En kondensator benämning.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Znyting
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 januari 2020, 19:27:42

En kondensator benämning.

Inlägg av Znyting »

Hej.
Jag har en dieselvärmare (som ska in i båten) med en trasig kondensator. Jag tänkte byta den själv men funderar över en sak... Det är en 63v 330µF 105 grader men vad betyder bokstäverna på motstående sida? Det står FR på denna och jag har googlat och märkt att det finns ett antal kombinationer till, men inga förklaringar.
:?:
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Borre »

Kan betyda vad som helst. Men antagligen är det vad för modell/serie kondensatorn tillhör. Ser man någon logga eller kan utläsa tillverkare hittar man oftast datablad men dessa siffror. Som tex har Panasonic en serie som heter FR.
Znyting
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 januari 2020, 19:27:42

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Znyting »

Exakt! Det står FR series på flera sidor där det går att beställa men då jag inte hittat SR series så vågar jag inte löda dit en FR.
Är det något som jag behöver bry mig i över huvud taget eller handlar det om liv och död för min värmare?
:?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av breflabb »

Bry dig inte om bokstäverna.
Se bara till att spänningen stämmer. Kapacitansen (µF) kan du ta allt mellan 330µF-470µF utan problem
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av danei »

Spänning och temperatur får gärna vara högre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Temperaturen är väl knappt högre än 105 grader?! Men en 100V-konding kan väl funka bra.
Znyting
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 januari 2020, 19:27:42

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Znyting »

Ok. Men vad blir kontentan om jag löder dit en 100v kodning? Kommer det att ha någon betydelse för funktionen eller gör det bara att den håller längre... Kanske...?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klarar mer stryk. Och det finns 125-graders kondingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Henry »

Men vad blir kontentan om jag löder dit en 100v kodning?

Som sagt bara bra, så länge kapacitansen ligger inom föregående nämnt härad.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Borre »

Men har man redan tillräcklig marginal tjänar man inte så mycket på att gå upp i spänningstålighet.
Znyting
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 januari 2020, 19:27:42

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Znyting »

Allright folks... Tack för era svar. Jag lägger en beställning så kan jag börja pyssla nästa vecka.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lägg en förfrågan i Komponentakuttråden om du bara ska ha en enda konding.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Henry »

Men har man redan tillräcklig marginal tjänar man inte så mycket på att gå upp i spänningstålighet.

Man vet aldrig om tillverkarna valt en som ligger precis på gränsen med spikar och grejs som kanske kan finna när säg egentligen en 100V varit säkrare men kostat någon krona mer och således valts bort för en 63V. Den gick sönder av en anledning, höja spänning är ett första steg/test för bättre livslängd, högre temp ännu en och ev även lite högre kapacitans.
Znyting
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 januari 2020, 19:27:42

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Znyting »

HUGGBÄVERN skrev:Lägg en förfrågan i Komponentakuttråden om du bara ska ha en enda konding.
Jag ska ha dubbelt så många egentligen. Hela 2st så jag ska ta en titt i den tråden :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: En kondensator benämning.

Inlägg av Glenn »

Henry skrev:Men har man redan tillräcklig marginal tjänar man inte så mycket på att gå upp i spänningstålighet.

Man vet aldrig om tillverkarna valt en som ligger precis på gränsen med spikar och grejs som kanske kan finna när säg egentligen en 100V varit säkrare men kostat någon krona mer och således valts bort för en 63V. Den gick sönder av en anledning, höja spänning är ett första steg/test för bättre livslängd, högre temp ännu en och ev även lite högre kapacitans.
Är det kinesdesignat kan det till och med vara så att den är underspecad snarare än på gränsen, både vad det gäller spänning och temp.

Alltid bra att gå uppåt, det finns ju en anledning att den pajade.

F.ö så reparerar jag en typ av boxar på jobbet som inte går att köpa nya längre, det är alltid samma konding som pajar i dom så det är en ganska enkel reparation (nu när jag väl hittat felet..), men man kan se att på dom allra äldsta är det en kapacitans och temptålighet, sen dom som är lite nyare har högre temptålighet, och dom allra sist inköpta har även högre kapacitans. ..Jag ersätter dessa med ännu högre temp och den högre kapacitansen, dessutom är dom jag ersätter med automotive-klassade och kostar därmed flera kronor extra...
Skriv svar