Stepup boost omvandlare.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

En liten uppdate på mitt experimenterande .

Den här kopplingen använder jag som test till att börja med.
och som sagt så är det bara en testkoppling, kommer att bli återkoppling på den
slutgiltiga kretsen.

Oscilloscopet kopplat till 0.33 ohms motståndet kollar jag så induktorn inte blir mättad.

Det som är ändrat på shemat är gate resistorn till 120 ohm och även loadresistorn till 30k.

Efter lite justerande med varvtal och kärngap så har jag kommit upp i ca 20 milliamp belastningsström, lite bättre än innan. använder 25 varv 0.75 tråd.

Ska se om jag kan ge lite mer data ikväll, beror på om jag hittar några mosfetar som fungerar! tur att dom inte kostar en förmögenhet.

Ett steg fram och två steg tillbaka, den här gången ska jag inte ge upp innan jag når mitt mål.

Bild

Denna kärnan används. mått 48*48*16. Köpt på Elfa, kommer inte ihåg vilket material den är av för tillfället.

Bild
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

En bild på testkopplingen. Nu ligger jag på ca 60 khz i frekvens.

Bild

Bild på kurvan. Frågan är om jag ska bekymra mig om ringningarna allt för mycket eller försöka minimera dom?

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av Marta »

Du kan aldrig lyckas få prestanda i en sådan yvig experimentuppkoppling. Det blir för mycket förluster lite överallt på det sättet. Korta förbindelser för minimal induktans och resistans är mycket viktigt, liksom bra avkoppling för att hantera snabba strömspikar. Efterslängen blir nog även mindre då, men att få bort den är nog närapå omöjligt utan att verkningsgraden störtdyker. Bättre att skärma för att inte skicka ut störningar.

Du måste också ha en kraftig gatedriver som snabbt kan dra ut gateladdningen vid frånslag. Detta är mycket viktigt med så hög stepuprate som det gäller här. Annars bränns energin av i trissan medan den håller på att stänga. Ett sätt är att använda en PNP som emitterföljare för att dra ut gateladdningen och ha en diod över bas-emitter på denna för gateströmmen vid tillslag. Blir det ostabilt så trä på en ferritpärla istället för gatemotstånd.

Det var verkligen en enorm spole Du lyckats hitta. Hur mycket effekt behöver Din applikation?

denna sida finns en bra redogörelse från någon som verkligen lyckats bra med sin design. Han använder en MAX1771 som innehåller det mesta som behövs. Lite dyr men fungerar bra. Enda nackdelen är att den har lite begränsad timing integrerad on-chip.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

Marta: Jodå, jag är medveten om att bygga så här med långa ledningar speciellt med lite högre frekvenser och induktanser så blir det inte optimalt. Det blir ett riktigt kretskort senare. Trots allt så är jag nöjd med att ha kommit så här långt.
Spolen är kanske lite overkill men man tar vad man haver. Gatedrivningen är bra enligt oscilloscopet ialla fall, använder en MAX627. Mosfeten är långt ifrån optimal, svårt att hitta en med låg on resistans och hög volt, kanske får parallelkoppla några istället. Runt 400 volt och 20 W skulle jag behöva komma upp till i uteffekt. Ska inte vara allt för svårt.
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av bearing »

Ifall du sätter två lindingar på spolen så att det blir en flybacktransformator behöver inte transistorn klara toppspänningen, utan endast summan av inspänning och nedtransformerad utspänning.

Kom på att jag mailade en norrman angående hans egengjorda CDI tändsystem för några år sedan. Här är hans sida:
http://ot40.com/cdi_ignition.htm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av Marta »

Du kan inte göra några relevanta mätningar med en sådan uppkopplin. Bygg ihop det kompakt på veroboard och förstärk vissa ledningsbanor med tråd (även det byggsättet underkänns av många) och efter de riktlinjer som Nick DeSmith ger på sin sida så blir det helt annorlunda och mera rättvisande resultat.

Har själv byggt så och fått dräglig verkningsgrad kring 70% med c:a 4W ut vid 200V. C:A 18V matning. Använder IRF740A i TO220-kapsel och UF4007 diod. 220µH färdiglindad drossel. Denna trissa har drägliga egenskaper med Rdson 0.5R och 400V spänningstålighet. Lindar Du som sagts en extra lindning så kommer en sådan att räcka fint.

Där är ingen skala angiven på Dina foton. Tiden ser ut att kunna vara 5µs/ruta, men finns ingen referens alls på strömmen. För att nå 20W med 12V och den timingen Du tycks ha nu måste induktansen ner i storleksordningen under 50µH. Finns där tillgång till mera än 12V så är där allt att vinna på att höja matningsspänningen.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

Ikväll så testade jag att linda en extra lindning för att få en flyback istället och det fungerade ganska bra, fick ut 400 volt 57 ma. Verkningsgraden blev så klart väldigt dålig pga av kopplingen men i alla fall.

Marta, den länken du skickade var lysande, fanns mycket matnyttigt att lära där.
Har bestämt att det får bli en flybackkoppling, lite lättare att hitta lämplig mosfet.
Ska se om jag hittar någon lämplig krets avsedd för switchning oxå.
Och inte att förglömma, göra ett riktigt kretskort.

Och vad jag skall använda kretsen till? japp, faktiskt så är det till ett cdi system till min mc.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

En liten följdfråga, eftersom jag skall ladda ur kondensatorn med en thyristor, så måste ju spänningen över kondensatorn sjunka till noll volt annars så blir thyristornk kortsluten hela tiden och regulatorn blir kortsluten för gott? Är det bästa sättet att stänga av regulatorn en liten stund samtidigt när man triggar thyristorn, så att spänningen hinner sjunka tillräckligt för thyristorn att stänga? Kanske finns andra smarta sätt?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av Marta »

Då Du har en separat sekundärlindning så kan ju strömmen inte gå rakt igenom. Kanske räcker uppehållen som blir medan switchen i Din step-up är sluten? Det hänger på tiderna och om den ledande tyristorn hindrar uppladdning så pass att strömmen går ner tillräckligt.

Den vanliga kopplingen jag sett för detta ändamål är att använda en återkopplad omformare som kortsluts när kondensatorn laddas ur och därmed stannar. När tyristorn slutar leda startar den igen. Det är ju inte bara en step-up, men med reglerkretsar och eventuellt behov av en lösnng för frånslaget så är nog standardlösningen enklare. Vad är orsaken till att Du inte väljer denna?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

Marta: Gjorde en snabb test med thyristorn och det fungerade vid låga switchfrekvenser men den slutatde inte leda vid högre. Så man måste alltså lösa det på ett annat sätt verkar det som.

Ska testa ikväll med att stänga av switcharen en kort stund samtidigt som man triggar thyristorn.
Annars skulle man ju kanske använda en IGBT transistor istället?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

Efter lite mer experimenterande och ett antal mosfetar som har gått upp i rök :) så bestämde jag att det var dags att testa en riktig styrkrets, TL494 verkade lämplig, billig i alla fall.

En annan erfarenhet är att det går snabbt när kärnan blir mättad :mrgreen:
La in en lämplig säkring i matningen oxå,en säkring är billigare än en mosfet.

Erfarenhet nr 2, när sekundärsidans utgångsdiod går sönder så går primärsidan oxå sönder.

Fråga nr 1: Någon som har byggt med TL494 och har några erfarenheter av den?

Fråga nr 2: Sekundärsidans diod (BYV26E), kan det vara så att den ligger nära sin gräns eftersom den pajar imellanåt? Utgångspänning ca 350V och 45 ma.

Tack på förhand.
/Lasse
rikkitikkitavi
Inlägg: 14891
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av rikkitikkitavi »

inga normala säkringar skyddar en halvledare, de är för långsamma för det. det blir tvärtom.
du måste ha ultrasnabba säkringar som kostar därefter och det är tveksamt även då.

enda som skyddar är ett elektronisk överströmsskydd, dvs strömbegränsning som slår ifrån drivspänningen till gate så fort man går över ett kritiskt värde.

det kräver bra drivkretsar till mosfetten så den slår av fort nog.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av l2t »

Efter ett antal komponenter som gick upp i rök så tappade jag lusten tillfälligt.
Nu har jag satt fart igen med projektet. Istället för kopplingsdäcket så satte jag kopplingen på ett experimentkort, ingen optimal lösning såklart men fullt tillräckligt för fortsatta tester med resten av cdi-systemet. Mosfet som jag använder nu är IRL1104L och dioden är en STTH806TTI, mosfet och diod blir lite varma men inte mer än att man kan ta på dom.

Utspänning 400v 75ma. Verkningsgraden ligger på ca 78%, är väl helt ok med tanke på kopplingen skulle jag tippa. Jag är i alla fall nöjd att överhuvudtaget fått det att fungera :D

Nu ska jag bara komma på något lämpligt sätt att ladda ur kondingen genom tändspolen.
Fortsättning följer.

Bild
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Stepup boost omvandlare.

Inlägg av YD1150 »

Om det är någon som behöver färdiga exempel för små spänningsomvandlare
så finns det här:

http://www.rainers-elektronikpage.de/ht ... __fac.html

Ladda hem "Ausgabe April 1961" så finns det förklarat hur det fungerar
och färdiga exempel (tabeller med lindningdata bl.a. )

Allt på tyska förstås :mrgreen: fast det är inte så svårt!
Skriv svar