Transistor som ger MINUS volt!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av E Kafeman »

Jag brukar ta liknelsen med en vattenledning som det strömmar vatten igenom.
Transistorn kan liknas vid en ventil som sätts på ledningen.
Vattnet flödar mellan kollektor och emitter om kranen öppen.
Basen är sådant här självstängande kranhandtag på ventilen typ hävstång. Släpper man stänger den sej självt.
Det är utväxling på hävstången så lyfter man med kraft motsvarande 2 mA flödar det 400mA om förstärkningen är 200.
Nu kan det ju vara så att flödet är ledningen fram till transistorn är begränsad till max 150mA och då hjälper det inte hur mycket man än försöker öppna kranen så blir det max 150mA i flöde.
Det är precis som på vilken vattenledning som helst, är vattentrycket lågt så hjälper det inte hur mycket man än öppnar kranen. Även om trissans strömförstärkning är 1000000 så finns inte mer vattenflöde att släppa på.

En av anledningarna till att det inte finns oändligt sprut i ledningen kan vara att det finns något som bromsar vattnet tidigare i ledningen.
En sådan broms kan vara en glödlampa eller något annat som ger motstånd.
Senast redigerad av E Kafeman 19 november 2018, 16:27:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

carpelux skrev:Så länge transistorn är kopplad till en strömkälla som kan ge tillräckligt med ström kan den leverera den strömförstärkning som databladet anger. Den skapa inga strömmar (eller spänningar) av sig självt utan reglerar bara strömmen i den krets den är inkopplad till.

Se det så som om transistorn är en ventil där en lite ström mellan bas och emitter styr en större ström mellan kollektor och emitter. Förhållandet mellan dessa bägge strömmar = hFE.

Hmm... Så att om Basen får 1mA och då "aktiverar" ventilen/transistorn, så kan det gå ca 99mA genom B och E ?
:humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

fosfor skrev: Så skulle du snälla kunna klargöra vad du menar här, för jag blir förvirrad när
folk skriver en sak men jag läser en annan på flera olika platser.
Om man nu petar in 1mA och får 100mA ut, är inte det att generera skapa/generera ström?
:doh:
Det här har jag förklarat för dig. Om du har en förstärkninh på 100, betyder det att för 1 mA basström, kan du styra ut 100mA. Men den strömmen (100mA) måste ju komma från någonstans - en yttre strömkälla.
TITTA PÅ BILDEN:
Bild

Ibe är strömmen in på basen. Den basströmmen får transistorn att öppna som en strömbrytare eller relä eller vattenkran eller vad du nu vill. Transistorn släpper då igenom strömmen Ice, vilken är hfe gånger större än Ibe.

Strömmen kommer INTE från transistorn utan från en ström/spänningskälla utanför transistorn, i bilden märkt som Uce.

Notera OCKSÅ att bilden bara grafiskt visar förhållande mellan Ibe och Ice och är INGET kopplingsschema. Du måste givetvis ha en last på transistorn.

Typ så här:

Bild
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

HUGGBÄVERN:

Ok! Ja det låter mer rätt i mina öron :P
Ska inte va lätt! :D
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av Shimonu »

Fosfor: Det är bra att du ligger på och frågar tills du är nöjd. Det kanske är folk som blir frustrerade men ingen tvingar dem att läsa eller svara.

När du inser hur enkel(konceptuellt) en transistor är så kommer du kolla tillbaka och skratta. Det har varit många bra förklaringar i tråden, försök inte övertänka det allt för mycket.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av breflabb »

Kan det vara så att TS skämtar med oss ? Varför laddar han inte ner böckerna
som jag föreslog? Man kan ställa lite motfråger också :humm:
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av adent »

i Huggbäverns inlägg så pekar pilen vid "current now large enough to light LED" åt fel håll, annars är det en bra och pedagogisk bild! Strömmen från basen till emittern "river med sig" en större ström mellan collector och emitter (om det går).
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

breflabb skrev:Kan det vara så att TS skämtar med oss ? Varför laddar han inte ner böckerna
som jag föreslog? Man kan ställa lite motfråger också :humm:
Jag uppskattar rekommendationer till bra böcker, men var det böcker man var ute efter så hade man ju googlat efter det istället för att fråga här.
Folk tycker ofta att man ska läsa en hel bok bara för att man vill veta en sak.
Eller "Håller du inte med mig? Läs den här boken så ska vi se att du ändrar dig" osv.
Tänk dig att man vill veta lite om Enok, och så ber folk en att läsa hela bibeln för då får man ju veta nåt om Enok till slut.
Eller jag vill veta hur man byter tändstift, och man blir rekommenderad att läsa igenom hela servicemanualen för att "det är lika bra att du gör det".
Osv etc.

Vissa grejer känns helt enkelt bäst att närma sig med korta frågor, och kunna få korta specifika svar eller pedagogiska bilder (som jag fått flera av i tråden, tack för dom!) som blir nyckeln in till helhets förståelsen, att ha en diskussion med någon kunnig direkt och kunna ställa de "konstiga" frågorna och få svar på det än att leta sig fram till en bok, där ofta svaren på en specifik fråga kanske inte ens finns, eller förklaras med fikonspråk så man inte förstår i alla fall, eller har massa extrainformation intryckt i sig så att svaret långt och innehåller för mycket att man blir alldeles för förvirrad.
Ofta vill ju den som har skrivit boken vara duktig och korrekt, så han öser på med precis allt om minsta lilla detalj.

Det är helt enkelt roligare med en riktig dialog tycker jag :)
Dessutom kanske denna tråd hittas av någon som är lika trög som jag, och då kan den vara till hjälp!
Senast redigerad av fosfor 20 november 2018, 11:15:05, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Shimonu skrev:Fosfor: Det är bra att du ligger på och frågar tills du är nöjd. Det kanske är folk som blir frustrerade men ingen tvingar dem att läsa eller svara.

När du inser hur enkel(konceptuellt) en transistor är så kommer du kolla tillbaka och skratta. Det har varit många bra förklaringar i tråden, försök inte övertänka det allt för mycket.
Tack!

Ja det är nog just problemet! Att jag övertänker detta.
Men några poletter har iaf trillat ner senaste dagarna, nu råder det mest förvirring över PNP transistorn.
NPN transistorn känns hyffsat förstådd i nuläget.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Påstående 1:
Jag läste i en guide att det är transistorn Vth värde som avgör när den slår på, t.ex. 0.6V på Base.
Men denna benämning har jag inte hittat i de datablad jag tittat i.
Men nu gissar jag att det är trissans VEBO (Emitter-Base Voltage) som är siffran för vid vilken Volt/Spänning
som ska vara för att transistorn ska leda.

Databladet jag tittar på är detta, för en MMBTA06
https://assets.nexperia.com/documents/d ... _BC858.pdf

Korrekt?


Påstående 2:
Base är ALLTID input? Både på NPN och PNP?
Korrekt?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Påstående 3:

En NPN transistor kräver spänning på Basen för att öppna?
En PNP transistor är redan öppen, och kräver spänning för att stänga sig?

Korrekt?
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Ska tillägga att frågorna ställs utifrån att transistorerna används som "ventiler", eller
i stil med "om det här, då slås den på" och "om det här, så slås den av" etc.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av säter »

Det är nog bättre att jämföra med en proportionalventil.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av tecno »

fosfor skrev:Påstående 3:

En NPN transistor kräver spänning på Basen för att öppna?
En PNP transistor är redan öppen, och kräver spänning för att stänga sig?

Korrekt?

Bild
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av svanted »

fosfor skrev:Påstående 3:

En NPN transistor kräver spänning på Basen för att öppna?
En PNP transistor är redan öppen, och kräver spänning för att stänga sig?

Korrekt?
fel tänkt, en transistor bryr sig eg. inte om spänningar.
på en NPN flyter ström in i basen om basen är mer än 0.7V högre än emittern
på en PNP flyter ström ut genom basen om basen är 0.7V lägre än emittern.
hur stor strömmen blir beror på basmotståndet och spänningen över det.


TomasL
tack, ändrade det :)
Senast redigerad av svanted 20 november 2018, 12:29:14, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar