Enkel fråga om transistor.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Enkel fråga om transistor.

Inlägg av ToPNoTCH »

Eller ja enkel för den som vet.

Vad är skillnaden på BC337-25 och BC337-40.

Åskan har besökt laddstationen till GreenMate klipparen (igen) och jag beställde trissor.

Nu köpte jag av varje för jag inte fattade skillnaden (båda länkar till samma datablad).

Kan det vara pinnarnas förbockning ?
Modellen med "isärpressade ben" och den "med benen linjärt ihop" eller ?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Enkel fråga om transistor.

Inlägg av Borre »

Förstärkningen, ju högre siffra ju högre förstärkning. Andra sidan i detta datablad,
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/BC337-D.PDF
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Enkel fråga om transistor.

Inlägg av ToPNoTCH »

Tack Borre.

På köpet så stod det i det databladet "STRAIGHT LEAD BULK PACK" och "BENT LEAD TAPE & REEL AMMO PACK" som korrekta benämningar på det jag dravlade om ovan.

Ger mig fan på att databladet jag kollade i hade samma skrivning om förstärkning, men att jag missade det.

Undrar vilken sort jag skall plugga i laddstationen. Antar att det kvittar den används som switch om jag minns rätt.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Enkel fråga om transistor.

Inlägg av Bjaellerud »

Med lägre förstärkning kommer klipparen att gå långsammare.
Även åskskadorna blir långsamme i framtiden.

Skojar förstås, funkar säkert med lägre förstärkning, numera är så gott som alla förstärkningfaktorer i transistorer tillräckliga för de flesta kretsar

Roy
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Enkel fråga om transistor.

Inlägg av ToPNoTCH »

:badgrin:

För att fylla på med lite ny vunnen fakta:
- Ja detta framgick då tydligen även i det datablad jag läste, så nu har vi rett ut det :cry: Nu får jag sälla mig till den skaran som inte läser data bladen felfrit och som därmed hatas som pestsmittade av forumets Elit :oops:
- Transistorn finns utöver -25 och -40 varianten även i -16 OCH utan "extra beteckning".
- Om den INTE har någon -XX beteckning så har den samma förstärkningsfaktor som -40 varianten.

Så var det med det..
Skriv svar