Vad är detta för typ av resistor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Jannemann
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 januari 2022, 11:25:04

Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av Jannemann »

Har en havererad resistor på ett kretskort som jag gärna vill byta ut. Det är strömkortet till en tv.
Jag lyckas inte ta reda på vilken typ och värde den har. Färgmärkningen kan jag inte heller få att stämma med de vanliga nycklarna. Någon som vet? Och var man isåfall kan få tag på en sådan?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av säter »

En bild kanske vore bra?
Jannemann
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 januari 2022, 11:25:04

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av Jannemann »

:) Ja det kanske underlättar…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av hcb »

Den där ser ut att ha havererat rätt spektakulärt. Jag gissar att något mer är trasigt.
Jannemann
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 januari 2022, 11:25:04

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av Jannemann »

Ja. Det kan jag tänka mig. Det är dock det enda som SER trasigt ut.
Och tv är ju inte så jättegammal (2017)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl fem års livslängd på dagens grejer ... :roll:

Dock får jag helt galna värden när jag försöker avkoda, men kan det vara 17 Ohm - nånting??? Jag chansar igen: 17,8 Ohm 0.5 tolerans????
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av nifelheim »

kolla på andra sidan , vart är den kopplad?
gissar att det är till någon "simple switcher" krets som har givit upp.
då kan man förmodligen hitta schema i databladet på kretsen och göra en bättre uppskattning av resistansen. :)
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av Pucco »

0,17 ohm 5% om första strecket är brun 0,27 ohm om de är missfärgad röd. Ser ut som ett typiskt säkringsmotrånd som ska gå sönder vid överlast.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jannemann skrev: 22 januari 2022, 12:43:26 Ja. Det kan jag tänka mig. Det är dock det enda som SER trasigt ut.
Och tv är ju inte så jättegammal (2017)
Så dioden nedanför resistorn ser inte skadad ut då? Eller det kanske bara är en kopplingstråd?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tolkar komponenttrycket som att det är en bygel.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av E Kafeman »

Jo det är en illa bränd bygel J931 men ovanför är en resistor R9101 med lackskador. :D
Det är ett motstånd för att sätta PWM max-ström genom fet-trissan intill.
Värdet är nog i häradet 0.17 eller möjligen 0.27 Ohm som är lite mer standardbetonat, men just nu ser det ut att vara högre motstånd.
Bör bytas mot annat säkrings-motstånd. Hittar man inte exakt värde lär det gå med 0.2 Ohm också.
Det är högst troligt kortslutning i trissan också.
Troligen är detta en mycket enkel PWM-regulator så det är lätt att följa kretskortsmönstret.
Rita schema om osäker.
Det är inte så mycket mer i PWM ström-delen som troligen går från jord och till plus-spänning via trafon nedanför trissan förutom antagligen dioden och kondensatorn man ser på bilden.
Alla komponenterna kan ha fått stryk så det kan vara kortlivad lösning att bara byta motstånd och trissa och det är ingen kostnad att även byta dessa kringkomponenter.

Det borde finnas ett PWM-chip. Följ gaten baklänges så borde den finnas där. Gissar att det kan sitta under kylflänsen eller under PCB.
Den är troligen hel men kolla om höljet ser helt ut. Vid tveksamhet => byt.
Det är en av de möjliga felscenariorna att PWM-kretsen pajat och driver gaten utan PWM tills något ger med sej av överströmmen via trafo-transistor-motstånd.
Skulle i värsta fall trafon brunnit så är det nog ett nytt kretskort som gäller.

Troligast är dock att trafon och PWM-chippet är helt så jag hade chansat på att byta resten och sedan koppla nätaggregatet via glödlampa i serie med kretskortet och kolla efter 10 sekunders körning om något överhettas.
Senast redigerad av E Kafeman 22 januari 2022, 18:51:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av Hobbyisten »

Är inte motståndet ett s.k högeffektmotstånd ?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av E Kafeman »

Motståndet är designat för att brinna av för en viss effekt utan omfattande brand . (sök fusible resistor).
Det är en särskild typ av motstånd som inte bör ersättas av ett vanligt högeffekt motstånd, den brinner av utan att skada omgivningen, men i brist på annat så kan man dra dit ett tåligare högeffekt motstånd men risken är att man då bränner lindningen på trafon nästa gång det blir en glitch som får trissan till att kortsluta och trafon är nog inte möjlig att skaffa som reservdel.

Denna typ av motstånd är lite avvikande kodad för de sista färgbanden jämfört med vanliga motstånd vilket är bra för att man då vet att det inte är ett vanligt effektmotstånd.
Band 1 och 2 är färgkodat värde som vanligt och 3:e bandet är multiplikato eftersom silver och guld inte tolkbar som siffra 1-9, i detta fallet silver (x0.01). 4:e bandet är tolerans på resistansen (guld= 5%) och 5:e bandet beskriver säkringskaraktäristiken (grön = J). Om sista bandet är vitt eller svart gäller andra regler :D .

Motståndet är trådlindat och specad 2 Watt. Karaktäristiken på säkringsfunktionen är troligen att den vid effektförlusten 8 ggr x2W brinner av inom en minut, men exakt säkrings-tålighet pga övereffekt är en varierande tidsfaktor precis som vanliga säkringar och som man får gå in och läsa på kurvor för resp tillverkare när den brinner av.

Nu står det ju inte tillverkare på aktuella motståndet men så länge man väljer motstånd med liknande fysisk storlek och resistans lär det vara rätt lika kurvor.
Det finns visserligen lite mer avancerade säkringsmotstånd med dedicerad säkring för överström och eller temperatur men de har annat utseende och ibland med 3 eller 4 ben och likt säkringar för multimetrar finns särskilda motstånd som ska brinna av med högre överslags-motstånd i händelse av höga spänningar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av breflabb »

Meningslöst att byta bara motståndet, det kommer att ryka direkt.
Det motståndet går aldrig sönder av sig själv
Någon trissa eller diod som är kortis eller PWM IC-en
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Vad är detta för typ av resistor?

Inlägg av adent »

Sökte på namnet på kretskortet på ebay. Billigaste nätdelen låg på ca 450 kr från tyskland med ospecad frakt. Men jag fick många träffar på "repair kit" till power-kort med liknande beteckning. Tyvärr inte till ditt specifika kort. Men innehållet i de kit:en borde kunna ge en hint om vad som behöver bytas.

T.ex. denna: https://www.ebay.com/itm/334294747736?h ... SwwORh5S7Q

Det faktum att det inkluderade motståndet i kit:et ovan också heter R9101 som det som pajjade på ditt kort känns lovande!
Skriv svar