televerkets växel Corona X12

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
kalanders
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 mars 2019, 21:24:15

televerkets växel Corona X12

Inlägg av kalanders »

Söker någon som har kännedom om eller dokumentation på växeln Corona X12, som använts som växel i mindre företag.
Växeln fungerar problemfritt i Telias gamla koppar nät.
Nu har kopparnätet stängts ner. Vi har flyttat över till Telia mobila bredband med möjlighet att behålla det gamla riktnummerbaserade numret.
Det utmärkt att ringa såväl ut som in! Men växeln kopplar ned samtalet efter exakt 2 minuter.
Hoppas jag kan få tips för att komma vidare!
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: televerkets växel Corona X12

Inlägg av Nerre »

Har ni alltså växeln ansluten till nån analogadapter som sen är kopplad till mobilt bredband?

Om jag ska göra en gissning så beror det på att växeln tror att linjen kopplat ner, troligen beroende på att adaptern inte simulerar en telefonlinje korrekt. Möjligen anser växeln att en telefonlinje ska polväxla vid uppkoppling, men adaptern krånglar inte med sånt (för vanliga telefoner skiter i polaritet).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: televerkets växel Corona X12

Inlägg av mrfrenzy »

Det där är en riktigt gammal växel. Såvida ni inte har hundratals telefoner så lönar det sig inom ett år att byta till en modernare växel med ip-telefoner så ni slipper betala den höga månadskostnaden till Telia.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: televerkets växel Corona X12

Inlägg av mrfrenzy »

Jag fick ett svar från TS i PM så klistrar in det här:
kalanders skrev:Ja den är gammal, så inga avgifter till Telia betalas! Den är ersatt i sin ursprungliga installation. Fn används endast 3 linjer mellan 3 olika byggnader.
Med avgift så menade jag dom 200kr eller så du betalar varje månad till Telia för att ha det fasta numret, för det är väl knappast gratis?

Ni har alltså flera telefoner i olika byggnader. Har ni nätverksanslutning framdraget så kan ni byta till moderna telefoner typ: SPA504.

Vill ni fortsätta använda analoga telefoner så behövs en adapter som funkar med den gamla växeln.
Jag skulle börja med att prova Grandstream HT503 / GXW4104 och Cisco SPA122.
Testa med olika inställningar i adaptern och se om du kan få växeln att acceptera den.

När du har en fungerande adapter så beställer du portering av telefonnumret till lämplig leverantör.
Till exempel internetport.se kostar 0kr/månad. Du kan också kontakta dom direkt och fråga om dom vill skicka ut en färdigprogrammerad adapter på prov.
TivoliBG
Inlägg: 99
Blev medlem: 15 december 2013, 13:44:14

Re: televerkets växel Corona X12

Inlägg av TivoliBG »

Linjedetekterimg. Det går att stänga av den funktionen i växeln, försök hitta servicemanual. Tyvärr åkte min manual med när jag sålde min x12.
Skriv svar