt och fäst gärna med kapton-tejp runt processorn + 5 mm.
Flussmedel samt tejpa fast 5 mm lödtenn ovanpå processorn så att det fortfarande ligger löst så att det medblotta ögat går se när det smälter och värm sedan med riktig varmluftspistol.
Lagom effekt på varmblåsen ska ge en uppvärmningstid på mellan 1-2 minuter innan det lösa tennet smälter. För lång uppvärmningstid fungerar sällan bra av flera skäl. Värm ytterligare 30 sekunder. Undervärme 100-150C underlättar mycket, i synnerhet om det finns jordplan på undersidan som suger värmen.
Alternativ indikator till den lösa lödtenns-biten att man värmt tillräckligt är att peta på kapseln med tändsticka och se när kapseln flyter ovanpå tennet.

Metoden ovan är ansedd som dålig, ger ofta bara temporära resultat och risken är stor att man skapar sämre lödningar och lödbryggor men kan vara alternativet till att kortet annars går till soptippen.
Bättre är att oxid-rengöra och inspektera lödytor på både processor och PCB och sedan plocka dit nya lödkulor (reballing).
Det är inte en helt enkel procedur men kan oftast fås utförd på seriösa reparations-ställen, dvs rep-verkstad som gör mer än att bara byta hela kretskort.
Är du modig gör du det själv. Finns gott om demos: https://www.youtube.com/results?search_query=reballing
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där felet är exakt likt det jag hade på min gamla HP-laptop. Den kom ifrån den tiden man skiftade till blyfritt tenn. Jag lödde bort grafikprocessorn och strök på flussmedel, sedan lade jag glasull runt kretsen och placerade en enkrona på toppen med en liten bit lödtråd. Värmde sedan med varmluftspistol tills tennet på kronan smälte + 10 sekunder till. Den fungerade i ett par år sedan.
pixellegolas
Inlägg: 5
Blev medlem: 9 april 2020, 00:22:46

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av pixellegolas »

Tackar alla för bra svar! Reballing är något jag kollat in men tror det nästan blir lika dyret som ett nytt. Som tur är finns fortfarande reservdel till denna tv. Annars hade det ju varit värt med reballing. Någon video berättar att det är sällan reballing som ger effekt utan uppvärming vid reballing fixar saker i processorn. Han i video hade tydligen bevis för det då många fel fixades redan vid 140 grader, och då har inte lödet smält än, så kan inte vara lödet enligt han.

Men testar med fluss + aluminiumfolie + varmluft + lite lödtenn :) Hoppas att jag inte helt pajat resten nu när jag bakat hela 2 gånger i 205 grader.

Den funkade iofs då men kanske hände så mycket på andra delar att de aldrig kommer funka normalt igen
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av sodjan »

Du får väl konvertera den till "bastu-TV"... :-)
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp med kretskort i tv, funkar när man värmer i ugn

Inlägg av maDa »

Lite udda att den fungerar i meny-läge men inte i video. Dom har jag sett har det varit konstant störningar. Ofta lödningar som släppt p.g.a termisk cykling.

Men. jag ibland bearbetas bilden i olika steg mellan olika chip. Så kan ju vara något i kedjan där.
Skriv svar