IC-krets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Finlandssvenska dialekter gör skillnad på de och dem i talspråk till skillnad från många sverigesvenska dialekter, därför blir det automatiskt mer korrekt i skriftspråk.
Användarvisningsbild
Landrash
Inlägg: 366
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:29:07
Ort: Stockhom

Inlägg av Landrash »

ahhh ännu en nackdel med att vara 08 ett par generationer då :p
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

13th.Marine:
"Nopp, CD är skivan"

Nop, CD är formatet, dvs måttet på skivan + max lagringsutrymme. Så det så. :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

maha skrev:Finlandssvenska dialekter gör skillnad på de och dem i talspråk till skillnad från många sverigesvenska dialekter, därför blir det automatiskt mer korrekt i skriftspråk.
Lite offtopic men varför säger alla finlandssvenskar INT och inte Inte som det heter?! Man blir ju totalt förvirrad när de ska blanda in programmeringskommandon mitt i ett normalt samtal :roll:
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: IC-krets

Inlägg av Mindmapper »

parabol_daniel_daniel skrev:Hur fungerar dem?
Vad kan man använda dem till?
Måste de programeras för att användas?
Ett sätt att se hur de fungerar, vad de kan användas till och vilka som kan programeras, kan vara att titta i följande avsnitt i ELFA; Linjära kretsar, A/D, D/A-omvandlare och Digitala kretsar. Kom ihåg Daniel att ELFA bara har en liten del av alla IC-kretsar som finns. :o
BJ
Inlägg: 8240
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Sen kan det vara bra att veta att det är fel bilder till en del av Elfas logikkretsar. (74xx, 40xx.) Jag vet inte varför. Antingen bryr sig inte folk om att tala om det, eller också bryr sig inte Elfa om att fixa det...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

$tiff skrev:Det heter aldrig IC-krets, då är det varning för tautologi. IC är ju som bekant förkotning för Integrated Circuit, i detta fall är tillägget krets redundant och därför helt onödigt.
Jag kan säga integrerad kretskrets 10 gånger snabbt. Kan inte du? :roll:

Det som bekymrar mig mest är att det finns Inte Grerade Kretsar. Alltså finns Grerade Kretsar också - GC eller om man så säger tårt-på-tårt-tautologi GC-kretsar???? :oops:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi har ett gäng kasus i svenskan - nominativ, genitiv, ackusativ och dativ.
De flesta former är lika men för personliga pronomen kan man hitta skillnader:
han, hans, honom, honom (nom, gen, ack, dat)
jag, min, mig, mig
de, deras, dem, dem

Många slarvar med pronomena i talspråk - Jag såg han, Det är doms bil (deras bil).

Jag tror att när folk som har mindre koll på grammatiken ska skriva försöker de grejja till något som förefaller korrekt. Därför blir det "Dem ska sitta på tvären" osv.

Språket är inte statiskt utan utvecklas hela tiden men för mig som hanterar 5 språk är den grammatiklösa svenska högst förvirrande..

Pröva det här: Vart såg han hon??
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

BJ skrev:Sen kan det vara bra att veta att det är fel bilder till en del av Elfas logikkretsar. (74xx, 40xx.) Jag vet inte varför. Antingen bryr sig inte folk om att tala om det, eller också bryr sig inte Elfa om att fixa det...
Dom är så små så att det syns inte utan förstoringsglas!
Kunde kanske ha en tävling finn 42 fel :rofl
BJ
Inlägg: 8240
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Ursäkta, men nu hänger jag inte med... :wink:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Fritzell: I väldigt många finlandssvenska dialekter, iallafall runt Österbotten, så sägs det "int" istället för "inte". Varifrån det kommer vet jag inte, det bara är så. Antagligen är det en äldre form av svenska, då finlandssvenska dialekter innehåller många ord som inte finns mera i rikssvenskan.
Det är inte det enda heller som ändras, t.ex. ändras "e" eller "ä" i början av många ord till "ji". Äter -> jiter/jäter, är -> ji/je osv.
R faller bort också i slutet på många ord, var -> va.
Hade blir hadd osv. Omöjligt att ta med, finns så mycket olikt, dessutom finns det så otroligt många dialekter bland finlandssvenskar som har olika "regler" för hur ord blir.
Kolla om du hittar svenska dialektmysterier, tror det var avsnitt 8 som var om finlandssvenskan. SVT gjorde det för några år sedan. Klart sevärd om du finner ämnet intressant.

I rikssvenska dialekter finns det också många "irritationsobjekt". Det jag stör mig mycket på är att många inte skiljer på "var" och "vart".
T.ex. skiver många "vart bor du", "vart köpte du den" osv.
Sedan är ju uttalet annorlunda i rikssvenskan också än i finlandssvenskan, i rikssvenskan lägger man till en massa ljud för flera bokstäver, finlandssvenskan säger man som det står, bara i princip e och ä-ljud som ibland kan bytas, dock är det samma i rikssvenskan. T.ex. säger man [elj] och inte [älj] för ordet "älg".

Om man skulle börja åka iväg till sommarstugan i Korsnäs, som annars ännu för några år sedan var världens svenskspråkigaste kommun. De tappade titeln ifjol tror jag, titeln har pendlat mellan en by i Åland och Korsnäs.

Så sverige är inget svenskspråkigt land, då ni inte på en massa år har haft en enda kommun, där större procent av befolkningen skulle ha haft svenska som modersmål, än vad det har varit i Korsnäs ännu några år sedan. ;)

Om ni inte tror, så kolla upp Svenska dialektmysterier (SVT som gjort det), avsnitt 8. Eller sök lite statistik på nätet. Där får ni också lite smakprov på korsnäs- och närpesdialekt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

JimmyAndersson skrev:13th.Marine:
"Nopp, CD är skivan"

Nop, CD är formatet, dvs måttet på skivan + max lagringsutrymme. Så det så. :)
[Marine är barnslig]
Nej! :twisted:
[/Marine är barnslig]
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror det är stor skillnad på dialektalt språk och rent "slarv".
Det lär väl finnas dialekter där man använder "vart" för att beskriva belägenhet, men att stockholmare och halmstadsbor gör det ... näääää!
Det är skillnad på vad och vart.
Likaså är våran och vårat talspråk medan vår och vårt är skriftspråk.

Sedan ska vi inte tala om särskrivning.På MAXI i Överby (Trollhättan) står det en stor skylt vid kassorna med texten KORT KASSA. Om jag har tre varor i min kundkorg och vill betala kontant, då är det väl där jag ska ställa mig? Väl?? :? :?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Vi har "Jem & Fix Lågpris byggmarknad" här.
Den var nog billig i inköp.
Användarvisningsbild
Kezo
Inlägg: 711
Blev medlem: 28 november 2005, 19:53:12
Ort: Linköping

Inlägg av Kezo »

"Kyckling lever med kul potatis."
Det kunde man läsa på en skylt utanför en restaurang en gång. Det har funnits en förening som hette skrivihop.nu, sidan finns kvar men föreningen har lagt ner tyvärr :/ Där har jag för mig att man kunde beställa dekaler att sätta på särskrivna skyltar mm.
SEn stör jag mig också väldigt mycket på folk som blandar ihop var och vart. Någon beskrev det så bra en gång, var är på vilken plats och vart är till vilken plats.
Skriv svar