El-svivel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

El-svivel

Inlägg av säter »

Jag behöver överföra signalerna till fyra hydrauliska riktningsventiler, via någon roterande överföring.

Finns det någon form av "svivel" som klarar 9-poler? (Jag antar att det behövs 9st till 4st ventiler?)
Det vore en fördel om den hade låg bygghöjd, då det det är trångt om utrymme.
Anders Olsson
Inlägg: 1109
Blev medlem: 3 september 2010, 15:17:20
Ort: Lysekil

Re: El-svivel

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Vad är det för apparat som ventilerna sitter på?

På skogsmaskiner brukar man normalt undvika "elektriska svivlar".
Man begränsar hellre rotationen till ungefär ett varv och låter elkabeln hänga vid sidan om rotatorn i en slang som är tillräckligt lång och flexibel.

Det finns också lösningar där elkabeln ligger i en spole någorlunda nära rotationscentrum. Om spolen är löst lindad och har 10 varv eller så kan den ta upp ett halvt varv rotation i vardera riktning.
I ovanstående exempel har man mer än tio ledare i kablarna.
Normalt har man bara en återledare från ventilerna, oftast i form av minusjordat chassi och jordkablar som säkerställer kontakt över roterande delar.

Det finns även lösningar med elektrisk svivel och oändlig rotation, men var jag vet kör man med CAN-bus då vilket kraftigt reducerar antalet ledare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: El-svivel

Inlägg av säter »

Det är en rototilt till en grävmaskin.

Varför undviker man elsvivel? Är de behäftade med problem?

I detta fall, med bara 8 ledare + jord, är det väl knappt lönt med Canbuss ända ut.
Begränsning av rotationen är inte något alternativ.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: El-svivel

Inlägg av grym »

alla svivlar ställer till problem, speciellt om det är mer än kraft som skall igenom

dom slits, det är sällan bra kontakt , dom är stora och dyra om dom ska vara någurlunda bra, svårt att få bra mekanisk placering på dom, speciellt om man ska ha med hydralik samtidigt

att bygga själv är ett helt ok allternativ, är det inte för stora strömmar kan fuskmodellen med ett kullager per ledare vara ett allterntiv, för låga varvtal
att man annvänder att vanligt kullager som strömöverföring, naturligtvis bränner man lagerbanorna med tiden, men med standardkullager så är det ju lätt bytt
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: El-svivel

Inlägg av bit96 »

Varför har du ventiler på rotortilten?
Oftast överför man bara ett par oljekanaler med svivel för t.ex. ett redskapslås.

Eller har du något special verktyg du skall hänga i rotortilten?

Minsta glapp eller fel i elöverföringen till ventilstyrningen kan få ödesdigra konsekvenser om det hänger ett par ton som man ska precisionsstyra.

Men som svar på frågan, nej tyvärr känner jag inte direkt till någon bra svivel, men kolla på maskinisten.net, där finns kunnigt folk.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: El-svivel

Inlägg av säter »

Varför har du ventiler på rotortilten?
Den förra vi byggde hade ventilerna på den fasta delen, då blir det en väldigt stor och komplicerad hydraulisk svivel istället.

Oftast överför man bara ett par oljekanaler med svivel för t.ex. ett redskapslås
Det är 4st funktioner i den roterande delen, skoplås, grabbjohngrip, hammare och extra funktion.
Nu är tanken att göra en enklare svivel, med bara P och T, och sätta ventilerna på den roterande delen.

Hittade de här på nätet, kan det vara något?
http://www.penlink.se/sv/produkter/slapringar
Man blir förvånad över de klena dimensionerna.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: El-svivel

Inlägg av bit96 »

Redskapslås och grip är jag med på, men en hammare i en rortortilt ger ganska stora påfrestningar.

Men till ämnet. Två oljekanaler, två elkanaler och en seriell datakanal kanske.
Då behövs bara tre el-överföringar, men istället lite elektronik.
Elektroniken kan kanske vara en PIC som läser av seriedata och styr ventilerna.
I programvaran kan man bygga in säkerhet som gör att vissa ventilkombinationer inte kan utföras.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: El-svivel

Inlägg av grym »

om det är bara vanliga on off ventiler så
bara kraft, då behöver man ju om nollan är rätt en isolerad överföring
och resten trådlöst

det borde förenkla ganska mycket
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: El-svivel

Inlägg av säter »

en hammare i en rortortilt ger ganska stora påfrestningar
Rototilten blir permanentmonterad på maskinen, så man har inget val.
Det har fungerat bra på den förra, som nu har gått kontinuerligt i 14år. Men som sagt där har vi hydraulsvivel till alla 4st funktionerna.

Det blir 2-trådsöverföring fram till den fasta delen på rototilten. Det sitter ju även 2st ventiler där, för tilt och rotation.
Vill gärna slippa en extra 2-trådsmottagare på den roterande delen, då det är ont om utrymme.

Det blir on/off-ventiler till en början, men tanken är det ska gå att ersätta med proportional om man vill.

Tanken är att använda sådana här.
36-350-18 och 36-350-67

Vad tror ni om elsvivlarna jag länkade till?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: El-svivel

Inlägg av tecno »

Elfa länkarna är tomma!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: El-svivel

Inlägg av säter »

Det måste ha utgått ur sortimentert på Elfa.
Det är liknande de här.
http://www.ia.omron.com/data_pdf/data_s ... sm1638.pdf

Vad jag inte begriper är hur mycket ström de orkar med att driva?
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: El-svivel

Inlägg av YngLi »

Skulle tro att du skulle klara dig med 5st poler om du ordnar så du får positiv och negativ matningsspänning, en svivel pol kan ju användas till två spolar om du använder dioder i serie med spolarna, en diod som släpper igenom "plus" till den ena spolen och en diod som släpper igenom "minus" till den andra spolen.

Själv tycker jag det skulle vara bäst att ha ventilpaketet på stickan (skyddat), jag har för mig att Sandco maskin brukar montera så.
Det verkar som om ventiler till rototiltar ofta är mycket under dimensionerade (för att inte bli för stora?)
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: El-svivel

Inlägg av bit96 »

Oljan till ett redskapslås brukar vara lågtryck 60 bar, i smala rör/slangar, där flödet är litet och nästan inget alls.
Dessutom bör låset vara trycksatt hela tiden i sitt låsta läge så att redskapet är säkert låst.
Detta är svårt att uppnå med on/off-ventiler, men inte omöjligt.
Ev kan man låta en ventil öppna med jämna mellanrum (sekunder) och "fylla på" trycket.

En hammare behöver högtryck 200 bar, grova rör/slangar och ett stort kontinuerligt flöde.
Också lite svårt att få ihop med on/off-ventiler ihop med redskapslåset, men inte heller omöjligt.

Hur ordnar du flödena och trycken till dessa olika förbrukare om allt ska gå en oljeledning (plus retur)?

Lite kul vore det dock med en PIC-enhet på rotortilten som intelligent fördelar tryck och flöde till olika förbrukare.
Kanske kunde PIC:en returnera status till föraren också?

Man borde kunna klara sig med två ledningar, jord och +12/24 volt. Och skicka signalen på samma kabel som +12/24-volten.
Två rejäla släpspår med flera kontaktpunkter på varje, seriel överföring, feldetektering, PIC, statusretur, två oljeledningar, ventiler, trycksänkare, flödesreglering m.m.

Kul projekt, skall följas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: El-svivel

Inlägg av säter »

Jag är bara inblandad i konstruktion och tillverkning av det hela.
Det är kompisen som har koll på hur hydrauliken fungerar. 8)

Den här gången blir det ett köpt redskapsfäste vilket har väldigt små låscylindrar, så jag tippar på att det är fullt tryck som gäller på dem. Säkerheten mot upplåsning sker med hydrauliskt hydraullås. Manövrering med klena ledningar och en liten ventil. (NG-4)

Hur ordnar du flödena och trycken till dessa olika förbrukare om allt ska gå en oljeledning (plus retur)?
Maskinen har fulltryckshydraulik, och då sköter sig väl flödena automatiskt?
Ventilblock med ventiler kommer att sitta i den roterande delen, på behövs bara P och T, (tryck och retur) svivlas över.
Däremot måste alla elfunktioner för 4st ventiler över.

Elsviveln från Penlink är Ø22mm, medan den gamla hydraulsviveln vi har för 4st funktioner, är Ø270mm.
Det borde finnas en del plats att tjäna. :humm:

Att använda en mikroprocessor för att få intelligent styrning är över vår förmåga, så det får stå över.

Jag är fortfarande förvånad över att en så liten elsvivel kan överföra så många funktioner vid 10A.
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: El-svivel

Inlägg av YngLi »

Så här har jag sett att låset brukar vara kopplat.

Stängningstrycket till redskapslåset under rototilt är det tryck som byggs upp när man kör någon funktion hos rototilt (om två slangar används, en tryck och en tankslang). Om man kör en funktion tex tilt i ändläge eller kör rotation med skopan i marken (så man får ett stort motstånd) så ökar stängningstrycket till det maximala (till någon tryckbegränsningsventil öppnar). Låskolven brukar (vad jag vet) trycksättas på båda sidor när låset är stängt och elventilen är opåverkad, eftersom kolvarean är större på plussidan(?) så går låskolven ut när båda sidorna trycksätts, hydraullås brukar sitta integrerat i låskolven. För att öppna låset spänningssätts låsventilen, minussidan trycksätts och plussidan leds till tank.

Ändring, den modell jag har tittat på (två slangar, P och T) så sitter det en tryckbegränsningsventil vid de yttre ventilerna/ rototiltens ventiler, jag har för mig att den öppnar vid ca 230 bar, det blir det maximala trycket till funktionerna (om inte maskinens tryckbegränsningsventil är ställd lägre då förståss).

Ändring2, Undrar vad som är säkrast, att använda en separat jord till låsets ventil och låta denna jord vara flytande när låset är inaktivt (så en kabelskada inte gör att låset går upp om en annan funktions ledare kommer i kontakt med signalledaren för öppna lås), eller att jorda signalledaren till låsventilen när låset inte är aktiverat (så att en säkring går om en annan funktion kortsluts om styrkabeln skadas så att flera signalledare kommer i kontakt med varandra, om man jordar så beror det förstås på hur skadan ser ut om det skyddar)? Tycker separat flytande jordledare till låsventilen skulle vara säkrast men är inte helt säker.

Det är antagligen mycket viktigt att titta på hur kraven ser ut om man skall bygga ihop något själv.
Skriv svar