Kopierade halvledare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Olle61 skrev: 4 oktober 2021, 12:51:07 Jag undrar vad som ligger bakom Husqvarnas problem med automower... Kan det vara piratkomponener som kommit in i tillverkningen?
https://www.nyteknik.se/popularteknik/f ... re-7017691
Jag köpte en 415x i somras som höll i hela 18 timmar. Om det är så att de skaffat en billig ersättare för att den "vanliga" kretsen var slut/dyr, så är det märkligt att de inte har kört om sina kvalitetstester innan de satte den i produktion. Kostnaden för 20 000 nya kretskort + arbetstid + missnöjda kunder borde vara kännbar även för ett företag så stort som HVA.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Teknikern skrev: 4 oktober 2021, 13:00:22Jag köpte kretsar från en handlare från forna Öst på Ebay, den jag skulle ha rekommenderade han inte för min applikation utan en helt annan med annan setup vad det gäller anslutningar och som var plankad rakt av från USA när kalla kriget var som kallast och som tydligen varit krigsmaterielklassad med exportförbud. Eftersom jag inte caddat kortet än var det ju inga som helst problem, kretsen kom, kortet caddades och allt fungerar fortfarande så man ska inte ha för bråttom, köp kretsarna först och cadda sen är mitt råd. :)
Ett bra råd. Men jag ser ett problem och det är fraktkostnaden. Om jag köper alla aktiva kretsar först för att säkerställa att de verkligen finns/går att få tag på, så kommer det att fattas betydande mängder av passiva komponenter när designen är klar. Blir alltså (minst) två beställningar. Men om man har ett sortiment av resistorer, kapacitanser, knappar osv. sedan innan så fungerar det ju.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av Teknikern »

Jag ser inte problemet, du vet ju att det går åt 42 motstånd, 10 kondensatorer, en kristall, fyra knappat och en display samt X antal andra komponenter och värdet på dessa så att köpa nåt med annan benanslutning men samma värde eller ett värde du blivit rekommenderad blir ju inget konstigt då du ju i förväg vet vad kretsen ska bestå av och utföra.
RoXa
Inlägg: 160
Blev medlem: 25 september 2005, 20:51:39
Ort: Göteborg

Re: Kopierade halvledare?

Inlägg av RoXa »

Kanske är unikt för mig, men planen tenderar att ändras allt eftersom lösningen tar form 8)
Skriv svar