Ström genom dc-plugg

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Ström genom dc-plugg

Inlägg av papabear »

Till de flesta av mina modellplan har jag en dc-plugg för glödström till stiftet (metanolmotor).
Det handlar då om 1,5V och upp till kanske 2A.
Jag har letat efter information på nätet om hur mycket ström man kan köra genom dessa kontaktdon, men hittar bara siffror för volt, nämligen upp till 10,5V för en ID 2,5mm dc-plugg.

Har jag rätt i att det borde vara effekten som sätter taket för kontakten, inte endast spänningen? (givet att vi inte får överslag givetvis)

Det jag funderar på är vad för kontakt som kan vara lämplig om jag skulle gå i mål med 14-cylinderprojektet.
Då skulle jag behöva en kontakt som pallar för 1,5V 30A. Det känns som att det ska vara för mycket för en enkel dc-plugg iaf.
Det finns ju allehanda batterikontakter på hobbymarknaden, men problemet med de jag har stött på (tex deans, mini dean eller vad de heter) kräver så mycket kraft för att dra isär.

När jag tävlar vill jag kunna springa fram till modellen, starta, rycka kabeln för glöd och kasta.
Ok, jag kanske inte kommer att tävla i combat med denna motorn, men ändå.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av adent »

Finns det inte massa bra nya kontakter som jag inte använder som är oändligt mycket bättre än t.ex. deans. Tyvärr kommer jag
inte på nått namn, men X60 säger mitt huvud. *googlar* XT60. Men finns säkert många till.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... NUINE.html

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av papabear »

Jo, har sett dem, men aldrig haft några i handen, så jag vet inte hur hårt de sitter.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av CPMS »

Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av Zkronk »

XT60-kontakter sitter ihop hyfsat hårt, jag brukar behöva använda båda händerna och nästan vicka lite grann för att få isär dem.
I den radiostyrda världen vill man ju inte att batteriet ska kopplas bort medans modellen är i luften av misstag, så det är nog "by design" som kontakterna är konstruerade så.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av papabear »

Ja, det är väl få batterikontakter som designas för att nästan kunna ramla isär :).
Det är väl gissningsvis problemet med alla kontakter som designats för dessa strömmar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av Glattnos »

Spontant tänkte jag på en magnet-kontakt men hittade inga vettiga. Typ denna: http://www.sagro.se/sv/artiklar/magnetk ... v_25a.html

Tänk Apples magnetiska ström-kontakt, den är gjord för att lossna så inte datorn åker i golvet när man snubblar på sladden.

Annars kanske du kan bygga en kontakt med magneter och några plåtar :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av hcb »

Bananstift/hylsor? Fast även där är nog 30A på gränsen ...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av tecno »

:humm:

Går det inte att seriekoppla glödstiften på den där 14 cylindriga snurran??
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av papabear »

Nä, ena polen är ju gemensam genom motorblocket.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av grym »

fulvariant, sätt ett switchat agg vid motorn, du behöve ju ändå en udda glödströmkälla, och den i sin tur kan du mata med ex 12v, då med rimligare ström
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av Retroperra »

Cannon XLR? tre poler, dom klarar 35A, förstås beroende på tillverkare.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av Sparky »

Enig med Perra, min första tanke här var också att använda XLR. Dom har ju spärrhake men den kan man evt. plocka bort. Sen får man dom också i 4-, 5- och 6-pinnarsversioner, så dom borde klara en god del ström. Några säger att Switchcraft gör dom bästa XLR-kontakterna men Neutrik är ett billigare märke jag har använt mycket och har bra erfarenheter med. Neutrik gör också dom sk. Speakon-kontakterna som pallar för 40A. Emellertid är Speakon vridkontakter men det borde gå att fila bort bajonetthakarna. Hurvida det är lätt eller svårt att dra isär en Speakon har jag ingen aning om.

(Sen vill jag gärna se hur du springer och kastar iväg en modell med antigen 1x14 eller 2x7 cylindrar...!) ;)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av Sverige »

XT60 är rätt tröga.
Det är därför såna här finns.

XT30 eller EC3 är nog mer lämpliga (EC2 kan gå men i klenaste laget).

Får ju inte gå hur lätt som helst om det ska klara strömmen... ;)
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ström genom dc-plugg

Inlägg av papabear »

Tack för förslagen! Jag skriver ner o lägger i projektmappen så jag har det kvar när det blir dags.

@sparky 2x7 cylindrar behöver inte betyda stor o tung :) . Tanken är att den hamnar i en fw 190, 1/12 och förhoppningsvis under 1 kg. Annars måste jag nog hitta nåt med större vinge.
Skriv svar