Komponenter till en elcykel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Komponenter till en elcykel

Inlägg av md7dani »

Försöker förstå vad + och - polen kallas till ett Litium jon batteri till en elcykel. När jag försöker leta på komponenter till en elcykel och jag söker på litium jon 48V så får jag oftast bara Batteri och laddare. Hur ska jag söka på att även få plus och minus kontakterna och vad kallar man det?

Den finns med i detta kit: https://www.ebay.com/itm/174377154757?_ ... %3A2047675

Men står ingen benämning vad den kallas.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Komponenter till en elcykel

Inlägg av LarryXz »

Är det kontakterna du menar? Den gula är en XT-kontakt (antagligen XT60) och den andra är (enligt min googling) en Anderson PowerPole.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Komponenter till en elcykel

Inlägg av md7dani »

LarryXz skrev: 6 januari 2022, 08:37:48 Är det kontakterna du menar? Den gula är en XT-kontakt (antagligen XT60) och den andra är (enligt min googling) en Anderson PowerPole.
Jepp kontakterna. Egentligen hela plattan med plus och minuspol. Som finns på steg 1 i Installations instruktionen på länken jag skickade. Hur så många batteritillverkare kan sälja endast litium-jon batteri med laddare är för mig helt fullständigt obegripligt och absurt. Det går inte göra ett skit med bara batteri och laddare, om du nu inte bygger egen platta med poler och plus minuskontakter till övriga komponenter (kontroller, elmotor, display etc).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Komponenter till en elcykel

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag använder XT60 till alla våra batteripackar. Dock så är det olika laddare till dem.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Komponenter till en elcykel

Inlägg av danei »

Monteringsplattan ingår väl? Däremot verkar ju inte kontakterna ingå.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Komponenter till en elcykel

Inlägg av md7dani »

danei skrev: 6 januari 2022, 21:45:07 Monteringsplattan ingår väl? Däremot verkar ju inte kontakterna ingå.
Ja i detta undantagsfall så ingick monteringsplattan, men i 99% av annonserna så gör den inte det (vilket för mig är helt obegripligt). Jag undrar vad monteringsplattan är definierad som och vad den kan heta på engelska (verkar vara mount plate)? Antar att monteringsplattan endast används om batteriet är borttagningsbart (removable) annars inte.

Jag har sett lösningar med kontakter till batteriet med plus och minus ut, men då måste batteriet monteras permanent på kaross eller ram (vilket är helt värdelöst i Sverige där stölderna är enorma på elkomponenter och elcyklar).
Skriv svar