Förväntad livslängd på sd-kort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av nifelheim »

Vad kan man förvänta sig för antal skrivningarpå ett sd-kort?
Det verkar inte annonseras lika tydligt som på SSD produkter,
eller är jag bara dålig på att "googla"?

Jag köpte Samsung EVO plus MicroSDXC/SDXC U3 och stoppade i mina 8Mp övervakningskameror, med kontinuerlig "rullande" inspelning.
blir ca 2 veckor innan kortet är fullt och den skriver över.
1000 fulla skrivningar skulle ju bli ca 40 år, men det skulle kräva någon smart "wear leveling" för att hantera filsystemets skrivningar och det har dom väl :-)

I marknadsföringen har dom "fyrfaldigt skydd" , är perfekta för 4K video och har 10 års garanti ,
om man inte använder dom till att spara video i en övervakningskamera :-)


Har ju skrivits mycket om sd kort och raspberry pi, jag har aldrig haft problem på det sättet trots att jag haft dom igång 24/7 , 6-7 år, utan att göra något särskilt.
Har kortet havererat har det varit i samband med strömavbrott, ibland även helt nya, oftast går det då att fixa med "sdformat" mjukvaran.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av mrfrenzy »

Du har köpt fel kort ja, EVO-korten är blixtsnabba och jättebra för manuell fotografering med många megapixlar när man behöver spara data snabbt.
Antal skrivningar anges inte för det är inget som uppnås vid normalt bruk.

Här kommer lite kort som faktiskt är gjorda för övervakning och med en specificerad livslängd:
WD Purple 128GB (64 TBW)
SanDisk High Endurance 256GB (20 000 timmar Full-HD)
Dahua TLC 128GB (2 års garanti)
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av nifelheim »

Tack.

Att det inte var det bästa kortet gissade jag när valde det billigaste :-)

läser man databladen verkar det bara vara WD Purple som har ett vettigt sätt att ange livslängden,
verkar vara 500 gånger kortets kapacitet i skriven data.

San disk har ett antal timmar FullHD inspelning, utan att närmare nämna "frame rate" eller komprimeringsmetod,
så det kan ju betyda vad som helst :-)

Jag har även köpt "Sandisk High Endurance Micro-SD-kort 256 GB"
priset var det samma som på "Samsung Evo Plus 512GB"
Då måste det hålla minst dubbelt så länge för att det ska var någon mening med det så om något år kanske jag vet skillnaden :-)

Även om mitt kort bara klarar 50 skrivningar ( en tiondel ) av WD purple skulle det ju ändå bli 2 år?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av mrfrenzy »

Man kan också påverka livslängden mycket med inställningar i kameran
I de fåtal fall jag måste använda sd-kort brukar jag ställa in kameran på låg framerate och h.265.
Vid rörelsedetektering bumpas frameraten upp till 20fps i 20 sekunder.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av nifelheim »

Det är ju en lysande ide, tyvärr verkar det bara som jag kan shemalägga olika kamerainställingar på klockslag,och inte på event.
Har väl köpt en för sniken kamera, :humm: Det är en DS-2CD2386G2-I , bilden blir iaf rätt så bra :-)
Kör 6 fps och H265+

Har en DS-2CD2385G1-I som fångade några illgärningsmän på bild mitt i natten, i bara skenet från gatubelysningen.
Konstapeln som kom och hämtade filmen tyckte det var en väldigt bra bild på kameran.
Han hade varit och tömt två andra kameror inärheten innan han kom till mig och 2386G2 ska väl vara lite vassare. :)

Helst hade jag velat ha motsvarande 2387G2 ,som torn modellen borde hetat,
men det verkar bara finnas "Bullet" varianten 2CD2087G2.
Har inte testat hur mycket som skiljer i bidkvalitet men den blir lite klumpigare tycker jag :humm:
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2422
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av newbadboy »

Jag kan garantera dig att du kommer aldrig få vettig livslängd på minneskort i övervakningssammanhang..

Som frenzy nämner förlänger det mycket att ha rätt inställning tex motion detektion etc så att de inte spelar in kontinuerligt.

Det finns minnes kort just för ändamålet. Tex har axis ngn på 64gb eller så för 1000kr men det kommer bara hålla ngt längre.

Det bästa är att köra mot en nas med en hårddisk bygg för övervakning. Men även för behöver man byta disken efter ett tag.

Sorry men så är det.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av xxargs »

SD-kort och USB-stickor är avfalls-hantering av flashchip som inte har nog klass att fungera i SSD, eMMC etc. med välbetalande köpare.

Men det finns nivåer av slaskhögen också men att man 'bara' kan köra 500 fullvolyms omskrivningar för en TLC-bestyckat talar för att det är inte top-notch flash som stoppats in då det borde ha tålt minst 1000 fulla omskrivning (i praktiken betydligt mer) som brukar vara klassen för SSD/NVMe

Sedan håller jag med om att det är ytterst vårt att hitta uppgifter hur mycket det tål i tex. avseende TBW och det skulle också vara intressant med endurans-test där man skriver på samma LBA-nummerområde med olika data hela tiden då vilken typ av wearlevling troligen visa sig. Många filsystems metadata och journaler brukar röra sig inom ganska litet LBA-område så punktvis utmattning får man räkna med om werarlevlingen är bara på die-nivå som enklare SD-minnen.

Att skriva video från början till slut är en ganska "lätt" användning och där kommer man nyttja hela minnesmängden ganska jämt även vid enklare wearlevling.

---

Om man vill hålla sig kvar på Samsung om nu inte Samsung EVO plus verka hålla så har de en version som kallas 'endurance' som sägs skall hålla dubbelt så bra som de 'vanliga' korten vad det nu är och verkar också göra den enligt dash-kamera folket som konsumerar rätt mycket SD-minnen och är också ofta rekommenderad för RPI4 idag - tillsammans med sagda Samsung EVO plus, Sandisk extreme och Samsung EVO select.

Det också den här nivån man bör ligga om man skall ha någon så när vettig wearlevling då de billiga SD-korten har knapp någon sådan utanför die-nivån (die - enskild chip i stacken av chip i minneskappseln) - imponerande att de kan få in 8-9 flashchip travade på varandra på den tjockleken som en microSD har...
det behövs mera resursstark controlerchip (och därmed mer värme) när man han hantera wearlevlingen mellan die och reallokerar block globalt och då blir SD-minnen också dyrare
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av nifelheim »

Såg att mina kameror kan skicka epost vid "Hårdiskfel" så jag sätter väl upp det och ser hur länge det funkar :-)

Men vad tror ni om min uppskattning på 50 fulla skrivningar på ett Samsung EVO det borde väl inte vara orimligt om ett WD purple klarar 500?

Kollade lite mer på mitt senaste haveri för någon månad sedan på en Raspberry pi som hade varit igång sedan 2014, det kortet dog plötsligt helt och hittas inte alls om man sätter in det i läsaren.
Det var ett 4GB Kingston.
Jag hade inte ändrat något i hur Raspbian skriver log filer osv.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av xxargs »

"Men vad tror ni om min uppskattning på 50 fulla skrivningar på ett Samsung EVO det borde väl inte vara orimligt om ett WD purple klarar 500?"

Den klarar nog mer än 50 varv - men det lär du märka - du får göra statestik på 100 st och köpta vid olika tidpunkter ;-)

Men allvarligt - man kan aldrig bedöma på en enda exemplar utan man måste ha ett antal provade innan man kan säga om utfallen.

Att SD-minne tvärdör och ingen respons alls när man försöker läsa dem efteråt är tämligen vanlig haveribeteende - räkna med att det händer även för dina kamerors microSD , även SSD kan göra så (har en Intel-SSD som är precis så och har provat alla enklare trix utan minsta liv eller respons).

i det avseende är en snurrdisk säkrare - det kan bli dåliga, ja men ytterst sällan att det bara tvärdör och för det mesta har man tid på sig att försöka mjölka ut data (OK, om läshuvvud har åkt i skiva och gjort damm av beläggningen, då är det jobbigt - men hur ofta händer det på en skala)

En snurrdisk som spelar in video från flertal kameraströmmar med vettigt program som lägger strömmarna i linje klarar säkert över 5 år då diskarnas TBW/år data som man börjat med senare år har inte med hur mycket skrivning som görs utan hur mycket armen viftar och lagerslitage efter en standardiserad sökmönster av typisk databaskaraktär - att sakta gå från ytterkant till innerkant för att tillbaka till ytterkant och sakta vandra mot mitten igen ger ingen hög last på armlagret. kör man via ordinarie filsystem så kan det bli lite mer armrörelser men inte på samma nivå som man har med referenslasten.

Även vanliga diskar kan gå långt över 5 år(ca 42000 timmar), har numera en bunt i NAS:arna som passerat +50000 timmar och har några 10 krpm Enterprise-diskar som passerat 90000 timmar och på jobbet existerar vanliga desktopdiskar av Segates modell i gamla testburkar som nu passerat 100000 timmar - och det är diskar som har varit igång 24/7 året om och det är lite som bilar att de som kör resonabelt långt (3-4 mil) var gång de körs klarar sig bättre än bilar som max kör 1 mil per dag och i princip aldrig hinner bli genomvarm med rostande avgassystem och majonäs i sina avgasreningsslangar... diskar som ingen bryr sig om och heller inte förväntar skall hålla sig så länge - är ofta dom som blir riktigt gamla...
BJ
Inlägg: 8160
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av BJ »

Jag har använt vanliga hårddiskar med skivor
sedan ungefär i slutet på 90-talet, och jag har aldrig
råkat ut för fel på skivorna. Det enda som har hänt
är att en hårddisk som hade dålig kylning pajade helt
så inte ens bios hittade den. Därför är det viktigt
att dom har bra kylning. (Och det har mina nu.)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av rvl »

Ja, temperatur är viktigt. Tillverkarna använder förhöjd temperatur för att simulera försnabbat åldrande. Till exempel för att kunna garantera att ett minne håller i 10 år, utan att det tar över 10 år att få till statsitik på det.
BJ
Inlägg: 8160
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av BJ »

Okej.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förväntad livslängd på sd-kort?

Inlägg av xxargs »

På flashminnen så halveras lagringstiden per 4 grader temperaturhöjning ungefär - så en USB-sticka eller SD-minne i fönstret och gosat sig i solen under några veckor sommartid kan mycket väl börja ha korrupta sektorer - USB-sticka intejpad i kåpan på en maskin som blir jummen/varm är heller inget bra - där är det bättre med en 3.5" diskett eller en DVD+RW-skiva och utskriven kopia av det viktigaste parametrarna på papper med lasertoner (ej bläckskrivare om det inte är kolpulverfylld bläck) om man har +1-5 årsplaner att det fortfarande skall funka efter en ransomware-angrepp och maskinkonstanterna skall skrivas tillbaka eftersom allt är krypterat...

En hårddisk behöver hållas över 100 grader C för samma degraderingstakt som dagens TLC och QLC flashminne är vid rumstemperatur - så mycket har man offrat i retensiontid gentemot kapacitetsökning.

Sedan en rolig sak dagens SSD/NVMe TLC och QLC bli allt långsammare vid uthållig kontinuerlig skrivande förbi 10-30 GB som är cachad och kan vara löjligt långt nere i 40-80 MB/s-takt när SLC-cachen är slut medans snurrdiskar är allt snabbare för kontinuerlig skrivning och korsar snart 300 MB/s i uthållen skrivning TB efter TB.
Skriv svar