Hjälp med komponenter...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Hjälp med komponenter...

Inlägg av axelsonic »

Jag söker ett 8 bitars transparent parallell in - out shiftregister (det heter så i min lilla elektronikbok jag stulit från min f.d gymnasieskola =P ).
Har stirrat mig blind i Elfakatalogen, men kan fanimej inte hitta ett.

Om det nu inte heter som jag tror att det gör så är jag nog rökt =P eftersom jag inte har en aning om vad det ska heta.

Funktionaliteten som jag är ute efter är som följer.

(enable)
---------:.
******* i
(A)****_I_***(B)
=====-|**|-===
=====-|**|-===
=====-|**|-===
=====-|**|-===
=====-|__|-===

(Ni får ursäkta stjärnorna, som enbart fyller funktionen att få rätt formatering)

Där (A) är en gemensam buss, (B) är den buss som datat "switchas ut på" och (enable) är den "pinne" som triggar shiftregistret att eh... shifta. =)

Hoppas någon förstår vad jag letar efter och kan hjälpa mig =) .
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Av din skiss och pinnbeskrivningen att döma så verkar det mer vara en latch än ett shiftregister du är ute efter.

Två st 74LS194 kan vara en tanke om du verkligen vill ha en grej där du kan ladda 8 bittar parralellt och sedan shifta fram det värdet bit för bit på utgångarna. Men är du säker på att det är det du verkligen vill ha? Användningsområdena för en sådan grej låter inte som om den skulle komma från en gymnasiebok.

Jag tycker snarare att det verkar som en krets där ingångarna är "ihopkopplade" med utgångarna och överför datat direkt genom sig (transparent) och som sedan "fryser" värdet när enable/shift/latch/styr-pinnen går inaktiv.

En lämplig sådan krets är 74LS373.

Har du ingen mer information? Vad har pinnarna för namn? Hur/vart ska den användas?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Det som jag ska göra är att låta ett par AVR-kretsar dela på en 8-bitars buss.

Min tanke var att använda ett shiftregister, som det så vackert heter i den ehm stulna boken. Som jag förstod boken, så kunde man sätta flera shiftregister på samma buss, dvs parallellt med varandra, och låta "ena sidan" ligga på den gemensamma bussen. När ett värde läggs på bussen ex. 57, så sparar alla värdet men bara den komponent som får en "enable" signal skickar värdet vidare på "insidan".

I min underbart vackra skiss så är (A) utsidan, eller den gemensamma databussen och (B) är då insidan. När komponenten "shiftar" eller switchar eller vad man kallar det =) , så lägger den över alla 8 bitar på en gång.

Ok, det ser flummigt ut, men jag vet inte hur jag ska förklara det bättre.
Det ser till och med väldigt flummigt ut =) , men det är nog det bästa jag kan göra, utan att rita en bild. :/ Vilket jag inte kan nu.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok. Ja då är det definitivt inte ett shiftregister som du ska använda.

Nyckelord som du ska söka efter är latch eller transceiver och octal.

I vilken riktning ska datat gå mellan AVR'arna och den gemensamma databussen? Bara i ena rikningen? I båda?

Kommer du att använda pinnarna på AVR'en som går till "den här kretsen" till något annat, eller går dom enbart dit?

Vad ska sitta på bussen, eller är det bara en buss för att AVR'arna ska kunna prata med varandra?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

På den gemensamma bussen sitter det en "moder-avr" =) och ett par "sånna här kretsar". Dvs pinnarna från "moder-avr:en" sitter kopplade mer eller mindre direkt på "sånna här kretsar".

På "andra sidan" =) så kommer det att sitta en avr och den kommer sitta direkt på "den här kretsen". Så avr:erna ska kunna prata med varandra.

Datat kommer gå i båda riktningarna, både till och från "moder-avr".
Till att börja med så blir det bara en en riktninig, från "moder-avr" och till "de här kretsarna". Men sen så ska jag vällan försöka göra det svårare för mig. Om jag får det att fungera alls =) .
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Aha, jag börjar förstå....

Men då kommer 10 000 kronorsfrågan: Varför ska du ha några kretsar mellan AVR'erna överhuvudtaget för?

Det är lika enkelt (om inte ännu enklare och bättre) att koppla ihop AVR'erna direkt med varandra på en 8 bittars bred buss istället för att ha dubbelriktade tranceivers och latchar sittande mellan. Dom gör ingen större nytta i detta fallet.

Oavsett metod så måste du iallfall ha styrsignaler från mastern till slavarna som talar om för dom när det finns valid data att läsa för just den slaven och när respektive slav får prata/skriva på bussen.
Senast redigerad av matseng 18 februari 2004, 10:53:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Iofs, bra tänkt.. =) .
Tack.
Då blev det lite billigare =] .
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Är det mycket data som ska skyfflas över?, annars kanske seriell data kan vara intressant, blir ju ett antal trådar färre mellan processorerna
Men, det är ju bara en tanke...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

I2C till exempel
Skriv svar