DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

Har problem med DCDC som ger för hög spänning vid 2A pulser som en krets drar. Jag tror att det som händer är att den reglerar för att klara den högre strömmen och sedan när strömpulsen försvinner går spänningen upp. Jag har en zenerdiod som klipper spänningen så jag vet inte hur högt den stiger.

DCDC har 12 V in och 4.3 V ut. Zenerdiod ligger på 5.1 V. Jag har 3 st 100 uF kondensatorer så det blir ingen spänningsdip.

Detta är DCDC
https://se.farnell.com/stmicroelectroni ... dp/2311345

Den ska alltså klara 3 A, men tror det är pulserna som ställer till det med regleringen.

Hur löser man det här? Har brännt flera säkringar och en krets..
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av bearing »

Har du ett schema?
Hur stora och långa är pulserna?
Bild från oscilloskop?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av jesse »

Om du har hög induktans i spolen och för liten kondensator på utgången så måste strömmen ta vägen nånstans och då uppstår transient.
Vad är L. C och switchfrekvens? Sen beror det ju lite på hur kretsen jobbar.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av jesse »

Titta även på kompensationsnätverket, det kan vara överdimensionerat.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av jesse »

Jag är väldigt intresserad om du hittar en orsak till problemet.
Om du vill testa olika lösningar utan att förstöra en massa kretsar så skapa en last som drar 3A (t.ex. 7 st. 2W 10-ohms motstånd) och en brytare... så kan du se hur det ser ut om du har ett oscilloskop.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

Schemat...
Bild
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

På nuvarande generation av produkten har inte detta problem. Den har istället denna DCDC
https://se.farnell.com/texas-instrument ... LM22676MRE

och bara 2 st 100uF. Nuvarande krets rekommenderar 3 x 100uF. I övrigt är konstruktionen identisk.

Jag i datablad på nya DCDC att den har en timehickup på 16 ms. Vad är detta och an det påverka?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

Jag har ingen sparad oscilloskop graf och måste montera nytt PCB för att kunna mäta igen, men ur minnet såg det typ ut så här
Bild


Jag har också lagt hur tillverkaren säger pulserna ser ut
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

Jag tror lösningen får bli byta ut DCDC..synd då den på pappret var väldigt prissvärd. Men frågan hur nu hur jag ska kunna tolka i datablad om andra DCDC klarar dessa pulsar? Hittar inger bra svar på detta.....
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av jesse »

Hickup är väl att den stänger av om strömmen blir för hög (t.ex. vid kortslutning). Antagligen är väl Time hickup den tid den väntar innan den testar att köra igång igen. Bör inte ha nån betydelse i din fråga.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av bearing »

Rick81 skrev:Jag har ingen sparad oscilloskop graf och måste montera nytt PCB för att kunna mäta igen, men ur minnet såg det typ ut så här
Bild
Var mätte du? (innan eller efter dioden)
Hur lång är peaken?
Kondensatorn på 150pF i återkopplingen ger en tidskonstant på en knapp mikrosekund, så om denna tid känns igen kanske det har ett samband.

Jag har roat mig med att simulera en del DCDC med LTSpice, och man kan få sådana här fenomen om återkopplingen är fel, som Jesse säger.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

Det är inte omöjligt att återkopplingen är fel men jag har följt application note och är osäker på hur jag ska ändra den.

Databladet är här
http://www.farnell.com/datasheets/1700296.pdf

Om ni har lust skumma igenom...

Jag mätte efter dioden. Jag kommer inte ihåg skalan men jag är nästan säker på att pulsen inte var 1 us.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Borre »

Prova minska induktansen till kanske 4.7-5.6uH.
Du kan även prova att öka kondensatorns kapacitans på utgången, den före dioden alltså, till 150uF eller så. Börja med induktansen.

När du mäter mät både före och efter dioden, helst samtidigt.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Rick81 »

Prova minska induktansen till kanske 4.7-5.6uH.
Stort tack, Borre! Jag testad 4.7 uH och nu blir det inga överspänningar. Det blir en liten spännigsdip, men jag tror inte denna gör nåt, då den går från 4.2 till 3.8 V Ska testa lite mer.

Nu vill jag veta hur du fick fram 4.7 uH? Jag kan inte se/förstår detta genom läsa datablad. Kan du även förklara teorin med feedbackloopen?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: DCDC ger för hög spänning vid strömpulser

Inlägg av Borre »

Va bra. :)
Jesse var inne lite på samma sak, när regulatorn genom dess feedback känner att spänningen sjunker pga den snabbt ökade strömmen försöker den så gott den kan att switcha för fullt för att hålla spänningen uppe. När sen lasten plöstligt sjunker och helt(?) försvinner har regulatorn en massa energi kvar i induktansen som måste ta vägen någonstanns. Är då spolen för stor, och därmed engerin också, och alternativt kondensatorn för liten ökar spänningen för mycket och du får översläng.
Med kompensationsnätverket går det normalt att styra det här lite, men det är en balansgång mellan hur mycket spänningen tillåts sjunka istället för att regulatorn är för snabb och överskjuter.
Din regulator har inget du kan justera mer än den lilla kondensatorn över feedback-motståndet, men tror inte det hjälper att justera det så mycket.

De generella rekommendationerna man hittar i datablad fungerar sällan till alla laster utan mer till en "normal", en last likt din som går från 0A till 2A får ses som extrem i sammanhanget.

Att jag föreslog 4.7uH var enbart en kvalificerad gissning. :)
Skriv svar