Kretskort med hjälp utav UV-ljus, hur?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Kretskort med hjälp utav UV-ljus, hur?

Inlägg av Plogen »

Jag undrar bara hur man gör när man gör kretskort med hjälp utav UV-ljus...

Om jag skall göra ett kretskort så får jag sitta och rita mina kretskort och sedan etsa bort kopparbelägningen...

Finns det något enklare sätt? Typ det med UV-ljus...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10674
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Du etras inte med UV ljus, utan belyser de ytorna som ska etsas bort. Så du lägger ett overhead "papper" med din layout på kortet och belyser, där banorna är träffar inte UV-ljuset. Därför stannar detta kvar.
Men sen är det etsbad som vanligt.
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Inlägg av Plogen »

GeekJoan skrev:Du etras inte med UV ljus, utan belyser de ytorna som ska etsas bort. Så du lägger ett overhead "papper" med din layout på kortet och belyser, där banorna är träffar inte UV-ljuset. Därför stannar detta kvar.
Men sen är det etsbad som vanligt.
Tänkte nästan det, men hur gör man det då?
För mina vanliga skivor lär detta ej funka på va?
Man måste la ha en speciel beläggning? Kan man typ spreja på denna beläggning?
overhead "plastfilm" kan man skriva ut sitt mönster med en vanlig bläckpatornskrivare?
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ehm..

1. Skriv ut ditt kretskortsledarmönster på ett Original (OH-papper).
2. Spänn fast! Originalet mellan kretskortet och din UV-källa (UV-låda t ex).
3. Belys kretskortets UV-känsliga sida, helst medelst UV-rör, i den tid som krävs. OBS! Inte för länge, inte för lite. Utprovas. I normalfallet köper du kretskortslaminat, som redan har en sådan UV-känslig yta. Annars får du köpa en sprejflaska som det står "positiv fotoresist" på.
4. Lägg det exponerade kretskortet i en lösning med Framkallare. Framkallaren löser upp den fotoresist som belysts av UV-ljus.
5. Skölj av kortet med vatten.
6. Lägg kortet i en lösning med Etsmedel.
7. Skölj av kortet igen.

8. Ta av dig gummihandskarna och skyddsglasögonen...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

För det första, du behöver:

UV-ljus (ljuslåda, uv-lampa, vanliga lysrör eller solljus)
Kretskort med fotoresist (bäst att köpa färdiga, men det går att spreja på också)
Ett mönster som du skriver ut på OH-film eller papper.

Jag har hållit på ett tag, så jag har testat lite olika metoder...

OH-film är det bästa att skriva ut mönstret på, om skrivaren klarar att göra det riktigt svart och bra. Min skrivare är inget vidare på det, och OH-filmen är rätt dyr - klar nackdel.

Det funkar även med vanligt skrivapapper, brukar bli svart och fint men något "suddigt" om man har väldigt små detaljer. Största nackdelen förstås att papperet inte är speciellt genomskinligt så man måste exponera väldigt länge.

Det bästa jag hittat är "drafting paper", vet inte ens vad det kallas på svenska. Det är ett tunnt papper med nån form av plast i (tror jag iaf). Det är ganska genomskinligt och bläcket från skrivaren fastnar väldigt bra. Ganska billigt är det också, jämfört med OH-film.

I vilket fall som helst gäller det att du ska skriva ut mönstret så att det blir rätt när du vänder den utskrivna sidan mot själva kretskortet! Har man mönstret på andra sidan blir det suddigt.

Det är också viktigt att verkligen blir svart utan några små hål i utskriften, man kan ofta lägga i papperet i skrivaren och skriva ut en gång till om det behövs.

När du har mönstret klämmer du fast det mellan kretskortet och en glasskiva av något slag (plast/plexiglas går förstås). Du exponerar det för UV-ljus på något sätt (solljus är billigast och riktigt bra, men det är svårt att veta hur länge man ska exponera, och funkar nästan bara på sommaren).

För att veta hur länge du ska exponera får du testa först med några småbitar och ett litet testmönster.

Efter exponeringen framkallar man kortet, man kan se hur den fotoresisten som blivit exponerad löses upp. När kortet ser färdigt ut (brukar bara ta någon minut) så sköljer man av det och så är det bara att etsa...

Nu för tiden gör jag mina kort med "drafting paper", ljuslåda, en exponeringsram och etstank med doppvärmare och luftpump - men mina första kort gjorde jag med vanligt papper, solljus, ett CD-fodral och en plasthink.
Leon Waller
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 maj 2003, 13:47:50

Inlägg av Leon Waller »

Och...
...Tänk på att framkallaren till fotoresistkort är vanligt natriumlut som man köper på ICA för 30 kr/kg.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

som uvkälla brukar jag använda min ikea skrivbordslampa, om man bara plockar bort uvfiltret så funkar den utmärkt
Användarvisningsbild
peppo
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:51:50
Ort: Sthlm

Inlägg av peppo »

måste pappret va genomskillnit
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

NaOH till framkallningen är som sagt lätt att fixa, men finns det något bra & billigt recept på "hemgjord" etsvätska?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag läste någonstans att man kan använda Väteperoxid (H2O2) och saltsyra. Man slapp tydligen att värma etsvätskan.

Vet någon mer om denna blandning?
Jag är total novis när det gäller att etsa så det kan vara helt fel.
Leon Waller
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 maj 2003, 13:47:50

Inlägg av Leon Waller »

Ja - en del saltsyra en del väteperoxid en elle två delar vatten. Men ta det lungdt om du är nybörjare - det går väldigt nabbt!
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Att själv spraya på fotoresist kan va jättesvårt om man är nybörjare.
Inte värt besväret.


Etsvätska finns av många typer.
Hemmablandade lösningar med syra m.m kan va rätt farligt om man handskas fel.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Henrik skrev: 3. Belys kretskortets UV-känsliga sida, helst medelst UV-rör, i den tid som krävs. OBS! Inte för länge, inte för lite. Utprovas.
Ungefär hur länge handlar det om, är det timmar, minuter och kan man på något sett se när det är klart?


Cyr, vart får du tag på sånnt där papper som du sa var bra till att skriva ut på?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Med min skrivbordslampa så kör jag i ca 30 min och det har funkat hyffsat hittils..

De papper som är bra att använda är OH-papper de finns i de flesta bokaffärer.

Jag har dock hört att det ska gå med vanligt hederligt kontorspapper om man bara belyser det lite längre, har dock inte provat det själv.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

mullemeck skrev:Med min skrivbordslampa så kör jag i ca 30 min och det har funkat hyffsat hittils...
Ok, tack.
mullemeck skrev: De papper som är bra att använda är OH-papper de finns i de flesta bokaffärer.
Jo, OH-papper vet jag var det finns, men jag tänkte på sånnt där "drafting paper" som Cyr snackade om.

Edit: Tänkte bara höra också, UV-lysrör (tex http://www.trimlog.se/bilder/lysror.jpg) är det bara att koppla direkt till 220V eller behövs det någon glimtändare eller annat?
Skriv svar