Spänningsregulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Spänningsregulator

Inlägg av Johan »

Hej
Jag sitter och kollar på spänningsregulatorer på elfas hemsida. Jag behöver en som gör om 9V till 5V. Men på alla står det spänningsfall 2V eller ibland 3V. Vad menas med det? Om jag får ut 5V och förlorar 3 av dom så har jag ju bara 2V kvar till picen. Nån som har lust att förklara?

Tack
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Det är på inkommande spänning.

Ska du ha ut 5volt, måste du ansluta den till minst 7volt


Kanske någon som kan förklara bättre?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

För att få ut 5V så måste spänningen IN vara 5V + spänningsfallet,
altså 7-8V.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Tack. Då fungerar det med andra ord med ett 9V batteri. tack
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Hur mycket ström vill du ha ut från regulatorn?

En switchregulator är nog det bästa valet när det gäller denna applikation. Det finns färdiga kretsar som kan ge +5V från en inspänning som kan sjunka en bra bit under utspänningen. Ett exempel är MAX 630 som ger ut +5V vid en inspänning på +2V -> +16.5V. Maximal uttagen effekt är 5W. Som du ser så kan batterispänningen sjunka en hel del innan det slutar komma ut något från regulatorn. Dessutom är verkningsgraden mycket högre jämfört med en vanlig regulator, vilket gör att batteriet räcker längre.

MAX 630 hos Elfa
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jag använder denna: 73-262-75
Funkar perfekt... klarar 1,5A

//Rille
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Illuwator:
Det verkar ju bra men dom kostar ganska mycket mer och lite snål är man ju :)
Blir nog en sån som rickeboy rekomenderade ist.
Chrille
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 september 2003, 23:54:12
Ort: Torekov
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ett gratisprov kanske....http://www.maxim-ic.com/ :roll:
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Alltid lika trevligt med folk som tänker åt en :) tack. Har inte vant mig vid att elektronikföretagen är så snälla att dom skickar sakerna gratis till en. I mitt huvud så går inte deras ekonomi ihop. Fast det ger ju dom lite gratis reklam. Om jag gillar det så kanske jag köper en större kvanititet nästa gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man ska nog vara lite sparsamm med att utnytja den möjligheten. Risken är att företagen blir mer restriktiva med att dela ut gratis ex. Det finns redan ganska ett flertal som kollar upp så att det är ett företag som beställer. Tänk på det innan ni beställer. Det är ju trevligt om vi får ha kvar möjligheten i bland än om några missbrukar den.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Så länge man inte sitter och hittar på företag, utan skriver vad det ska användas till och är ärlig, så är ju inget fel gjort. Då är det ju bara för företaget som man beställer från att säga "Nej" om dom inte har lust att sponsra projektet.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Det stog Company/School så jag tror inte att dom har nåt emot det. Dom tänker väl antagligen så att om jag gillar deras produkt så kanske jag kommer att använda andra av deras produkter i framtiden. Och om det är större skala då så får jag ju pröjsa..
Skriv svar