Vilken avkopplingskondensator brukar ni välja?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Vilken avkopplingskondensator brukar ni välja?

Inlägg av Jeppsson »

Skall handla lite från Elfa och tänkte köpa på mig lite avkopplingskondensatorer samtidigt...

Vilka brukar ni välja? Med tanke på pris och modell?

Jag hade tänkt mig 100 nF och vanliga ben inte SMD!

Mvh

Jeppsson
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

För hobbybruk : de billigaste keramiska 100 nF du kan hitta.
För prof bruk : enligt din kravspec...

Jag antar att det är avkoppling av "normala" digitala kretsar.

PS:
Har nog inte sett tidigare att man gör sig besväret att fixa en klickbar länk till ELFA. :-) :-)
*Så* många tecken är det ju inte att fylla i i browsern... :-)
(Om det inte är till en specifik produktsida, så klart...)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kopte några rullar 0.1µf keramiska ytmonterade från ebay, 34000 st för två hundralappar, ingen som får pris om dom gissar vad jag brukar annvända :lol: och ganska många med

däremot så köpte jag från en av dom frekventa säljarna här på forumet plastkondingar i hålmonterat utförande lite större kapacitans, men dom annvänder jag gärna vid hålmonterat med

allt beror på vad man ska ha det till, och gör inte som jag gjort för många gånger, snåla på dom och få problem, som tar tid och möda att hitta
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Varför just 100nF? Man ser ju ofta på olika PCB’er allt från 1nF till 100nF. Vanliga värden brukar vara 1n5 och 4n7 men också 47nF. Vad är tanken bakom dessa spridda värden?
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Det är alltid bättre att säga när man är klar att man överdrev lite med avkopplingar, jordplan , ferriter, kortslutningsskydd och ESD-skydd.... Märker man att det verkligen blev för mycket så går det ju bra att låta bli att montera kondensatorer och ferriter är bra för att göra delar av kort strömlösa i debuging syfte ibland...

Noggranhet med matningsspänningar räddar många många timmar onödig felsökning.... Alla vi som har fuskat har minst någon gång förbannat sig själv för detta....
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Jo, 100nF är ofta ett tämligen lagom värde, med 10-1000 är helt normalt för avkoppling av digitalelektronik. Har man stora kort med många avkopplingar så kan det bli problem om man väljer för stora värden. Lägre matningsspänningar och snabba kretsar som drar mycket ström motiverar ofta att öka på värderna något, men det finns risk att man får resonans om man inte tänker sig för, har klena powerplan och stora kort. Ofta kan man lösa det genom att dela av powerplan med ferriter och vara noggrann med att sätta kondensatorerna så nära störkällan som det bara är fysiskt möjligt då detta minskar induktansen och därmed höjer självresonansfrekvensen. RC-länkar är inte fel att sätta in ibland heller för att aktivt dämpa svängningar om man switchar högre strömmar, men det är ingen exakt vetenskap och det är svårt att veta säkert vad som är optimalt utan att provköra och optimera - dock är det sällan som det verkligen behövs bli optimalt. Lite sunt förnuft så fungerar det oftast bra!

Mycket värre är det när man blandar in exempelvis audio... digitalelekronik kräver typ 1,5dB S/N medan även enkla audiokretsar kräver minst 40-60dB störningsimmunitet....
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Alltså; syftet med avkoppling på digitala kretsar är ju att kondingen så gott som möjligt skall täcka upp för kretsens ryckiga strömbehov. Finns ingen konding på plats skapas en strömloop mot närmsta strömkälla/strömkällor (som med största säkerhet inte hinner täcka upp behovet), med radiostörningar och eventuell felfunktion som följd.
Kolla på valfritt datablad hos kondensatortillverkarna och du ser att vid just 1-10MHz har 100nF-kondingar sitt lägsta ESR - dvs kondingens förmåga att lämna ström är som bäst just där.
Ju högre frekvens desto bättre svar fås hos lägre kapacitansvärden/mindre storlek på komponenten.

Ett intressant fenomen är att en förhållandevis liten induktans, som t ex uppstår i hålmonterade komponenter ELLER om kondingen monterats långt bort, är fullt tillräcklig för att t om försämra den totala impedansen="drivförmågan" vid högre frekvenser jämfört mot att ingen konding använts över huvud taget.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Mmmm.. Har man powerplan på undersidan och jordplan på komponentsidan får man dessutom fördelen att viat till powerplanet är en liten induktans och kondingen ligger med mycket låg induktans väldigt nära komponenten och hårt kopplad till jordplanet med ungefär noll i induktans. Slutsumman är ett litet LC-filter och det fungerar ofta rätt bra!

Här ser man den stora nackdelen med hålmonterat - bara ledarna till benen är en störande stor induktans... Dock finns en bra möjlighet vid blandmontering att sätta ytmonterade kondensatorer mellan benen på lödsidan - inte perfekt, men bra mycket bättre än en hålmonterad på komponentsidan...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

kopte några rullar 0.1µf keramiska ytmonterade från ebay, 34000 st för två hundralappar
Berätta mera!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En sak som kan förklara lägre/"udda" värden: ledare bildar induktans och med "lagom" kondensator kan man skapa resonans vilket är synnerligt oönskat, detta kan förklara vissa fall där kondingerna är av "konstiga" värden i avkopplingshänseende.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

surfade runt på ebay och hittade ett restparti med ytmonterade kondingar, antagligen för mycket för en normal hemmapulare , så jag fick dom för en struntsumma

kan säga att det finns ganske mycket ytmonterat surplus på ebay, ofta för relativt låga priser
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Enligt boken PCB design techniques for EMC Compliance är
100nF ett värde som US airforce plockade på elektroniken i något
flygplan från 50-60 talet.... det har hängt med därefter.
MEN.... kör man mer än 10-20MHz så bör man räkna lite mer noggrant,,,
och allt mellan 1nF - 100nF bör användas i dessa fall...

För hobby... kör 100nF så brukar det funka fint

Swech
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://www.xilinx.com/bvdocs/appnotes/xapp623.pdf - Power Distribution System (PDS) Design: Using Bypass/Decoupling Capacitors
http://www.pa.msu.edu/~loh/SpartanIRCam ... citors.pdf - CHOICE OF CAPACITORS Spartan IR Camera for the SOAR Telescope
http://www.analog.com/UploadedFiles/App ... _Rev_1.pdf - Power Bypass Decoupling of SHARC Processors
http://www.national.com/xilinx/files/Xi ... nGuide.pdf - National Semiconductor Design Guide for Xilinx FPGAs

Dom första är iaf definivt läsvärd.
Har för mig tumregeln var en kapacitans per kraftförsörjningsben. Och därefter en halvering av antalet tills man kommer till 1. För varje steg skall man öka kapacitansen med 10 ggr.
Också var det där med vinklar osv på paddar.
Skriv svar