Telefonhybrid (telefon interface)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Tillbaka till ämnet: jag har ett par Sonifex telefonhybrider som åskan tagit. Är du i närheten av stockholm så kan du få dom, kanske finns det något av värde.

Telefonhybrider av broadcastkvalitet är mycket komplexa saker, många nya inneåller DSP-processing och all möjlig voodoo!
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Dar303
Jag tar tacksamt emot de *tackar o bugar* Finns säkert trafo som jag letar efter. Nnars kan man lära sig en hel del. Vill gärna se vad som finns i de.

Jag har beställt två stycken D&R Telephone Hybride 1 fron soundware.se i Stockholm. Mycket schysst personal.

Ska prova de och se hur de är. ska parallellt försöka bygga mig en antingen med OP eller trafo för att få en mig en bra bild.



Vi tar de på pm
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

I de hybriderna jag öppnat sitter ett flertal trafos, logik, reläer, högvis med OPs och transistorer! Jag skulle köra på Soundwares grejer om jag inte nödvändigtvis ville lära mig något...men självklart får du de trasiga jag har! :)
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

dar303

Ja man måste ju ställa till det för sig. Så enkelt kan man inte ha det att bara köra på färdiga prylar. Jag får återgälda vänligheten någon gång. säg till =)

Att det sitter så mycket prylar i låter lite avskräckande iofs
:roll: Men det är ju professionella grejer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns även proffesionella telefonhybrider som inte innehåller särskillt mycket elektronik. Bara så ni vet. :wink:
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Bra en DSP? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Nädå. Däremot linjetransformatorer, några OP-förstärkare, motstånd, två potentiometrar på fronten och ett antal trimpotar på baksidan. Ungefär som dar303 skrev, men jag minns inte att det varit högvis med IC-kretsar i de jag tittat i. På den senaste radiostationen jag renorverade fanns det telefonhybrider inbygda i två av Soundcraft-bordets mixer-moduler. Det var inte så mycket mer elektronik på de kanalerna än på en vanlig line-kanal.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

rehnmaak skrev:Ja rundgång menar jag (fast egentligen borde det heta självsvängning)

Nåt schema har jag inte.... det var många år sedan jag försökte med det där.

Men principen ser ut såhär:
Bild

och finns på denna sida:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... rface.html

Men som sagt, prestandan är rätt kass på den typen av hybrid.
(OK, jag vet att tråden börja bli gammal, men...)


Du har inte en chans att få till någon bra gaffelverkan om du använder en gaffel anpassad för amerikansk kabeltyp i svensk telenät. Rätt komponentvärden och topologi på motstånds/kondingnätverket är A och O om du skall få till en fungerande gaffel med hög isolation - och vid höga isolationskrav > 20 dB kanske man måste anpassas för varje använd enskild inkopplad telefonlinje och kanske för varje koppel, då även B-abonnentens kabelsnutt är med i leken (har denne dessutom pirattelefon från utlandet så är det inte kul längre...) .

En hybrid/gaffel är egentligen ganska enkel rent topologiskt, den kan lösas som wheatstone-brygga, gömd i ovanstående OP-amplösning eller med transformatorlösning (som egentligen också är en form av wheatstonebrygga)

Kod: Markera allt



           Linjeekvivalent   
                   ___
                +-|___|-+
                |  Rx   |
                |       |
          ||0---+       +---0||
     o---0||0               0||0----------o
         0||0---------------0||0
mic      0||                 ||0      hörtelefon
         0||0-----\   +-----0||0
     o---0||0      \  |     0||0----------o
          ||0----+  \-------0||
                 |    |
                 |    |
                 |    |
                 o    o

               telefonlinje


Ser enkelt ut - eller hur, men....

Prinsipen är att energin från micken fördelas på dom två spolarna i trafon till vänster, som går över till nästa trafo - med haken att man bytt/twistat inkopplingen på den ena lindningen - det resulterar att det skapar motriktad magnetfält som tar ut varandra i andra trafon till höger och det blir ingen nettoeffekt kvar till hörluren - mic-signalen hörs inte över till högtalarsidan, men micsignalen fördelas till linjen resp. linjeekvivalenten Rx då den motkopplade trafon ses som en kortslutning iom. de motarbetande magnetfälten (ingen induktans)

För att den här isolationen skall bli maximal så måste strömmarna och spänningarna som går mellan traforna vara exakt lika amplitud och fasvinkel - minsta fel här (beroende på linjen resp. linjeekvivalensens ev. olika beteende) gör att magnetiska magnetfälten inte längre är helt ekvivalenta i styrka och fasläge och mellanskillnaden skapar svag magnetfält som transfomreras till hörluren med följden att mic-energi läcker över till hörluren[1]. Därför måste Rx helst ha exakt samma beteende som själva telefonlinjen om man vill ha maximal isolation.

Att linjeekvivalent bör vara så lik som möjligt som själva telefonlinjen är grundläggande för en hybrid/gaffels funktion/höga isolation och det spelar ingen roll om det gör enlig ovan passivt med trafo, elektroniskt med OP-amp eller simuleras som programkod i en DSP - exakt kännedom av telefonlinjens elektriska egenskaper samt förmågan att skapa en linjeekvivalent som speglar beteendet i bryggan är A och O för god gaffelfunktion - och är det som gör 'det enkla' så svårt att få till bra eftersom man normalt inte känner till telefonlinjens beteende utan måste gissa mer eller mindre avancerad väg och tumregler med olika kontroller som trimmas in beroende på hur det låter.


Största problemet med hembyggda hybrider/gaffel är att man ofta inte inser att detta är en del i ett transmissionssystem där gaffeln är en komponent i samverkande med omgivningen (dvs. telefonlinjen, mic och lur i det här fallet) med effekter - vågor - som studsar fram och tillbaka och som bestämmer hur komponentvärdena skall sättas i gaffeln/hybriden.

Sedan är det är svårt att hantera distrubierade 'komponenter' (telefonkabeln med tillhörande telestation och b-abonnent.) med en modell av några få diskreta komponenter som linjeekvivalent (motstånd och kondingar i olika topologier), man får inte till löptider/fördröjning i diskreta komponentnätvärk på samma sätt som man får i kabel och transmissionslinjer, vilket medför att man tvingas pruta på isolationen över stort frekvensområde samt inte kan hantera långvägseko som tex en pirattelefon med helt fel terminerings på B-abonnentsidan som gör att den egna rösten studar tillbaka ganska hårt[2] - med DSP så kan man definitivt göra mera med bl.a fördröjningar i den simulerade linjeekvivalenten som man inte kan göra med diskreta RC-nätverk.

En tredej 'labbmiss' är att man inte provar på riktigt långa utlagda kablar i flera km-klassen - det är inte alls samma sak som en sladdstump med en terminering/linjeekvivalent i ändan när man provar ut gafflar...

(en egen lärdom är också att det inte är självklart att OP-ampar går rent vid komplex linjelast, utan skapar cross-overdistorsion för att den inte är tillräkligt snabb invändigt i OP-ampen - och detta låter för jävligt i en elektronisk gaffelkoppling med 20 dB isolations-ambition - jag lovar!!
- och sådant här ser man inte på labb med kort kabel...)


Tex. elektroniska gaffeln enligt Rehnmaaks schema ovan så är komponeterna 9.1k, 6.8 nF, 20 k, 680 Ohm ett försök till att skapa en linjeekvivalens som gör att den egna utsända signalen går i motfas till vad som lyssnas av i den undre OP-ampen minusingång - men stämmer inte dessa värdens verkan med den inkopplade linjens egenskaper så får man läckage på samma sätt som om 'Rx' i min ASCII-transformatorkoppling ovan vore nära öppen eller kortsluten läge och signalen via den undre spolen läcker över ganska fritt till hörluren och därmed dålig isolation.

Komponentvärdena behöver inte vara särkilt mycket avikande från de ideala önskade värdena för att isolationen skall gå ned till bara 6-12 dB område.. dett innebär också att det är svårt att 'träffa rätt' bara genom att gissa och prova olika värden (detta har jag också provat...) - du kan alltid hitta god isolation på någon punkt inom använd frekvensområde - men att få bättre än 20 dB isolation i hela området mellan 300 -3400 Hz är helt anna sak.


[1] skall man ha 20 dB undertryckning så innebär att bara 1% av den utsända effekten från micken får gå i 'otakt' ('glappa') mellan den övre och undre trafolindningen. skall man ha 30 dB isolation, så är det bara 0.1% av den utsända effekten...

[2] telefonlinjen arbetar med över en dekad i frekvensområde och skall arbeta mot komplexa impedanser, som dessutom varierar med längd på kabeln.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Intressant utläggning, tack!
ZigBee
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 augusti 2006, 04:48:42
Ort: Jönköping

Inlägg av ZigBee »

Ok jag ska vänta lite med att bygga en egen alltså. Mycket intressant läsning, tack.
Skriv svar