GuardiaLink GL144M GSM-server / larmsändare / fjärrstyrning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
CrazyFin
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 december 2012, 12:59:43

GuardiaLink GL144M GSM-server / larmsändare / fjärrstyrning

Inlägg av CrazyFin »

Jag hittade en gammal GSM-server/ larmsändare / fjärrstyrningsmodul i mina lådor hemma i elektroniklabbet.
Det är en GuardiaLink GL144M och jag hade den som en GSM-sändarmodul till mitt CarGard-larm i slutet på 90-talet. 8)
GuardiaLink GL144M - pic 4.JPG
GuardiaLink GL144M - pic 3.JPG
Jag hade manualen i PDF-format kvar men inte så mycket mer... :oops:

Jag lyckades efter en hel del testande med ett terminalprogram och genom att följa kretskortsbanorna och mäta klura ut att pinout:en på den röda RS232-kontakten av modellen "micro-match" var enligt följande:
Guardia - GSM Server GL144M - RS232 connector - pinout that works.JPG
Jag kan nu konfigurera larmets få inställningar:
  • 2 st telefonnummer som skall ringas vid larm och SMS:as vid olika larmuppdateringar
  • Gravitationssensorns känslighet
  • Tiden som sirenen skall ljuda
Den var tydligen väldigt känslig på att ha alla larmingångar (Z1-Z4) inkopplade med motstånd 1-3.4kOhm mellan ingången och jord SAMT att backupbatteriet (3.6V 1.2A NiMH) som satt på var ju självklart helt död och paj (över 15 år gammalt... :oops: ).

När jag bytt ut backupbatteriet, kopplat in en GSM-antenn på MCX-kontakten samt balanserat upp larmingångarna med motstånd mot jord enligt spec så fooooonkar det! :bravo:

Enheten svarar på samtal och man kan slå av/på larmet, slå av/på P2 och P4-utgångarna. Coolt!
Däremot så skall den generera en tonstöt i telefonen när man larmar på och en dubbelton när man larmar av. Jag hör dock inte någon ton och det enda som bekräftar att larmet är avslaget är att samtalet kopplas direkt ned av enheten när man larmar av. När man larmar på så måste man själv koppla ned samtalet.

Dessutom fanns det en option (mjukvaruinställning i ATMEL16-procen vad jag kan utläsa av manualen) som kunde "enablas" och då skall man kunna slå av/på larmet genom att skicka SMS till enheten.

Det här är visserligen en "longshot" med tanke på att enheten är över 18 år gammal men är det någon här på forumet som har lite mer djupare teknisk kunskap om den här enheten? Kanske t om kunskap om hur man JTAG:ar in sig på ATMEL16-procen för att kunna slå på SMS-optionen eller någon som har en firmware-fil av nyare version än den jag har (version 1.0)? :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.