Buckconverter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Henke801
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 oktober 2019, 18:17:44

Buckconverter

Inlägg av Henke801 »

Hej,

Funderar på att använda en buckconverter att ta ner en likspänning på ca 35 volt till 12 volt och sedan använda mig av en linjär regulator (typ lm7805) för att mata en mikroprocessor, adc, dac och en spänningsreferens.

Någon som har erfarenhet av att göra detta? Mest funderingar kring hur 5 volt spänningen kommer att
Se då jag har förstått att switchade dc convertrar lämnar en störig utspänning
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Buckconverter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan i princip köra med utspänningen från switchregulatorn men se till att utgången är bra filtrerad.
Henke801
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 oktober 2019, 18:17:44

Re: Buckconverter

Inlägg av Henke801 »

Absolut, filter blir det på utspänningen.

Har tittat på kretsen MC34063, får koppla upp den och prova.
Ponera att man ska göra ett kretskort med en buck och på samma kort ha adc’s och mikroprocessor Etc.
Är det att föredra att dela upp jordplanen mellan analoga, digitala och ”kraft” och koppla ihop dom olika
Planen på ett ställe?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Buckconverter

Inlägg av Klas-Kenny »

Med en vettig switchregulator finns ingen anledning med den linjära också, om det inte är extremt känsliga grejer.

Släng på en extra omgång med LC efter regulatorn så lär det bli fullt tillräckligt, om regulator designas hyggligt.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Buckconverter

Inlägg av gkar »

Henke801 skrev: Är det att föredra att dela upp jordplanen mellan analoga, digitala och ”kraft” och koppla ihop dom olika
Planen på ett ställe?
I 99.9% av fallen, Nej!
Henke801
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 oktober 2019, 18:17:44

Re: Buckconverter

Inlägg av Henke801 »

tack för alla snabba svar!

Klas,
jag behöver 12 volt för en fläkt, därav linjärregulatorn

gkar,

okej, har du lust att förklara varför?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Buckconverter

Inlägg av gkar »

Ja, det kan jag! :-)
För en elektronikkonstruktör är delade jordplan lite som trepanering, något du undviker, men det kanske är bra i något fall om man verkligen kan motivera det.
I de flesta fallen får du en känslig konstruktion som gärna strålar mycket EMI och är känslig för störningar och andra problem.
Men vi kan vända på det nu, varför vill du ha ett hål i huvudet, öhh kortet?
Henke801
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 oktober 2019, 18:17:44

Re: Buckconverter

Inlägg av Henke801 »

tack för svar :)


kanske ska säga att jag funderar på att bygga ett labbaggregat med strömbegränsning. 0 - 20 V och 0 - 1 A

Jag vill helt ha en "tyst" del på kortet där jag har OP förstärkare för spänningsreglering och strömmätning, även DAC'en
och ADC'n vill jag ha på den "tysta" delen av kortet.

Får ca 35 vdc efter likrikting och glättning som jag ska reglera ut. tar sedan ner spänningen med en buck till ca 12 vdc för att driva en fläkt. Med en LM7805 får jag 5 v railen.
Denna buck skapar väl ganska stora störningar, därav vill jag separera minusplanen och koppla ihop dom på ett ställe.
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Buckconverter

Inlägg av limpan4all »

Behöver du mer än 96dB dynamik? Inga problem att designa med buckregulator från råkraft till 16 bit A/D omvandlare om man gör rätt...

Även om en linjärregulator kan se enkel ut så är den inte det om man skall mata den med skitigt reglerad kraft från en buckregulator som är olämpligt konstruerad (läs dålig PCB layout).
Henke801
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 oktober 2019, 18:17:44

Re: Buckconverter

Inlägg av Henke801 »

limpan4all,

är inte alls familjär med begreppen om dynamik där :)
Skriv svar