Trimma LED-ljusramp.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av Glenn »

Möjligtvis finstilt i formen "motsvarar en 60W glödlampa", jag tror aldrig jag sett LED-ljuskällor "primärt" märkas på annat sätt än faktisk effekt och/eller lumen här i sverige.

Länk ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av TomasL »

Tja jag kan ju fota förpackningarna, stora fonter, typ 10-15mm
10W = 60W
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av Glenn »

Det är väl en viss skillnad mot det du skrev innan iofs ?

Sen kan jag tycka det är mer jobbigt med tillverkare som helt utelämnar infom om vad det ska motsvara, jag har inte riktigt kommit in i "lumentänket" än, ska jag tex ersätta en 100W glödlampa får jag ju googla för att ta reda på hur många lumen den ska ha, om det nu inte står på förpackningen.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Trimma LED-ljusramp.

Inlägg av frownlayer »

Läste detta och tänkte se vad som hände.
E Kafeman skrev:Jag kan inte utläsa på fotot men det ska finnas en resistor från pinne 5/6 till jord som ska vara på ungefär 1 Ohm och som reglerar max-strömmen. Dess värde är enligt datablad R=0.2/LEDströmmen
Dess värde skulle kunna halveras för att undersöka om dioderna eller spolen brinner upp.
Så jag lödde dit ett 0.15ohm motstånd vid sidan av det gamla som var på 0.13ohm. Då steg strömmen från 1.3A till 2.3A. Så jag bubblade nästan effekten.
Testkörde en liten stund och samtidigt kände med fingrarna på diverse delar.
Lysdioderna kändes inte varma om man höll fingret på dem under eller efter körning. Drosslarna blev ljumma. Och motståndet jag körde dit var med ljummet.
Däremot så blev kretskortet/aluminiumskivan ganska varm, nästan varmare än komponenterna.
Så jag slängde på lite pasta mellan kylflänsen och kretskortet, och testade. Resultatet blev helt ok. Jag fick ju trots allt den gratis av kineserna för att de bara skrivit ut 130W, och det klagade jag på och fick pengarna tillbaka.

Så summan av det hela. Så blev det tillslut så här:(Fast uppochned)
20191128_232055.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar