74HC serien

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

74HC serien

Inlägg av GeekJoan »

Finns det någon sida där hela 74HC serien finns beskriven med manual på alla kretsar och kanske rent av små exempel på användningsområden, tips och trix?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Pinouts finns på GIICM
http://www.kingswood-consulting.co.uk/giicm/

Mer detaljer får man nog kolla i datablad efter.

De flesta i serien är ju standardsaker som grindar, vippor, räknare osv.
Så nån liten bok om digitalteknik kanske kan ge nåt?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

http://www.burosch.de/data/ic.zip här finns ganska så många ic-kretsar med, dock inga förklarningar, bara typ utgångar mm.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ah, coolt.. Ska kolla.
Silon
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:33:47
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Silon »

Det här visste nog alla men för de som inte visste så kan man trycka på "info" knapparna på elfa produkterna, då får man fram ett fint datablad.!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jo, men dom har sällan/aldrig tips på användningsområde och finurliga kopplingar.
Det var kanske det jag var ute efter mest.

+ att Elfa har inte info om alla kretsar i 74 serien, långt ifrån alla.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag blir tokig på att inte hitta någon info om 74 serien.
Hur ska man veta om det finns en krets som gör en speciell sak som man söker om det inte finns någon info någonstanns?

Hur ska man få reda på funktionen av tex en:
Dual J-K master-slave flip-flop with preset and clear
eller en:
Quad 2-line-to-1-line data selector/multiplexer

Jag kanske sitter och gör massa jobb i onödan bara för att jag inte visste om vad denna kretsen gör eller att den änns finns?
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Fråga här på forumet om du undrar över någon speciel krets. Du kan ju beskriva vad kretsen du behöver ska göra, så kan säkert någon hjälpa dig att leta upp en sådan.

Försöker hjälpa dig lite med dom du skrivit här i alla fall, efter egen förmåga; :)
J-K vippan är typ ett minne. Tror att du sätter det på J och slår ifrån det på K, samtidigt som du gör det behövs det en klockpuls på Clock-ingången.
När minnet är satt så är Q hög och /Q låg, och när det inte är satt så är Q låg och /Q hög.

Multiplexern som du letat upp förstår jag inte riktigt. Men en multiplexers uppgift är ungefär att kunna välja om det som kommer i på ingång "A" ska komma ut på utgången, eller om det som kommer in på "B" som ska ut på utgången. Man väljer mellan ingångarna med "select" tror jag.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag försöker samla på mej lite av alla kretsar i 74 serien och änen andra komponenter. Utan att jag har något förutbestämt vad som ska byggas. Det är därför jag vill veta vad jag har i mina skåp och vad jag kan använda dom till, så jag inte gör en lösning och så visar det sej efteråt att jag hade kunnat göra samma sak med en ex. 74HC924.

Det brukar nämligen vara så att när man är klar med en grej och visar upp den så kommer det alltid 10 pers och säger, varför gjorde du inte så här istället. Doh...
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag rekommenderar boken "Digitalteknik från A -Ö" om du är nybörjare.

Här lär du dig både om olika kretstyper, samt logiken i grindar, vippor, räknare m.m
Skriv svar