Skum video..

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
pepzi
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 januari 2004, 01:36:55
Ort: Gävle

Skum video..

Inlägg av pepzi »

Tjenare,

har fått en gammal video (NEC) av en tjejkompis som hon inte visste vad det var för fel på. Till att börja med hittade jag en remm från en motor som hade gått av. Har bytt den och videon matar banden, spolar banden och spelar upp banden utan mekaniska problem nu.

Ett problem kvarstår dock som jag inte riktigt kan förstå, men jag tror det borde ha något med elektroniken att göra (möjligtvis rf-modulatorn eller nåt?).

Om jag sätter videon på Play när TV:n är påslagen och video-kanalen är inställd så får jag ingen bild. Stänger jag av TV:n alternativt byter till en AV-kanal och sen tillbaka till videon så får jag bild däremot. Kan inte se nån logik i det här, men så är jag inte så speciellt van videoreparatör heller. Nån som har några förslag/tips?
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Testa med en annan tv eller trimma rf-modulen till en annan kanal som din tv kanske klarar bättre.
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

Om jag sätter videon på Play när TV:n är påslagen och video-kanalen är inställd så får jag ingen bild. Stänger jag av TV:n alternativt byter till en AV-kanal och sen tillbaka till videon så får jag bild däremot. Kan inte se nån logik i det här, men så är jag inte så speciellt van videoreparatör heller. Nån som har några förslag/tips?
det här avsnittet verkar vara lite förvirrat, endra tar man signalen via scart eller via rf-kanalen. så ta bort scartkabeln och trimma in rf-kanalen, bör ligga mellan kanal 30-38. på tv-n, endera med testsignalen från videon eller videon i playläge. beroende på vilken typ av tv du har så är det programplatts 0 eller 9 om du har en äldre tv. på nyare tv-app kan det finnas AV,scart1,scart2 kolla i manualen vilken platts som det skall vara för att hålla synken. sedan kan du kolla att testa scartläget med scarten i.
eller tvärs om. (kanske inte blev så klockrent men)
Skriv svar