Förstå sig på enfasmotorer?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Försöker förstå mig på enfasmotorer.
De har ju en kondensator och vad jag förstår två lindningar.

Finns det flera sätt att koppla kondensatorn?

Försöker koppla in en motor från en diskmaskin men den har 4 kablar, alla 4 är vita, förväntade mig 2 kablar.
Bifogar en bild på så som jag förstått enfasmotorer, fast enfasmotorer är väl egentligen tvåfas eller, man gör väl en ny fas med kondensatorn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av danei »

Ja, du har en huvudlindnibg och en ”hjälp” lindning för att få ett roterande magnetfält. Kondensatorn finns där för att få en fasvridning på strömmen till hjälplindningen.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av xxargs »

aux-winding (start-lindning) är till största delen för att starta motorn, men för att få kraft så behöver man en hel del ström - därav den urkopplingsbara startkondingen, till det har man en permanent inkopplad driftkonding också - den ger förvisso lite startmoment med inte alls i samma grad som när startkondingen är inkopplad. Aux-lindningen är inte dimensionerad för startkondingens ström tillsamman med driftkondingen i längden och startkondingen kopplas ur med olika arrangemang så fort motorn kommit upp i varv, ofta genom en motorströmkännande relä.


Driftkondingen tillsammans med aux-lindningen använd ofta för att faskompensera motorn till bättre effektfaktor (dvs. skillnaden mellan skenbar effekt i form av VA närmar sig reell i Watt) och därmed mindre med ström per Watt i förbrukning.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Tog en bild på motorn, känns som att jag fattat fel på något för jag får det till att kabel 4 ska vara lös och det kan väl knappast vara rätt?
20190504_182640 editerad.jpg
Planerar att koppla så här.
Problemet är att jag inte vet vad kablarna C D E F från maskinen ger på de 4 kablarna när den ska till och pumpa, känns inte helt bra att gissa.
Använde mina paintskills för att visa hur jag planerar att koppla, som alternativ så vänder jag 1234 till 4321, något borde vara rätt tänker jag mig
Koppling via sockerbit.png
Btw, kan man göra så att bilderna blir stora först när man klickar på dem, tycker de är irriterande stora.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av Nerre »

De där vita sladdarna ser ju ut att bara gå till en kopplingsplint? Sen på andra sidan av den kopplingsplinten så går det ju sladdar i andra färger? Som går in i själva motorn. Det lär vara de sladdarna som är det intressanta, de vita sladdarna har kanske varit numrerade en gång i tiden (när motorn satt där den satt).
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av Mindmapper »

SMD Footprint skrev:Tog en bild på motorn, känns som att jag fattat fel på något för jag får det till att kabel 4 ska vara lös och det kan väl knappast vara rätt?
20190504_182640 editerad.jpg
Planerar att koppla så här.
Problemet är att jag inte vet vad kablarna C D E F från maskinen ger på de 4 kablarna när den ska till och pumpa, känns inte helt bra att gissa.
Använde mina paintskills för att visa hur jag planerar att koppla, som alternativ så vänder jag 1234 till 4321, något borde vara rätt tänker jag mig
Koppling via sockerbit.png
Btw, kan man göra så att bilderna blir stora först när man klickar på dem, tycker de är irriterande stora.
Mät en gång till tycker jag. Om C och F är sammanbundna inne i motorn, innebär det kortis mellan 1 och 4. Du anger att det är lindning D och har en resistans av 63 ohm.

Sedan så anger du att kondensatorn ska vara kopplad mellan 2 och 4. Det gör att lindning D får matning via kondensatorn (precis som sig bör). Den är alltså inte oansluten utan matas via kondensatorn.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Nerre skrev:De där vita sladdarna ser ju ut att bara gå till en kopplingsplint? Sen på andra sidan av den kopplingsplinten så går det ju sladdar i andra färger? Som går in i själva motorn. Det lär vara de sladdarna som är det intressanta, de vita sladdarna har kanske varit numrerade en gång i tiden (när motorn satt där den satt).
De är faktiskt vita de också, kontakten satt så hårt att den höll på att gå sönder när jag skulle ta ur den.
Så jag märkte dem med vad jag trodde var en vattenfast penna och sedan klippte jag första kabeln och satte direkt i sockerbiten, sedan kabel nr 2 osv.
Nu är jag inte helt säker på att jag kapade rätt och jag tycker det är kul att faktiskt förstå varför saker fungerar.

Så här såg det ut före kapning.
20190426_011033 50%.jpg
Lade till lite på min paint creation :)
Inuti motorn är ingen av 1234 kortslutna, det är i maskinen som C och F är kortslutna.
D har direktkontakt med stickproppen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av Nerre »

Man vart går de svarta, vita, bruna och blå sladdarna som man ser på första bilden då? Jag trodde det var de som gick in i själva motorn?
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Du har ju helt rätt, det är flera färger där, de är kopplade till de vita kablarna, det är bara meningen att man ska kunna koppla loss motorn med de vita kablarna men de satt för hårt så jag satte en sockerbit.
Plockade isär motorn och tog några bilder.

Översikt inuti
20190505_185657 50%.jpg

Här är de bruna svarta blåa och vita kablarna, dvs på "motorsidan" av kontakten
20190505_190007 25%.jpg
Samma kablar i annan vinkel
20190505_185842 25%.jpg
Själva lindningarna och kablar inuti motorn på ena sidan
20190505_190036 25%.jpg
Själva lindningarna och kablar inuti motorn på andra sidan
20190505_190053 25%.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Mindmapper skrev:
SMD Footprint skrev:Tog en bild på motorn, känns som att jag fattat fel på något för jag får det till att kabel 4 ska vara lös och det kan väl knappast vara rätt?
20190504_182640 editerad.jpg
Planerar att koppla så här.
Problemet är att jag inte vet vad kablarna C D E F från maskinen ger på de 4 kablarna när den ska till och pumpa, känns inte helt bra att gissa.
Använde mina paintskills för att visa hur jag planerar att koppla, som alternativ så vänder jag 1234 till 4321, något borde vara rätt tänker jag mig
Koppling via sockerbit.png
Btw, kan man göra så att bilderna blir stora först när man klickar på dem, tycker de är irriterande stora.
Mät en gång till tycker jag. Om C och F är sammanbundna inne i motorn, innebär det kortis mellan 1 och 4. Du anger att det är lindning D och har en resistans av 63 ohm.

Sedan så anger du att kondensatorn ska vara kopplad mellan 2 och 4. Det gör att lindning D får matning via kondensatorn (precis som sig bör). Den är alltså inte oansluten utan matas via kondensatorn.
Kontrollmätte bara för att vara på säkra sidan, lindningarna är 56 resp 63 ohm.
C och F är inte sammanbundna i motorn men däremot i maskinen och jag förstår inte varför.
Spontant tänker jag att ström behöver ta vägen genom maskinen av någon för tillfället oklar anledning.

Lindning D, gissar att du syftar på lindning B?
D är nämligen en kabel :)

Experimenterar med ca 15 V växelström för att se om det går att få den att röra på sig utan att jag förstör något.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Nu har jag fått motorn att röra sig med sisådär 8V växelström fast åt fel håll.
Ska experimentera lite till och ta några foton tänker jag mig
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av Mindmapper »

Om lindning B är kortsluten i eller utanför motorn spelar mindre roll. Lindningen blir kortsluten var den än är "sammanbunden". Du har förmodligen hittat felet nu eftersom det snurrar. Antar att "sammanbindningen ska förbinda lindning A med lindning B istället för att kortsluta lindning B.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Jo jag kan nog lösa det hela med mycket ansträngning.

Fick schema av Miele.
Men hur identifierar man vilken kabel som är vilken på motorn?
Stämmer min uppfattning att det saknas info för att kunna sätta kablarna rätt?
Finns ingen resistor på min motor men den svarta rektangeln inom rödmarkeringen är väl att se som en resistor?
G1320 kopplingsschema.pdf
Körde copy&paste på schemat i Paint, klicka för läsbarhet
Schema Miele G 1320 Update 1 .png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

En uppdatering, nu snurrar motorn åt rätt håll och dessutom med rätt bra fart, (har ett par lampor 75 W och 100 W som effektbegränsare).
Aldrig sett förut hur en motor när den närmar sig sitt rätta varvtal börjar öka varvtal snabbare och snabbare.
Intressant insikt man fick :)
SMD Footprint
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 maj 2019, 21:53:25

Re: Förstå sig på enfasmotorer?

Inlägg av SMD Footprint »

Puh!

Nu har jag fått det hela att fungera.
När motorn väl startat och man kopplar bort den ena lindningen, spelar det någon roll om man låter motorn gå med lindningen som har kondensator eller den som inte har kondensator?
Skriv svar