diod

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

diod

Inlägg av cessna206 »

Hej!
Jag köpte några urgamla datorhögtalare idag billigt, testade dem och märkte att de lät som åska och oväder. Hade ingen aning om vad felet va så skruvade upp och kollade lite på kretskorten och hittade något som jag tror är en diod som ser ut att ha varit väldigt het (nästan brunnit upp?), och lyckats byta färg på en kondensator som sitter bredvid. Eftersom jag inte såg nåt annat konstigt så antog jag att detta var problemet, så kondensatorn bytte jag ut, men den här dioden(?) har jag ingen aning om. De finns antagligen att köpa på elfa men hur vet jag att det är rätt? Det står ingenting på den.

Såhär ser den ut: :?
Bild

eller är det någon annan här som har något annat förslag på vad felet kan vara? :)

mvh mig
Senast redigerad av cessna206 20 september 2008, 02:17:19, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

det står inte något på kretskortet som kan vara en ledtråd?

annars kan man ju alltid börja gå baklänges genom att rita upp schema från kretskortet

eller kolla på ett ungefär vad det är för prylar och gissa lite, men då krävs det mera bilder på kortet, fram och baksida :lol:
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Inlägg av cessna206 »

Hej, tack och tack för ett snabbt svar :)

På kortet kan jag endast se "D3" där den här saken att, det finns två till såna här, fast de sitter mer "normalt" lött på kortet och under de kan man se D1 och D2.

Gissa vet jag inte om det leder till så mycket, kan i princip ingenting om sånt här :P

Försökte ta lite bilder på kortet med min digitalkamera men den vägrar starta med de batterier jag erbjuder den så fick ta med mobilen istället, hoppas de duger till något.

http://img174.imageshack.us/img174/1241 ... ildla3.gif
http://img516.imageshack.us/img516/7600 ... vangi2.jpg
http://img516.imageshack.us/img516/3403 ... derfy6.jpg
(säg till om nån vill ha en närbild på något speciellt område)

edit: det här är det
http://web.archive.org/web/199707161619 ... ml#LCS2412
(LCS-2412)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra bilder. Både detaljbild och översiktsbilder. :tumupp: :)

Jodå, det är (eller var) en diod.
Där dioden satt är ju en vit fyrkant. Strecket i fyrkanten visar var "strecket" (anoden) på dioden var.

Uppenbarligen har det gått lite för mycket ström igenom den (kanske åt fel håll). Vad det beror på är svårt att säga utan att göra ett schema. Möjligen att den har varit del i en peakdetektor, eller så är det en zenerdiod med tanke på motståndet brevid och att katod-benet verkar ha gått till GND.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Inlägg av cessna206 »

OK, tack för svar :D trodde ett tag inte jag skulle få nåt mer svar ..

Men det verkar alltså vara det där som är problemet med den här då..?
Så skulle jag kunna få tag på en ny och sätta dit på nåt sätt, och det skulle funka, tror ni? Isåfall undrar jag nu igen hur jag hittar denna sak. Elfa har som sagt dioder, men i mängder...

Du tror inte jag kan hitta någon sån här i nåt annat gammalt elektronikföremål? Har en del gammalt skräp som ligger, har dock redan tittat på kretskortet från ett par andra gamla datorhögtalare av samma märke utan att hitta nåt. Lysdioder har jag en massa men det funkar väl antagligen inte :D

och om man nu skulle sätta dit en ny, hur stor tror ni risken är att vad-nu-som-hänt-denna skulle hända igen?
edit: ^ hm ja, det kanske är svårt att säga när man inte vet varför :?

mvh mig

här är en närbild på baksidan av där dioden satt:
http://img186.imageshack.us/img186/8250/dsc04943jd7.jpg
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Dioden liknar utseendemässigt en som heter 1N4148 men denna har normalt ett streck runt om ena änden och text runt om där det står 4148. Att ingenting alls står på denna skulle kanske kunna vara om den blev väldigt varm så texten försvunnit.

Om det kommer att fungera efter att denna är utbytt återstår att se, antingen gör den eller ej då man inte vet om det är något annat som är orsaken till att den har lagt av eller om den helt enkelt bara la av av sig själv av en eller annann anledning.

Det skulle ev kunna fungerat med vilken diod som helst men inget är garanterat pga att man inte vet hur den är uppbyggd.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ser ut som en typisk zenerdiod. :)
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Henry skrev:Dioden liknar utseendemässigt en som heter 1N4148 men denna har normalt ett streck runt om ena änden och text runt om där det står 4148.
De 1N4148 som jag brukar hantera har bl.a. ett gult band som färgmärkning och ingen text. Åt zenerdiods hållet tycker jag också. Men det brukar stå något på dom. Men det har kanske försvunnit som Henry skrev.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

den här bilden ser man en till likadan motstånd-konding-koppling. Det kanske går att se någon text på den dioden (D2) ? Eller kanske löda bort den och mäta sig fram till vad det verkar vara för diod. Gör först några mätningar över den och motståndet brevid när de sitter kvar. :)

En liten tanke:
Om man ska ersätta en diod och inte vet vad det är för diodtyp så är det kanske bättre att börja testa med en zenerdiod, med tanke på att de tål lite mer åt i backriktningen. Eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Inlägg av cessna206 »

Ok, jag ser nu att D2 sitter på samma sätt men den sitter ju inte 'upphöjd' som den här D3 gjorde. dessutom är D2 något mindre än D3 och kondensatorn mitt i bild (1000µF 25v) är mycket större än den missfärgade(100µF 25v) som jag tog bort (och skulle sätta dit en annan med samma värden som jag inte har gjort än...)

Här är en liten jämförelsebild
(tydligen har bluetooth-saken till datorn slutat funka så får skicka bilderna via e-post därav den lilla storleken..)
http://img254.imageshack.us/img254/5748/dsc04948rc4.jpg
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Aha så den var SÅ pass stor, ja då är det definitivt ingen 1N4148 utan som sagts förmodligen en zener eller liknande. Den som är bredvid på kretskortet har dock storlek och utseende som en 1N4148.

Då den inte har någon märkning alls så skulle det i princip tom kunna vara en diac, även om dessa brukar ha ett streck i mitten, men en sådan kan jag inte se någon anlednign till att höra hemma i denna krets tycker jag.


Angående märkningen på 1N4148 dioder så har jag visserligen sett allt ifrån bara ett streck till streck och text och detta i färg från allt från svart till vitt så det verkar finnas en uppsjö av olika märkningar på dessa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

borde vara en zenerdiod, kollar man kopplingen så sitter det ett seriemotstånd till den, och zenerdioden parallellt med den brända kondingen, kollar man zenerdiodens och kondensatorns polaritet så blir det en zenerdiod, man kan ju prova att hitta nollan och kolla om den är - på kondingen, nollan brukar man lättast hitta i inkommade ljuds nolla
sedan kan man följa ledaren som går från kondensatorns + till någon ic, kolla vad den får ha för maxspänning enligt datablad och sätta en zener som är mindre än detta
troligtvis en 1.3w zener



svar brukar det komma i överflöd , ibland kan det ta några dagar innan någon får tummen ur
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Inlägg av cessna206 »

Jag kollade lite och det verkar som att kondingens - sitter ihop med in och utljudets -, även dioden sitter på denna som syns på bilden. Men när jag tyckte att kondensatorns + också verkade sitta på detta gav jag upp det där... :? Den verkade inte gå till nån IC vad jag kunde se iallafall. Eller på sätt och vis, den gick till en plats bredvid som verkar vara avsedd för en ic, IC3, syns också på bild.

det går väl ändå inte att bara beställa en diod från tex elfa? så då beställer man väl flera (olika?)..-

men om vi nu säger att jag skulle testa med en sån här 1.3w zenerdiod eller något annat och det skulle va helt fel, kan jag paja alltihopa då eller är det ingen större fara?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Känns som att en zenerdiod inte går sönder av sig själv, så det borde vara något annat fel på apparaten, eller har den varit fel in kopplad.

Kommer det något ljud från högtalaren som låter åtminstonde lite som källan?

EDIT: Var kan zenerdioden tänkas sitta någonstans? Det ända jag kommer på är: strömförsöjning och klippindikator.
Användarvisningsbild
cessna206
Inlägg: 18
Blev medlem: 17 september 2008, 22:38:17

Inlägg av cessna206 »

Ja jag vet inget om dioder så det är möjligt att det är nåt annat fel, men jag vet inte vad. Som jag sa i första inlägget så låter det om åska och högtalaren hoppar in och ut hela tiden, och vad jag minns så lät det likadant när jag hade en radio inkopplad, rörde aldrig på kontrollerna dock så vet inte vad volymen var på.

Hade aldrig de två satteliterna inkopplade heller. Kan ju löda ihop det igen med den "nya" kondensatorn och se vad som händer.

Var dioden satt syns ju på bilden, jag tycker det verkar som om den har nåt med ljudet till subwoofern att göra då dens förstärkare (eller vad det nu är) sitter på vänstra kortet och det för satteliterna på det högra.

http://img516.imageshack.us/img516/7600 ... vangi2.jpg

Men jag tycker ändå den här dioden ser lite ihopgeggad ut inuti jämfört med de andra, som det är mer rakt inuti. Kanske är normalt?

OK då har jag lött ihop och testat. Samma grej som tidigare, men nu hade jag de små högtalarna i också och från de fick jag ett våldsamt "FRÄS". Hade radio inkopplad men hörde ingenting från den, men kanske kunde ha höjt volymen mer.

Några bra förslag? :D

edit: kan det vara en IC som är paj?
Senast redigerad av cessna206 21 september 2008, 13:39:18, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar