Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.31 2019-12-09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.48 2019-05-08 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2510
Ort: Vasa, Finland
Har tagit isär lamptorkarmotorn från bilen och konstaterade att PTCn begränsade strömmen så motorn gick en halv sekund obelastad.

Tog bort PTCn och denhär lilla motorn drog väl över 10A.
Bilaga:
20190508_173758.jpg


Dock efter några försök släppte problemet och den drar kanske 0.5A.

Nu är frågan, är det värt att ta isär och rengöra/smörja eller förstör jag nåt?

Samtidigt vet jag ju inte hur länge den funkar om jag sätter ihop den heller. Eller om det alls är värt att sätta ihop den.
Det är väl bara metallborstar och inte kol i den?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.03 2019-05-08 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 1255
Ort: Stockholm
Det är klart värt att plocka isär och kontrollera den om du inte får tag på en ny motor enkelt. Man får kolla typ av borstar. Jag kan hjälpa dig och svarva om kollektorn och kolla kolen.

(Du kan få ankaret balanserat om du vill med).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.03 2019-05-08 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 1255
Ort: Stockholm
Det är klart värt att plocka isär och kontrollera den om du inte får tag på en ny motor enkelt. Man får kolla typ av borstar. Jag kan hjälpa dig och svarva om kollektorn och kolla kolen.

(Du kan få ankaret balanserat om du vill med).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.28 2019-05-08 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2510
Ort: Vasa, Finland
Kollade lite på de vanliga sidorna om man skulle hitta nåt liknande, en vanlig "380" RC-motor liknar men måste mäta. Dock har denna polerna på samma sida som axeln och axeln D-slipad.
Då vet jag ju inte om jag får ihop modulen och får den att vända korrekt heller.

Begagnad torkarmotor-modul till MB w202 går väl för runt 70€ från ebay.de, eller 300€ neu aus Stuttgart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.22 2019-05-09 

Blev medlem: 01.01 2006-03-02
Inlägg: 7934
Ort: Vänersborg
Jag har tagit isär en liknande motor, bytt kol, svarvat kommutatorn, osv. Men den hade tappat mycket styrka. Jag tror att det beror på att permanentmagneterna tappar styrka om man tar ur rotorn. Magneterna behöver sitta i en sluten magnetisk krets för att behålla sin magnetism. Så jag tror att om du vill renoverade motorn måste du antingen göra jobbet med rotorn i motorn, eller komma på ett sätt att skjuta ut rotorn åt ena hållet samtidigt som en järncylinder av samma diameters skjuts in från andra hållet, och så nära rotorn att magnetiska kretsen hela tiden är sluten.

Motorn jag renoverade såg helfin inuti, jag svarvade kommutatorn med bra resultat, och bytte kol. Motorn snurrade mjukt och ljudlöst efter jobbet, men med en högre varvtal. Och det är därför jag gissar på att magnetismen blivit lägre. Då ökar varvtalet och vridmomentet minskar.

Kanske går att återmagnetisera statorn/motorn efter att jobbet är gjort också, iofs. Har aldrig provat själv. Men gissar att det går till på samma sätt som man magnetiserar tändmagneter, d.v.s utifrån med rotorn monterad.


Senast redigerad av bearing 16.15 2019-05-09, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.33 2019-05-09 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 1255
Ort: Stockholm
Jag kan även magnetisera magneterna igen på motorn.
TS motor är inte känslig om man plockar ur ankaret.
Du magnetiserar magneterna som sitter i kannan utan ankare monterat. Du vill inte magnetisera ankaret.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.10 2019-05-09 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 9407
Ort: Södertälje
@bearing

Elmotorer med Alnico permanentmagneter kan ha precis denna verkan då den har låg coercivitet och kan tappa stor del av styrkan om magnetflödet hindras när ankaret dras ur och inte ersätts samtidigt med en tjockväggig järncylinde/stav med ungefär samma diameter.

Men idag så är Alicomagneter ganska exklusiva då dessa är dyra (pga. koboltinnehållet), men i vissa tillämpningar har man inte mycket att välja på då dessa magneter tål värme - mycket värme, rentav till snudd till synlig glödtemperaturer och magnetismen återkommer igen om de blir kallare och en av de få magnetlegeringar som kan magnetsiseras till större flöden än Neodymmagneter

Neodymmagneter har hög coercivitet och kan tillverkas med hög flöde, men kan tappa en stor del magnetismen redan vid 80-120 grader C och det är permanent, därför används ännu mer sällsynta jordartsmetaller i BLDC-motorer som kompressorer för kylmaskiner mm. som kan bli rätt varma även under normal drift då de tål högre temperaturer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.35 2019-05-24 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2510
Ort: Vasa, Finland
Tog isär den och rengjorde från koldamm, nu fungerar torkaren efter ihopsättning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010