Magnetiska tungelement

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Magnetiska tungelement

Inlägg av RDX* »

Jag hade tänkt bygga en strömbrytare som ska manövreras med en magnet. Så nu undrar jag om det finns bistabila magnetiska tungelement?

Jag ska använda den inne i en radiostyrd ubåt. Så jag vill inte gärna öppna skrovet bara för att slå av strömmen.

Några idéer?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det finns. Sittter bland annat på truckar för att dom ska veta om dom är i en gång eller inte.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Varför skall du ha detta?
Du kan ju ha en vattentät brytare. Kanske inte så snyggt.

Gör då en antenn som du kan dra i resp. trycka in eller en IR stryd brytare och köra med en fjärrkontroll.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Annars kan du använda ett vanligt och koppla det till en 4013. Den senare är en flip-flop, AKA bistabil vippa.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag vet om att det går att lösa mekaniskt, men det är inte lika snyggt och betydligt klumpigare.

lord_dubbdäck>> Iden men en 4013 hade varigt bra om man nu inte skulle göra en strömbrytare. En ic-krets kräver ström ( i av-läge ska strömmen vara bruten). Däremot om jag inte får tag på ett bistabilt tungelement så kan man använda ett tungelement för att styra ett bistabilt relä.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Sätt ett tungelement innanför nedanför tornet och ha en lös magnet att stoppa i tornet, om du har lös antenn vadför inte sätta magneten på den, när du monterar antenn slås ochså strömmen på.

bert
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Två reedreläer, ett motstånd, en tyristor, (ett relä beroende på effektuttag)
Klart! E-Posta för ritningsförslag.

[/img]
Skriv svar