Rekonditionera våta blycellsbatterier

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JohanSyd
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 september 2019, 11:57:37

Rekonditionera våta blycellsbatterier

Inlägg av JohanSyd »

Hej

I en engelsk fordonstidning fann jag ett recept på att återuppliva fosfatdöda våta bly batterier. Det innefattade syraomhändertagande, urtvättning, avfosfatering med lut, av tvättning, återställande av syranivån och laddning.
Svavelsyra och Lut är starka saker och när vi hanterade dem i skolan hade vi gummiförkläde, rejäla gummihandskar samt ansiktsskydd. I den beskrivna processen skulle man filtrera svavelsyran.
Nu till några praktiska frågor är det möjligt? Givetvis med en viss blyförlust. Är det praktiskt eller är det rentav olämpligt?

Nyfiken på era svar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rekonditionera våta blycellsbatterier

Inlägg av Glenn »

Hur ska man få isär batteriet ? eller sköljer dom bara som det är ?

Det man kan prova lite enklare är polvändning, jag har testat det på flera batterier och haftr blandade resultat,
ett batteri blev fullt funktionellt och används fortfarande, andra har blivit sådär eller inte funkat alls.

Det beror ju dock på vad det är för fel, på senare år tycker jag ofta det verkar vara en cell som blir kortsluten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Rekonditionera våta blycellsbatterier

Inlägg av mrfrenzy »

Lys med en ficklampa ner i batteriet. Ofta är plattorna svullna och då finns det ingen rekonditionering i världen som kan hjälpa.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18389
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Rekonditionera våta blycellsbatterier

Inlägg av 4kTRB »

Det finns elektroniska manicker att koppla över polerna som drivs av batteriet själv som smular sönder avlagringarna.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Rekonditionera våta blycellsbatterier

Inlägg av Biker »

Volvo har fabriksmonterat sådana på nya lastbilar i fabrik - kundbeställt special
Skriv svar