Smarta kassaskåp

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Smarta kassaskåp

Inlägg av Rick81 »

Håller på att fundera på att göra ett smart kassaskåp som ska öppnas via en mikroprocessor.

Frågan är vad man ska använda för låset? RCServo, stegmotor, spole/magnet?

Ska ju vara robust och stryktåligt. Sen behövs väl kunna öppna med mekanisk nyckel om batteri tar slut?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av grym »

normal är att ha batteri på utsidan för att kunna byta, åtminstånde på enklare som vapenskåp

bättre har generator i kodlåset som ger ström till elektroniken

har kollat i dom senare och där är det en elektromagnet, vilket ställer höga krav på mekaniken, så det inte strular

stegmotor är vettigt då dom sällen har mekaniska eller elektriska bekymmer, det är mer elektroniken som är jobbigare
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av Glenn »

Elektromagnet är lite farligt också då man eventuellt kan påverka den utifrån med ett starkt magnetfält, det finns ett antal youtubevideos när dom gör just det.

Inbyggt generator är ju riktigt smart, så är det på ett kassaskåp på jobbet, jag fattade inte varför man skulle vrida runt vredet flera gånger (tills man får grön LED) innan nån förklarade att det var för att strömförsörja kodlåset :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av mrfrenzy »

Nyckel har man inte som backup på ett kassaskåp för det är väldigt dyrt att tillverka ett nyckellås som emotstår 30 minuter dyrkning.

Dom leksaksskåp som säljs hos Biltema mfl kan man dyrka det mekaniska låset på 3 sekunder.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man drar ut trådar, plus och minus, för extern strömförsörjning till dolda punkter.
Ja då kan man laborera med IKEAs lilla lås för skrivbordshurtsar, Rothult.
Svårare behöver det inte vara.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av netrunner »

Jag hade JULA:s billiga skåp för att förvara saker som jag inte ville slarva bort av misstag: passet, betyg, försäkringsbrev, reservnyckel till bilen ... alltså inte dom brittiska kronjuvelerna direkt.

När jag sen behöver passet för att boka hotell på nätet, då har batteriet tagit slut. Reservnycklarna försvann nog i senaste flytten ... men som tur var så hade jag tid.

Kofot och kil inhandlades från Biltema.

Det sög. Riktigt bra konstruktion.

Tydligen kan man "bumpa" elektromagneten. Det gick inte. Hade iofs varit bra att kolla det innan jag köpte fler grejer.

Vinkelslip skulle nog funka men tror inte att grejerna inne i skåpet skulle gilla det.

Försöker dyrka det mekaniska låset. Tyvärr så dålig kvalité att det inte går.

Sååå... ett par tag med kofoten och plasten är borta. En stöt med kofoten och låset i zink (?) är borta i två halvor.

Med fingret i hålet så trycker jag "öppna spärren"...

3 sekunder ... om jag får träna lite kanske?

----

EDIT: Den här typen av skåp är nog ganska bra att börja på. När man är klar och allt fungerar så tar man bort det mekaniska låste och ersätter det med en vagnsbult... rostfri ... eller svetsar.

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ap-006046/
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av Palle500 »

Låskolvarna brukar endast vara pressad plåt.
På riktiga skåp så låses kolvarna fast om du bryter bort elektroniska enheten. Då funkar inte fingeröppningen!
Men som sagt vad är det man skyddar?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av 4kTRB »

Jag föreslår tryckluft.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Smarta kassaskåp

Inlägg av grym »

hur man löser det rent praktiskt med förreglingen är viktigt, på bättre saker så har man så att kolven från låset går emellan stöd och den rörliga delen som öppnar kolvarna, gör man rätt så blir det väldigt lite belastning på låsenhetens kolv, försöker man öppna så klämmen man bara en mtallbit tvärs dess rörelseriktning

bra nyckellås kostar inte så mycket, under tusenlappen, men man brukar inte ha prallellkopplade lås, att det går att öppna med nyckel eller kodlås
utan man har dom så man måste ha nyckel och kodlås, för ökad säkerhet
Skriv svar