Telefonhybrid (telefon interface)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Telefonhybrid (telefon interface)

Inlägg av ZigBee »

Jag funderar på att bygga en egen telefonhybrid. Det är en enhet som gör att man kan koppla in en telefon till ett mixerbord för att koppla upp en telefonerare in i en radio sändning tex.

Hoppas någon har erfarenhet av detta. Har gjort en liten research ch i princip behöver man bara en audio transformator. Funderar även på om det inte öär så lätt som att bara koppla direkt från mik och högtalare direkt in i mixerbordet. HAr inte haft tid att experimentera med detta.

Här är lite bakgrundsinfo för intresserade.

Väldigt översiktligt över olika föreekommande telefonkretsar
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... rface.html


Princip för en telefonhybrid
http://www.audiotheater.com/phone/phone.html

Några telefonhybrid kretsar. en med OP ser intressant ut
http://www.inventgineering.com/Telephony.htm


Hoppas på lite feedback gällandes OP kopplingen elelr den med trafo. Om någon har bygt och har en fungerande koppling tex.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jovisst går det att sno signalen direkt från mic och högtalare. Problemet är att mixerbordet lätt börjar självsvänga om man drar på lite för mycket. Eller rättare sagt vill man ha bra ljud så börjar det självsvänga *garanterat*.

En bra hybrid tror jag är extremt svårt att göra med bara några op:förstärkare (jag har försökt). Jag tror det behövs en hel del utveckling för att det ska bli bra. Har man inte gott om tid (och tålamod) så bör man nog köpa en sådan grunka färdig. Speciellt när det gäller radio och tv-sändningar så bör man man sikta på prylar som ligger i de högre prisregionerna...
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Vad menar du med självsvänga? rundgång i telefonen?

Skulle vara mycket intressant att ta del av dina erfarenheter från bygget. Om du har någon schema som går att implementera til en färdig krets.

Du har helt rätt i att jag saknar tiden. Ska åka utomland 29 aug och jobba med detta projekt. Mycket annat ska fixas.

Men det är ändå mycket intressant.

Det behöver ju inte vara toppkvalitet. Bara det går att höra vad personen säger til att börja med. Sen kan man uppgradera. Köpa en enkel hybrid för runt 3000. Och uppgradera den til en dyrare hybrid elelr til en digital.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Ja rundgång menar jag (fast egentligen borde det heta självsvängning)

Nåt schema har jag inte.... det var många år sedan jag försökte med det där.

Men principen ser ut såhär:
Bild

och finns på denna sida:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... rface.html

Men som sagt, prestandan är rätt kass på den typen av hybrid.
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Ok
vilken OP använde du?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Tror du jag kommer ihåg det? En gissning är dock LM124.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det knepiga är att få bra volym ut från den man pratar med *och* in till t.ex mixerbordet. Ökar man den ena så sänks den andra. Det blir mycket lättare om man använder bandpassfilter så att man får lite olika frekvensområden. Finns ganska mycket trix kring detta. Ett annat (och bättre) knep är att använda ett kort delay mellan "Transmitter" och "Receiver", då löser sig problemen automagiskt. Men då får man tyvärr ett annat problem: Var hittar man en fördröjningskrets? :) :roll:

Men hur som helst: Det man ska eftersträva är att separarera ljudet från telefonen med ljudet till telefonen så mycket det bara går.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Menar du att man eliminerar problemet med rundgång med en delay på ingående ljud från telefon?

Jag testade lite med det också faktiskt (med en digital reverb) men lyckades få en massa andra fenomen istället...
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Ibland då hör man ju lite fenomen som liknar delay som du talar om Jimmy. När programledare och "telefonist" är lite osynkade. Men detta är inget jag har märkt mycket av i Sverige.

Vill gärna försöka och se vad jag får för resultat i mån av tid.

Rehnmaak

Hur gick det till slut. Men du fick i alla fall fungerande krestar verkar det som.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

rehnmaak:
"Menar du att man eliminerar problemet med rundgång med en delay på ingående ljud från telefon?"

Precis, man blir även av med andra feedback-fenomen som t.ex att vissa frekvenser kan försvinna och vissa förstärks.

Hur långt delay testade du med? Det brukar fungera med några hundra millisekunder, men max 400-500ms ungefär, för annars hörs fördröjningarna för mycket.


ZigBee:
"Ibland då hör man ju lite fenomen som liknar delay som du talar om Jimmy. När programledare och "telefonist" är lite osynkade. Men detta är inget jag har märkt mycket av i Sverige."

Nja, det var inte det jag tänkte på. Det beror på för låga hastigheter när man kör med satelliter. När man kör med telefonhybrid som har delay så brukar tiderna vara så korta att de inte hörs, men de får inte heller vara *för* korta eftersom man då får phaser-liknande ljud, (pga fasförskjutningen.) Det bästa är att testa sig fram.


Lite off-topic:
När P3 sände "Sommartoppen" här ifrån stan så spelade jag in live-ljudet och passade även på att spela in det som kom tillbaka från satelliten. Vid något tillfälle ska jag mäta deras fördröjning, bara för att det är kul. Hade tyvärr inte tid att prata med dem så mycket.
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Jimmy
Jag skojade bara ehm :roll:

Det här med satelit måste vi tala mer om. Vad är det för satelit?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Minns tyvärr inte vad det var för satellit, men jag tog massa bilder som jag kommer lägga upp på en särskilld sida. Jag tog ganska mycket bilder så det kommer ta en stund att gå igenom dem innan jag kan lägga upp sidan. :roll:
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

ok, jag antar att det är satelitt för rikssändningarna du menar. Jag viste inte att det använde satelliter. Säg til när bilderna är uppe :D

Känns om om vi kommit bort från ämnet.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

OT: SR har två kanaler, SR1 & SR2 på Sirius2 så vitt jag vet.

Det finns olika sändningsutrustningar, bla denna: http://www.swe-dish.se/templates/page.asp?id=1943
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Tillbaka till ämnet: jag har ett par Sonifex telefonhybrider som åskan tagit. Är du i närheten av stockholm så kan du få dom, kanske finns det något av värde.

Telefonhybrider av broadcastkvalitet är mycket komplexa saker, många nya inneåller DSP-processing och all möjlig voodoo!
Skriv svar