Hjälp att välja komponenter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
klopaz
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 december 2003, 03:37:48

Hjälp att välja komponenter

Inlägg av klopaz »

Tjenixen.

Jag har precis börjat mitt första projekt med robotar. Mitt mål är att lära mig om elektronik, inte att göra väldens bästa robot, men det är ju kul om den blir bra!

Jag har redan införskaffat mig lite komponenter och skulle nu behöva er hjälp för att välja ut resten. Det jag behöver är en dubbelriktad komunikationslinje mellan roboten och min laptop. Jag har kikat lite på ARF05 som verkar kanon på alla punkter utom en, priset.
Den andra lösningen jag kikat på är 433 MHz mottagarmodul + 433 MHz sändarmodul som inte verkar sådär värst bra men har ett mycket mer atraktivare pris. Den största nackdelen med denna är att jag bara kan sända åt en riktning i taget.

Jag vill såklart hellst köpa den dyrare lösningen, men är det värt det?
Sen så undrar jag lite hur snabb överförningshastighet man brukar behöva för att skicka över styrkommandon osv. Jag förstår att det inte finns någon standard, men vad använder ni?

Den andra komponenten jag skulle vilja veta mer om är GPS-modul ET-202. Är det någon som har använt denna? Vad ska man använda som antenn? Allt jag sett är sånna där aktiva antenner, måste man ha en sån? I sånt fall, vart köper jag det?

Tack på förhand.