IC-tillverkare för Ljudnördar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: IC-tillverkare för Ljudnördar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SGS-ATES producerade en hel hög ljudkretsar när det begav sig. Det var mycket rytmkretsar och andra orgelkretsar, men den här har jag fullt fokus på: M110.

Ska man nämna kretsar eller kretstillverkare för ljudnörderi, kan man kasta in alla sorters CMOS-kretsar (och deras tillverkare): 4046 (VCO), 40106 (VCO, LFO ...), 4030 (ringmodulator), 4006 (brusgenerator med 4030), 4017 (sekvenser), 4007 (VCO, LFO, VCA ...) och så vidare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: IC-tillverkare för Ljudnördar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittade en video som demonstrerar ett sketabilligt kinakort byggt på en krets - PT2399 - nämnd, eller inte nämnd i tråden:

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: IC-tillverkare för Ljudnördar

Inlägg av 4kTRB »

Databladen är ganska tunna till deras kretsar. Han säger att det fungerar lite bättre på 9V
men det finns inga spec. på annat än 5V.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: IC-tillverkare för Ljudnördar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kretsen tål bara 5V, så matar man med högre spänning måste man dra ner matningen till kretsen. Jag tror det sitter en 5V-regulator på kortet (jag väntar just på ett sådant). Om man matar regulatorn för lågt lär man ju få en del problem dock.
ECHOFXXSchematic.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: IC-tillverkare för Ljudnördar

Inlägg av 4kTRB »

Det förklarar en del ja.
Billigt kort verkligen, ingår en bra pot och lite annat som skulle kosta betydligt mer löst.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: IC-tillverkare för Ljudnördar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som jag skrev i min synttråd har jag ett sådant kort på väg in och ska sätta dit en pot istället för R27.

Jag har också byggt men inte testat både MFOS Echo Rockit, som är mer av en gitarrpedal, samt Scott Bernardis PT2399-modul.
Skriv svar