Kontaktspray, vilken typ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

För att förbättra gamla elektronikswitchar, brytare och liknande ändamål där oxidskikt och smuts påverkar.

Jag har tillgång till isopropanol, pharma grade unlimited.
Men tänkte det finns bra skit på sprayburk också. Vilka märken rekommenderas?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av Icecap »

Ingen faktisk! De sprayer som kan rensa bort oxider på kontaktytan MÅSTE tvättas bort senare, de är nämligen frätande.
De som INTE gör det är likställda med isopropyl.

Det bästa man kan göra är att ta tidningspapper och "gnugga" kontaktytorna med. Det fungerar som mycket fint sandpapper - men tvätta efteråt med isopropyl då det finns svaga frätande oljor i pappret.

Smergelduk får man definitivt inte använda! Slipmedeln är nämligen en halvledare.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ah, borde jag kunnat räkna ut.

Oxiderna löser sig i syror.

Kalciumkarbonatet, PCC, som är fyllmedel I tidningspapper mm är effektivt slipmedel.

Ännu mera effektivt är vanligt slippapper som är belagt med Carborundum, aka kiselkarbid
:)

Problemet är att det är switchade och brytare, så det går inte att komma åt kontaktytorna utan att destruktivt öppna komponenten.

Well, lite ättika +EDTA och sedan skölja med stora mängder aqua purificata (helt demineraliserat sterilvatten)
Och sedan torka med lite finsprit (96-99,5%)

Men en bra spray på burk hade varit nice.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av Danny »

Jag använder PRF 7-78 och har aldrig haft problem.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av gkar »

Nästan en strömbrytare:
För berylliumkopparlister rekommenderar vår tillverkare WD40.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av Glenn »

Alla fungerande "system" jag sett verkar använda tre sprayer, en som löser, en som tvättar och en som skyddar.

Klart man kan spraya på nån unoiversal också men då får det inte vara mycket till problem.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av GastonDeVille »

En kompis hade något strul med tändningen på motorn till flygplanet (Rotax 912 80 hp) Han klurade på att spreja med "kontaktspray" lite allmänt i tändhattarna för att se om det blev bättre :o
Jag avrådde. Han gjorde det ändå och hittade felet genom att det började ryka och blixtra där han hade dränkt en kabel med 5-56 / WD40 . Avbrott inuti tändkabel. Det funkade men inte riktigt som han hade tänkt :lol:
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av Pedalosaurus »

Vad ska man använda till potentiometrar?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av Janson1 »

För många år sedan när det begav sig typ 1985 så hade Philips en kontaktspray som i dag förmodligen har nån dödskalle eller två men jag har inte hittat nån värdig ersättare till denna... Vi hade den till alla kontakter och potar mm. Den levererade! Vi gjorde aldrig rent efteråt med nåt annat utan bara körde vidare. Jag gjorde åt det sista för kanske tre år sedan och saknar denna produkt nu... Finns det nån möjlighet att få tag på denna produkt från Holland i dag?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Kontaktspray, vilken typ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tveksamt, det enda som är tillåtet i NL men förbjudet i SE är röka och göka(mot betalning) ...

Sorry, kunde inte låta bli.

Jag kör på Dannys och sköljer rent med pharma grade IPA.
Skriv svar