Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Solosoul
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 juni 2019, 18:24:06

Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Inlägg av Solosoul »

Hej gott folk,

är det någon som känner till detta bildrör och om det överhuvudtaget går att hitta eller ersätta det med något kompatibelt idag?

Det är en Toshiba.

Vänligen se bilder för information.
crt-tube-model.jpg
external-front-monitor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Inlägg av xxargs »

På vilket sätt har den slutat att fungera - är det amber (gulaktig), grön eller vit sken när skärmen fungerar?

Varför denna fråga är att själva rören sällan går sönder, men kan 'brännas ut' efter väldigt många tusen timmar med tappad skärpa och dålig ljusstyrka och beror på 'förgiftning' av katoden av positiva joner i högvakumet som smackar in i katodmaterialet och elektronemission minskar just där det skall vara max och det strålar allt mer i ring från sidorna istället och det blir suddig fokuspunkt som inte går att justera bort.

gamla TV-reparatörer hade utrustning som kunde 'blåsa' rören - dvs köra baklänges med omvänd högspänning och få bort en del av beläggningen på katoden, förstås en åtgärd med begränsad verkan och tid....

oftast är det elektroniken kring röret som kasta in handduken först när det slutar att fungera helt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Inlägg av anders_bzn »

Jag har faktiskt ett nytt sådant bildrör. Men jag skulle aldrig montera det i en ABC 802. det har på något sätt ett större samlarvärde som oanvänd reservdel.

Jag undrar också som xxargs, vad är problemet? På mina ABC 802 så har jag mer eller mindre inbrända bildrör, men inget som slutat fungera.

Har du kollat om det står något i servicemanualen om bildröret?

https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... manual.pdf
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Inlägg av Gizmo »

Har för mig att det är rätt standard och att folk slaktade ABC802 för att använda just skärmdelen som en billig ersättning för en PC-EGA skärm (eller om det var CGA....nån gammal standard från 1985 iaf). Synd på fina maskiner kan jag tycka, men det var väl en tid när billigaste skärmen kostade tvåtusen kronor så man förstår att det gjordes...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Inlägg av anders_bzn »

Möjligen någon monokrom standard, både CGA och EGA är ju färg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Söker information om bildröret i en Luxor ABC 802 dator

Inlägg av tecno »

Var det inte han 'herrecules' då som var poppis.
Skriv svar