Vilken opamp i min konstruktion

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vilken opamp i min konstruktion

Inlägg av xxargs »

Det går att göra yttre DC-kompensering - tänk hur summator-kopplingar är utformade och den vägen lägger på en DC-spänning med lämplig + eller - värde på en av summator-motstånden som gör att utgången på andra sidan i förstärkarkedjan placerar sig rätt DC-mässigt.

Förutom en manuell inställning med en pot en gång för alla så kan det också göras kontinuerligt justerande av en servoloop (också med op-amp...) med mycket låg gränsfrekvens (delar av Hz och ännu mer långsam) men man får tänka lite reglertekniskt så att utgången inte självsvänger (i väldigt låg frekvens) och annan fuffens trots hög förstärkning. - en sak som kan kompliceras mycket är beteendet vid strömpåslag, det som allt för många designer glömmer bort helt eller inte vill ta tag i det då det är hel knippe med nya problem som måste tas om hand.

Problemet med sådana kopplingar så är inte lösningarna enkla längre och mer kan skita sig på olika nivåer...

"Den kondensator man talar om för normalisering av offset är altså en seriekondensator av sådan storlek att den bildar ett HP-filter med frekvens under det"

Japp - ofta en seriekonding per förstärkarblock eller två beroende på av förstärkningsgraden hur stor svinget är på den sista och hur mycket det kan drifta i DC-offset innan risken att signalen kan börja dista för att det saturerar/slår i taket i någon kant nära matningsspänningen upp eller ned och OP-ampen inte kan styra ut mer åt det hållet.

Värdena på kondingen väljs med hänsyn till ingångsimpedanserna på OP-amparna (deras resistornät egentligen) och med tillräckligt stort värde på kondingen att dämpningen inte påverkar menligt på frekvensgången man tänker använda sig av - skall det fungera ned till 20 Hz så bör HP-länken inte påverka allt för mycket vid 20 Hz - och mer noga och lägre gränsfrekvens ju fler länkar med konding som är i serie.

Och då kommer kompromissandet - för höga resistanser i motkopplingsnäten för att minska kondingarnas storlek för samma gränsfrekvens ger mer brus, för låga värden för mindre brus gör kondingarna stora och OP-ampar kan få problem med drivförmågan...

---

Slutligen - en del OP-ampar har problem med komplexa laster på utgången (läs kapacitiva laster i de flesta fallen) och man kan få en synnerligen elak övergångsdistorsion av push-pull-steget när det byter trissa för att motkopplingen helt enkelt inte hinner runt och med olika delay när drivande resp sänkande trissa skall byta plats i funktion och det blir glapp i kommuteringen mellan dessa. Ett trix att rädda en sådan design när det redan är konstruerat och klart men man glömde att prova det på 50 meter kabel... - är att man hela tiden med tex. lastmotstånd mot negativa railen utgången på OP-ampen och den vägen tvingar OP-amparna att hela tiden arbeta i klass A och den vägen får ned distorsionen till väldigt mycket lägre än innan.

Det var trix jag lärde mig när man skulle bygga synnerligen lågdistorderade sinusoscillatorer då princip alla OP-ampar distar via sin motkoppling när man jagar 3' övertonen förbi 80 dB lägre än huvudsignalen.

- det var på den tiden som tidningen nordisk elektronik och elektroniktidningen var faktiskt värda att läsa med artiklar skrivna av synnerligen kunniga analogkonstruktörer för olika problembilder... (vi pratar slutet av 80-talet)
Användarvisningsbild
AndersP
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 september 2014, 15:35:18
Ort: Gävle

Re: Vilken opamp i min konstruktion

Inlägg av AndersP »

rikkitikkitavi skrev:Ja, xxarg bredde ut svaret lite i en intressant historielektion men summan av kardemumman är att kondensatorerna styr förstärkningen frekvensberoende.


Enkla OP kretsar är lätta att räkna på
, ex inverterande/icke inverterande koppling o varianter.
Sedan kan man blanda in kondensatorer i en integrerande koppling(lågpassfilter) eller differentierade koppling (högpass).

Nyckeln till att förstå OP förstärkaren är att den sätter utspänningen så att skillnaden mellan plus och minusingång är noll, bortsett från ev offset.
Om man ritar upp motståndet som spänningsdelare och räknar baklänges är det lättare.
Sedan kan man gå komplext för AC och RC kretsar.

Det gäller både för DC och AC.

För mera komplexa kretsar kan man simulera med verktyg som LTSpice och Tina.

Funderar på om det finns en bra sida om OP kretsar, det är nog en bra början :)
En anledning till min kunskapsbrist är att jag systematiskt försökt krångla mig förbi situationer där djupare förståelse och förmåga till beräkning varit betydelsefulla. Nuförtiden kan man komma ganska långt utan att egentligen kunna nånting. Samtidigt har jag ju observerat sånt som att man får mer förstärkning ju större motstånd man har i återkopplingsslingan. Jag kan inte räkna på det dock.

Denna fantastiska räknesnurra tillsammans med mitt intresse har givit mig rudimentär förmåga att designa audiokretsar, men också en del förståelse:

http://linkwitzlab.com/Linkwitz%20Filte ... 20V4.1.xls

Har försökt köra snurran i Excel på min platta, men då funkar det inte som det ska. Krävs åtminstone laptop.

Jag anar mig till betydelsen av impedansnivåer i de simuleringar där man först väljer ett värde på en första komponent och önskad funktion varefter snurran beräknar värdena på återstående komponenter för att nå önskad funktion. However inser jag ju att goda beräkningar av kretsimpedanser kan resultera i kretsar med både lågt brus och låg risk för överbelastning i aktuellt förstärkarsteg. Med dessa räknesnurror famlar jag mig fram i mörkret. Jag kan förstås skjuta skott i mörkret genom att elda 072'or och titta på mitt enkla 10 MHz-skop, men det blir knappast akkurat. Praktiskt är det inte heller. Skulle behöva komma vidare.
Användarvisningsbild
AndersP
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 september 2014, 15:35:18
Ort: Gävle

Re: Vilken opamp i min konstruktion

Inlägg av AndersP »

Kanske poletten håller på att trilla ner?
Elektrolytkondensatorer i serie med signalen och med jämna mellanrum. Är detta för att kompensera bjt-oparnas offset?

https://linearaudio.net/douglas-self-pr ... udio-vol-5

I de schemor jag har från Linkwitz förekommer inga sånna här kondensatorer i signalvägarna. Se föregående post.
Om man tänker sig varje sådan kondensator som ett 6 dB/oktav högpassfilter i en krets med ett större antal opar borde väl den undre gränsfrekvensen påverkas?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Vilken opamp i min konstruktion

Inlägg av psynoise »

JimmyAndersson skrev:Jag skulle vilja att Psynoise skrev mer i den här tråden.
Har tyvärr inte hängt med svängarna de senaste åren då det var väldigt länge sedan jag gjorde något audioprojekt.

Dock finns det en del gamla trådar som kanske är intressanta:

Enkelt ingångssteg med variabel förstärkning
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=55718

Litteraturförteckning för mixerbordskonstruktion
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 10&t=51772

Lämplig kapacitans för kopplingskondensatorer
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 14&t=51456

Jämförelse mellan op-förstärkare för audio bruk
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 14&t=36309
rikkitikkitavi
Inlägg: 14880
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vilken opamp i min konstruktion

Inlägg av rikkitikkitavi »

Anders, ja kondensator är ett högpassfilter.

Men man brukar med moderna OP inte sätta mer än max en per krets, alltså samlingen av OP som exempelvis bygger upp en hel funktion.

Även 10ggr förstärkning med 1mV offset gör inte så mycket med 5-5OP i serie


Jag hade hellre satt en kodning på utgången.
Skriv svar