Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av AlbertE »

Jag håller på att repa mitt gamla spänningsaggregat och letar nu efter kopplingshylsor. En del av de gamla hylsorna satt dåligt, och jag fick dem att sitta bättre genom att klämma åt dem, men en gick sönder efter att jag klämt ihop den för mycket och sen fick bända isär den igen. På kretskorten sitter kopplingsstift, som är ca 1 mm tjocka (i instruktionshäftet står det "Kopplingsstift 1,3-3-5,5-f"). Till dessa ansluts kablar med fastlödda kopplingshylsor (Kopplingshylsa 1,3-1).
Se bilderna för att se ungefär hur dom ser ut:
IMG_1836s.JPG
IMG_1835s.JPG
Jag har försökt leta efter dessa på nätet, men kan inte hitta något vettigt. Enda jag kan hitta är stiftlister.

Kan det vara så att dessa kopplingshylsor inte tillverkas längre? Finns det något annat jag kan ersätta dem med? Jag misstänker att stiftlisterna som finns inte är samma diameter. Dom är dessutom fyrkantiga och verkar normalt vara minst två stift i varje kontakt.

Självklart går det ju att löda ihop allt, men det är en stor fördel att kunna ta lös kablarna vid reparation.

Om jag hittar något bra tänkte jag även köpa en del extra för att använda i nybyggen. Jag har mest lött kablar direkt mellan kretskorten i det jag byggt, men jag ser fördelarna med att göra det lättare att ta isär. Några tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan faktiskt ha just sådana, men eftersom det mesta av mitt elektronikskroms ligger nerpackat i 7-8 banan- och flyttkartonger i källaren vet jag inte när jag kraft, inspiration, lust, tid eller ork att leta efter dem.
Just in käjs, hur många behöver du?
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av AlbertE »

Egentligen bara en som är trasig, men ska titta igenom hur många som inte sitter ordentligt.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av limpan4all »

Sätt lödkolven på dom och löd ihop dom permanent.
Dessa är och var ett djäkla skit.
OM du vill ta risken att förstöra det du kopplar in på ditt nätaggregat så är du härmed varnad...
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av AlbertE »

limpan4all skrev:Sätt lödkolven på dom och löd ihop dom permanent.
Dessa är och var ett djäkla skit.
OM du vill ta risken att förstöra det du kopplar in på ditt nätaggregat så är du härmed varnad...
Ok. Det kanske är bättre att löda fast dem. Problemet med aggregatet har varit intermittent, och kan mycket väl bero på glappkontakt. Dock hade det varit svårt att felsöka om alla kablar var fastlödda.

MEN jag är absolut inte intresserad av att förstöra något jag kopplar in till aggregatet. Begriper inte vad du menar med att jag skulle förstöra saker om jag löder kontakterna??? Eller inte löder för den delen..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av Glenn »

Jag tror faktiskt jag har sådana där nya nånstans, men mycket tveksamt om jag kan hitta dom, för det var många år sen jag såg dom sist.

Men jag håller med om att dom bruakr fungera sådär.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade ju dem alldeles intill mig, tänkte väl det.
PM:a mig en adress så skickar jag ett gäng.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Söker efter kopplingshylsor för kretskort

Inlägg av limpan4all »

Om du inte löder dom och dom glappar och dom ligger i feedbackloopen som exempel så kan vilken spänning som helst gå ut till din externa last.
Skriv svar