Byta batteri i mobiltelefon?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Byta batteri i mobiltelefon?

Inlägg av Glattnos »

Jag fick en iPhone 5S av en kompis eftersom jag har en sån själv. Han påstod att batteriet var dåligt och behövde bytas i den, han hade även köpt ett batteri. Jag skruvade upp telefonen och konstaterade att batteriet inte passade. Beställde nytt batteri här: https://www.teknikdelar.se/iphone-5s-ho ... ri-1700mah

När jag beställde så insåg jag att batteriet i min egen iPhone 5S bör vara laddat drygt 1500 gånger. Jag beställde då två stycken batterier, jag minns inte ens hur länge batteriet räckte när telefonen var ny men det borde ju ha tappat viss kapacitet.

Är det någon som gjort liknande byte på liknanade ålder av telefon och hur stor skillnad blev det?

Sen undrar jag om jag på nått enkelt vis kan mäta skillnaden före och efter batteribytet? Spontant tänkte jag att jag skulle kunna ladda fullt och sen låta Netflix rulla på telefonen tills den dör, sen jämföra tiden före och efter. Jag kan köra ljudet på bluetooth så inte volymen blir en variabel i förbrukningen. Vet inte riktigt om det är hälsosamt att göra så med ett nytt batteri så ev. kanske jag borde vänta en vecka eller så innan jag gör testet med det nya batteriet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Byta batteri i mobiltelefon?

Inlägg av Sverige »

Skulle föredra att ladda (ur och i) batterierna direkt med en "LiPo-laddare" (ex imax B6 eller bättre). Då får man kapaciten rätt så svart på vitt.

Annars kan man ladda telefonen med en "USB-doktor". Den visar inte exakt kapacitet då den räknar på USB-spänningen, men det går bra att jämföra.
Skriv svar