Mäta ström

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Mäta ström

Inlägg av TomasL »

Behöver mäta ström, ca 0,5-2A 230V AC, galvaniskt skilt.
Vill kunna integrera det på ett av mina kort.
Ideer om lämpliga komponenter.

Jo jag vet, seriemotstånd och optokopplare, men finns det andra lämpliga komponenter
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta ström

Inlägg av limpan4all »

Strömtransformator. Glöm allt annat.
Om du dessutom kopplar in sekundärlindningen strömkopplat till ingången på den Buffrande OP-ampen istället för med belastningsmotstånd och förstärker i spänningsplanet så får du högre noggrannhet och mindre temperaturvariation samt blir i stort sett helt immun mot mättnad. Dock så måste det in skyddskomponenter på den strömåterkopplade OP-ampens ingångar. Strömtransformatorer har ju den obehagliga egenskapen att sekundärspännigen kan sticka till destruktiva nivåer om inget absorberar energin...

Sedan så kan du göra vad du vill med AC-spänningen som du får ut som då representerar strömmen du mäter på. Viss fasvridning blir det men den är ju bara att kompensera bort i CPU'ns signalbehandling om du skall räkna ut effekten.

Vilken noggranhet behöver du?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta ström

Inlägg av TomasL »

Jag behöver egentligen bara veta om det dras ström eller inte, handlar om övervakning av en värmare, som inte får gå sönder, eller snarare, går den sönder får maskinen inte startas.
Strömtrafos blir nog för stort och klumpigt.
Tanken är hål eller ytmonterat på kretskort.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta ström

Inlägg av limpan4all »

Så du skall inte "mäta" ström du skall bara indikera om den finns eller inte...
Det är en helt annan sak, så varför frågande du inte om det då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta ström

Inlägg av TomasL »

Tja, Mäta är väl i princip samma sak som att "indikera" man mäter ju vid bägge applikationer.

Tanken är väl att om strömmen sjunker under en viss nivå, så skall man kunna agera på det.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mäta ström

Inlägg av limpan4all »

Den här är liten och "söt" en sådan samt en diod och ett lågpassfilter sedan har den noggrannheten du behöver.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Coi ... Y6Kw%3D%3D

Ooops: Läste inte hela databladet. Funkar inte för nätfrekvens alls...

Mäta för mig är i <<1% nivån som sämst. Indikera så räcker det med 25% noggrannhet, det är skillnad.
Senast redigerad av limpan4all 30 september 2019, 21:19:54, redigerad totalt 2 gånger.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Mäta ström

Inlägg av vaxfan »

Det finns små hålmonterade strömtransformatorer,
Exempel: https://www.digikey.com/short/p21znd
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta ström

Inlägg av TomasL »

limpan4all skrev:Den här är liten och "söt" en sådan samt en diod och ett lågpassfilter sedan har den noggrannheten du behöver.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Coi ... Y6Kw%3D%3D

Mäta för mig är i <<1% nivån som sämst. Indikera så räcker det med 25% noggrannhet, det är skillnad.
Som jag tolkar det, så är det bara 500V isolation på den.
Men får undersöka den vidare.

Den som vaxfan länkade till blir jobbig att montera med externa trådar osv, dyrt att tillverka. Dessutom lite stor.

Hmm, hittade sensorer på allegros hemsida, dock alla "not for new design", trots att de var sk Highlighted Product.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Mäta ström

Inlägg av ajje »

Ingen av de strömtransformatorer som länkats här är specad för 50Hz.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta ström

Inlägg av TomasL »

Funderar, 230V ledare på undersidan av kortet, lämpligt hall-element på ovansidan?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta ström

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta ström

Inlägg av TomasL »

Nej, de har ingenting.
Vad jag är ute efter är att på ett kretskort mäta strömmen som går genom en av ledarna (egentligen två stycken ledare, då jag i vissa fall har två värmare).
Naturligtvis får det inte kosta någonting, typ, och inte ta någon plats, typ.
Externa strömtrafos är uteslutet, även sådana som är kortmonterade, där man måste dra en separat ledare genom trafon.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mäta ström

Inlägg av E Kafeman »

Denna är kortmonterad, enkel och kompakt, men kostar "nånting". https://www.electrokit.com/en/product/c ... cs712-20a/
Enkel teknik är magnetisk Reed kontakt som reagerar på DC magnetfält. Användes ofta som glödtråds-vakt för bil-lampor.
Det finns billigare alternativ om man vill jaga. Billiga hall-sensorer sitter i de flesta data-fläktar för binär frekvensindikering och sådana kretsar är i stort gratis men måste ha något magnetfält att känna av.
Strömtrafo/magnetfält går åstadkomma genom att dra PCB-ledare parallellt på varsin sida om PCB. Slinga eller raka ledare. Kan fungera rätt bra men det kräver någon elektronik som kan hantera sensor-strömmen till binärt värde. Ska det vara enkelt så kan det fungera med en cmos trissa som både förstärkare och DC-omvandlare som sedan följs av en RC lågpass-filtrering.

Jag har använt mej av teknik för att känna 240AC motorström genom att låta spänningsfall över motstånd i serie med motorn bli så stort att optokopplare triggades ~0.9-1 Volt. En större diod skyddade mot revers-ström och två dioder skyddade åt andra hållet så motstånd och optodiod inte skulle kunna brinna.
Dioderna kostade nog mer än optokopplaren men det fungerar bra sedan 20 år. Ut från optokopplaren är det halvvågs pulsad ström som filtreras till DC-nivå motsvarande motor-strömmen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta ström

Inlägg av TomasL »

Problemet med optokopplarvarianten är att kunna bli av med värmen från seriemotståndet, vilket blir uppemot 10W eller så.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mäta ström

Inlägg av E Kafeman »

Har uppdaterat med korrigerat schema.
optosens2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar